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합숙훈련 기간과 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과

Title
합숙훈련 기간과 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect that the Period and Condition of Camp Training have on the Sociability of Players
Authors
김애랑
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
합숙훈련조건운동선수사회성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 합숙훈련의 기간과 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과를 규명하는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 1994년 대한체육회 가맹 경기단체에 등록되어 있는 고등학교 남·녀 구기종목 운동선수들을 모집단으로 설정한 다음 서울, 인천 ,경기지역을 중심으로 각 집단마다 예비조사를 실시하여 장기적인 합숙훈련을 실시하고 있는 운동부 5팀 100명과 단기적인 합숙훈련을 실시하고 있는 운동부 5팀 100명을 표집하였으며 일반학생의 경우 운동선수가 소속되어 있는 5남자고등학교 1학년 50명과 I여자고등학교 1학년 50명씩 100명으로 총 300명을 대상으로 하였다. 본 연구에서 합숙훈련 기간과 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과를 규명하기 위하여 사용된 도구는 설문지로서 정범모, 이종승에 의해 타당도와 신뢰도가 검증된 표준화된 인성검사지(1994)중 사회성 측정에 일반적으로 사용되고 있는 요인인 활동성, 안정성, 지배성, 사교성, 자율성의 5개 요인에 해당되는 150문항을 사용하였다. 자료분석을 위한 통계분석 기법은 중분류분석(Multiple Classification Analysis)과 교차분석 이다. 이상의 연구 방법과 절차를 통하여 합숙훈련 기간과 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과를 검증한 결과, 다음과 같은 결론을 유도할 수 있었다. 첫째., 일반학생과 운동선수 간의 사회성 차이를 살펴보면, 사교성을 제외한 활동성, 안정성, 지배성, 자율성등의 4개 요인에서 운동선수가 높은 점수를 나타냈으며 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이를 보이고 있다. 둘째, 합숙훈련 기간이 운동선수의 사회성에 미치는 효과를 살펴보면 합숙훈련을 실시하고 있는 집단이 사교성 요인을 제외한 활동성, 안정성 지배성, 자율성등의 4개요인에서 높은 점수를 보이고 있으나, 지배성 요인에서는 통계적으로 유의한 차가 없었다. 셋째, 합숙훈련 조건이 운동선수의 사회성에 미치는 효과를 살펴보면, 환경과 코치에 대하여 만족하는 집단이 안정성, 사교성에서 높은 점수를 나타냈고 환경과 코치에 대하여 만족하지 못하는 집단이 활동성, 지배성, 자율성에서 높은 점수를 나타냈다. 그러나 안정성을 제외한 모든 요인에서 통계적으로유의한 차가 없었다. 즉, 환경에 대하여 만족하는 집단이 만족하지 못하는 집단에 비하여 안정성에서만 높은 점수를 보였다. 그러므로 합숙훈련의 조건은 안정성을 제외한 모든 사회성 요인에 중요한 효과를 미치지 않는다.;The purpose of this study was to examine the effects which the period and condition of camp training effect the sociability of players. So as to attain the goal like this, this researcher sampled 100 persons at 5 teams in exercise department which is executing the long-term camp training and 100 persons at 5 teams in exercise department which is executing the short-term camp training, and in case of general students, sampled 50 persons at the 1st grade in S boys' high school and 50 persons at the 1st grade in I girls' highschool that the players belong to by executing the preliminary examination per each group centering around Seoul, Inchon and Kyounggi area, after establishing the male and female players of even of ball game at the high schools which are being registered in the match group affiliated with Korean Amateur Athletic Association as of 1994 as the population. Thus, total 300 persons were made as the subject, in this study. As for the instrument used for examine the effect that the period and condition of camp training have on the sociality of players closely in this study, 150 question items which correspond to 5 factors such as activity nature, stability, Dominance, sociability, and autonomy which are the factors being generally used in the sociability measurement out of the standardized paper for humanity examination that the appropriate degree and reliability were verified by Jung Bum Mo and Lee Jong Seung as the questionnaires. The statistical analytical techniques used for data analysis in this study are multiple classification analysis and cross analysis. As the result of having been verified the effect that the period and condition of camp training have on the sociability of players through above study method and procedure stated before following conclusion could be led. First, to examine the difference of sociability between general students and players, players showed the high grade at 4 factors such as activity nature, stability, Dominance and autonomy except sociability, and they are statistically showing the significant difference at all the factors. Second, to examine the effect that the period of camp training has on the sociability of players, the group which is executing the camp training for short term is showing the high grade at 4 factors such as activity nature, stability, Dominance and autonomy except sociability factor. But, there was no statistically significant difference at the factor of dominance. Third, to examine the effect that the condition of camp training has on the sociability of players, the group which is satisfied with environment and coach showed the high grade at stability and sociability. And, the group which is not satisfied with environment and coach showed the high grade at activity nature, dominance and autonomy. But, there was no statistically significant difference at all the factors except stability. That is, the group which is satisfied with environment, showed high grade only at stability about the group which is satisfied with environment. So, the condition of camp training doesn't have the important effect on all the sociability factors except stability.
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