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물과 돌의 조화를 통한 도자표현 연구

Title
물과 돌의 조화를 통한 도자표현 연구
Other Titles
(A) Study on Ceramic Expression through the Harmony of Water and Stone
Authors
김정아
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
조화도자표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연은 예술창조의 모태(母胎)가 되며, 인간에게 없어서는 안될 중요한 자원을 제공해주는 실로. 신이 내려주신 최고의 선물이다. 예술이란, 자연과 인간을 연결시켜주는 고리로서의 중계 역할 을 하며, 예술가는 자신의 예술작업을 함에 있어서 흔히 자연현상을 소재로 선택하게 된다. 끊임없는 변화와 생성, 소멸의 법칙속에 존재하고 있는 자연대상물들은 그 물질적인 특성과 조형적인 특성으로 미적 감흥(感興)은 물론 예술표현의 욕구를 더욱 고조(高謂)시켜 준다. 자연물중에서도 특히 물과 돌은 그 변형의 가능성을 무한히 내포하고 있으며, 인간의 근본적이고, 원초적인 삶과 직결되어 우리 생활 주변에 언제나 함께 존재하여 왔으므로 물과 돌의 미적인 예술가치를 찾아 이를 조형작품의 물질적 대상으로 삼아 봄은 매우 가치있는 일이라 여겨진다. 본 연구에서는 흔히 볼 수 있는 물과 돌이라는 일상적인 자연대상물의 고유의 특성과 성질을 알아보고, 그것을 근거로 하여 다양한 자연현상속에 물리적으로 변형되어 있는 자연 본래의 형태를 상상력을 통한 또 한번의 변형을 시도해 보고자 한다. 본론 부분에서는 물과 돌의 일반적인 고찰을 통하여 물의 근원적인 생명력과 돌의 숭고한 위엄이 인간의 내면세계에 어떠한 의미로 작용하였는지를 선인들의 가치와 상징적인 평가로 조명(照明)해 보고, 과학적인 측면에서는 물과 돌의 성질과 특성 그리고, 물이 돌에 미치는 영향으로 풍화작용과 유수(流水)에 의한 침식작용에 대하여 알아보았다. 또한, 물과 돌의 속성을 주제로 작품화한 여러작가들의 작품을 감상해 봄으로써 본인의 조형작업에 만은 도움을 얻고자 하였다. 작품의 제작방법으로는 돌의 투박하고, 거친 질감과 물의 간결하고 매끈한 선과 면을 보여주기 위하여 10작품 모두 같은 방범으로 석고형을 이용한 이장주입기법을 사용하였다. 그리고, 태토로는 요업개발의 자기토와 중앙도재의 뮬라이트(Mullite)토를 혼합하는 등 성형능력이 증가되도록 하였다. 1차소성은 0.5㎥ 가스가마에서 8시간에 걸쳐 850℃ 까지 소성온도를 올렸으며, 2차소성은 같은 0.5㎥ 가스가마로 10시간동안 산화소성하여 1230℃에서 마무리 하였다. 이러한 과정을 통하여 본 연구자가 결과적으로 얻을 수 있었던 것은 자연물들에 의해 무한히 주어지는 미적표현의 기회와 예로 부터 경외(敬畏)시 되어온 물과 돌의 상징적 의미를 재인식 할 수 있었고, 과학적 차원의 자연법칙과 현대미술의 독특한 조형양상을 탐구해 볼 수 있는 좋은 기회 였다고 본다. 또한, 작품제작에 있어서도 여러가지 문제점을 발견해 이를 보완하는 과정에서 또 다른 미적 경험을 하게 됨으로써 도자 표현의 새로운 가능성을 모색할 수 있었다.;Nature is the mother's womb of artistic creation and the best gift given to mankind by God that provides mankind wi th very important resources. Art acts as a go-between such as kind of ring that connects nature and man, and therefore artists, in their artistic work, choose natural phenomena as their subject matter. Natural objects existing within a law of endless transformation, generation, and termination arouses not only an aosthetic inspiration with its physical and plastic characteristics but also desire of artistic expression. Specilly, water and stone among numerous natural things have the endless potential of metamorphosis, are diretly linked with human basic, original life, and have always existed around our daily life, and in this sense, it is very significant and meaningful to find out the artistic, aesthtic value of water and stone, and then put it into some formative art work. In the present study, it was intended to find out both the internal nature and peculiary of usual, natural objects - water and stone, and then based on that, transform once again the essence of nature already transfomed physically in natural phenomena through some imagination. In the main part of this study, our prodesessors' view of the value and symbolic evaluation of water and stone was illuminated through a general review, and as a review of scientific aspects, the nature and pcculiarity or characteristic of water and stone, and the influence of water on stone - weathering and erosion by running water were reviewed and understood. And also, through appreciation of some art pieces in which the substantial attributes of water and stone were utilized by artists, it was tried to get some helf for this author's plastic work. In the method to produce works, in order to show the crude, rough texture of stone the neast, smooth line and plane of water, Slip - Casting technique utklizing a gypsum mold was used. And it was attempted to increase the ceramic industry and Mullite of Jung-ang together, and it was also attempted that the heavy weight of work piece can be wet 1 sustained. The first baking was done in a gas kiln of 0.5㎥ for 8 hrs up to 850℃ and the second baking was done in the same gas kiln of 0.5㎥ for 10 hrs to be oxidizedly baked, and the work was finally finished at a temperature of 1.230℃. Resultantly, it has been understandable that through all the process of production where there had been many trials and errors, problems could be found out- And since this author has had many aesthetic experiencs in the process, the possibility to express new, fine ceramic works in the future could be clearly seen.
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