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東萊 덧배기춤에 關한 硏究

Title
東萊 덧배기춤에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE TOTBAEGI DANCE OF TONGRAE
Authors
李炫周
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
동래덧배기춤무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
향토춤은 특정 지역 단위의 자연이나 역사적 배경 속에서 그 지역 특유의 생활 양식이나 그 지역 주민의 기질에 따라 형성되어온 춤으로서 오늘날 한국춤의 한 근원일 뿐만 아니라 내일의 춤을 창출해낼 수 있는 바탕이 된다. 따라서 향토춤은 한국춤 연구에 있어 반드시 선행되어야할 연구 대상으로 그 중요성은 재론의 여지가 없다. 이 논문은 동래 덧배기춤을 통해 부산, 경남 향토춤의 한 특성을 밝히고 덧배기춤의 여러 춤사위 가운데 덧배기춤의 특성을 가장 잘 반영하고 있는 배김사위를 비교, 분석하여 덧배기춤이 배역 단위의 춤에서 어떻게 변용되었는가를 밝히고 배김사위에서 간과되기 쉬운 미세한 부분을 지적함으로써 동래들놀음의 원양반춤과 말뚝이춤, 그리고 동래학춤의 특색을 밝히는데 그 의의가 있다. 그것에 따른 작업의 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동래 덧배기춤은 부산과 경남 일원에 널리 분포되어 있는 대표적 향토춤의 한 갈래로서 동래 지방의 풍요로운 자연, 서민층의 강한 동질성을 보장해온 대동 축전적 선행 연희물, 상인과 吏屬계급의 후원을 배경으로 한 경제적 富, 역사의 소용돌이 속에서 생긴 굳센 단결력과 주체성을 가진 동래사람들의 기질과 美意識이 만들어 낸 민중문화의 한 정수이다. 둘째, 동래 덧배기춤은 惡鬼를 물리치는 呪術的 의미가 강했던 춤이었다고 보아지나 점차 그 의미가 퇴행하고 오락적, 풍류적 의미가 강하게 배어져 있는데, 오늘날의 동래 들놀음과 동래학춤 그리고 동래한량춤의 모체를 이룬다. 셋째, 잔가락 없이 원박에 딛는 춤사위는 지역민의 기질이자 남성적 성격을 나타내는데 굵고 투박하면서도 경쾌한 중량감을 보인다. 넷째, 이러한 동래 덧배기춤의 핵심이라고 할 춤사위가 바로 "배김사위"로 춤의 호흡인 맺음과 풀림의 원리를 가지면서 그 속에는 공동체적 단결력과 개성적 자유로움이 兩者를 조화롭게 순환시키는 구조적 특성이 내재한다. 이러한 배김사위에 대해 좀더 구체적인 분석을 위하여 동래들놀음의 원양반춤, 말뚝이춤, 그리고 동래학춤의 배김사위를 비교해 본 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 원양반춤의 배김사위는 양반다운 풍모로써 권위와 위엄을 나타내기 위해 두발의 자세는 옆으로 나란하게 놓는 橫軸 배김사위의 형태를 보이며 두 팔은 一字 사위와 소쿠리춤 사위의 변형으로 보이는 품새를 취했다. 둘째, 말쪽이춤의 배김사위는 양반의 권위에 대항하고 도전하는 품새로 두 발은 앞뒤로 벌리는 縱橫 배김사위의 형태를 보이며 팔은 양반을 조롱하는듯 당당하다 못해 위세를 과장해 보이기까지한 품새를 나타냈다. 셋째, 동래학춤의 배김사위는 학의 상징무인 만큼 두 발의 자세가 좀더 표현적인데 오른쪽 무릎을 굽히고 왼발을 길게 뒤로 뻗어 무릎이 땅에 닿을 정도로 다리를 뻗는 遠縱橫 배김사위를 하고 두 팔은 소쿠리춤사위로 둥글게 뻗어 올리는 품새를 보였다. 이처럼 각각의 배김사위는 배역의 성격에 따라 변형이 있었던 바, 이러한 사실에 대해서 많은 연구자들은 일반적인 배김사위와 동일하게 다루어 다양한 춤사위의 변용을 간과하고 획일적인 것으로 보아 지나치게 단순화해버린 점을 지적해 낼 수 있었다. 그러나 너무나 한정된 자료의 비교 때문에 연구 범위가 제한된 점을 스스로 인정하면서 부산, 경남 일대에 두루 분포되어 있는 덧배기춤가락의 다양성은 차후에 다시 검토될 과제로 남겨두기로 한다. 다만 지역 단위의 향토춤 연구로부터 한국의 춤에 대한 본원적이고도 체계적인 연구가 이루어질 수 있음을 재삼 강조해 두고자 한다.;The thesis is to examine the To˘baegi dance of the Tongrae area, a part of local dances, the understanding of which is quite important to the study of the development of and Korean dance in general. A local dance has a particular local color due to the patterns of life, habits and customs, sentiments, folklore like folk songs and folk tales, and the temperament of the lical inhavitants. It was rooted in the area and has grown up until today. The local dance is the root and branches of Korean dance that constitute its source, and the local preserves well our traditional and ethnic characters and constitutes the basis upon which we can create Korean dance of future. The study of local dance, therefore, is an required importance of the dance. The thesis tries to see the meaning of the To˘baegi dance in that the characters of the local dancesof Pusan area and Kyungnam province could be seen by the dance. As an attempt to show the various types of the traditional dance of Korean. It tries to show how the To˘tbaegi dance is changed into a variation of the dance that has been differed according to the cast involved, by comparing and analyzing the paegimsawi. It also tries to show the characteristic of the Wonyangban dance, Malddugi dance, and Tongraehakchum by indication the details of the paegimsawi that can be easily ignored. The contennnnts of the attempt can be abridged as following. Firstly, the To˘tbaegi dance is a typical branch of local dance which has been practiced in various parts of Pusan area and Kyungnam province. It is the essence of the culture of the masses, which was created by the fertile nature of the Tonrae area, various artistic performances of festival which consolidates the homogeneity of the masses, the financial suppeort given by the classes of merchants and lower bureaucrats, and the temperament and the sense of justice of Tongrae people whose sense of unity and identity was formed by the turmoil of history. Secondly, the To˘baegi dance was originally meant as magical dance to expel devils, but it gradually changed into the dance of amusement and leisure by dance of to be performed by men and developed into the Tongrataedulnorum, Tongraehakchum. The choomsawi(movements of dancing) according to a whole beat with no small beats within reflects the temmperament of the local people and strong character of men : it gives a grand feeling which is light and at the same time heavy and tough. The choomsawi that is the essence of the To˘tbaegie dance is the paegimsawi. It has the principle of binding and unbinding as the breath of dance, and it contains the structural feature that rotates in harmony colletive unity and individual freedom. As a more detailed approach to dance, a comparison was made between the Wonyangban dance and Malddugi dance of tongraedulnorum and the Tongraehakchum. The result shows that in comparison with the paegimsawi in general, the paegimsawi in the dance according to the cast involved is typified as follows. Firstly, the paegimsawi of the Wonyangban dance shows a posture of the Heyngchug paegimsawi with the feet lengthwise and that of the arms which is a somewhat modified posture of the ilja sawi (the movements of the arms straighend outward) and sokurichoomsawi (dancing movements resembling the shape of a bamboo basket). Secondly, the paegimsawi of the malddugi dance takes the posture of the chongchug paegimsawi, with the feet extended forward and backward to show the defiance and derision agaionst the authorith of nobleman, and with a proud posture of the arms to show their strength. Thirdly, the paegimsawi of the tongraehakchum is a symbolic dance of crane. Its postrue of the feet is more individualistic : it takes the posture of Won (extended far more) chongchug paegimsawi, which shows forwarding kneeled and backward leg extended far down to the floor, and it shows also the arms extended upward in round in the posture of the sokurichoomsawi. In this manner, each of the paegimsawi was changed into a different variation. Many scholars of the subject, however, tend to identify the paegirrlsawi was changed into a different variaion. It should be indicated, therefore, that they simplify the paegirmsawi in general and its various variation. It should be indicated, therefore, that they simplify too much the different paegimsawi, ignoring their differences. It should be admitted that the thesis has a limit in scope because of limited materials. It is hoped, however, that an investigation will be made on in future the diversity of the To˘baegichoom garak distributed widely around Pusan area and Kyunsnam province. It should be also emphasized that a fundamental, systematic research could be promoted by the study of local dance of various local units.
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