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超現實 狀況의 形象的 表現 硏究

Title
超現實 狀況의 形象的 表現 硏究
Other Titles
(The) study on figurative expression of surreal situation department of oriental painting
Authors
孟芝垠
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
초현실표현연구형상동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대미술에 있어서 물질은 인간의식을 바탕으로 한 조형적 양식 창조의 한 수단으로서 미술사와 더불어 부단히 개념적, 양식적 변용을 가져왔다. 과거의 미술이란 외적 자연대상을 재현하고자 했던 원시적 조형행위로부터 합리적이고 과학적인 방법으로 사물을 대상화 하여 이미지를 부여함으로써 그 조화적 안정을 최고치로 여겨오곤 했다. 현대미술은 바로 이 <거울의 윤리>인 허구의 세계(Illusion)로부터 벗어나기 위해 몸부림치는 과정을 통해 그 역사를 이어왔다. 즉, Dada는 物에 이미 부여된 기존가치나 유용성을 벗겨버리고 반예술과 부정의 미학에 의한 선택되어진 物, 無作爲로서의 物을 제시하였고, 그에 반해 초현실주의 작가들은 프로이드의 정신분석적 이념과 헤겔의 관념론을 원용한 인간정신의 전면적 해방을 기본 전제로 하고 다양한 조형기법을 사용하여 무의식으로 이르는 방안을 드러냄으로써 현실세계에 대한 재인식과 각성으로 의식의 본질을 바꾸고자 시도한 것이다. 또, 초현실주의는 인간의 내면세계에 깊이 자리잡고 있는 무의식의 세계를 표출 함으로써, 인간정신의 해방을 위해 이성적이며 합리주의적인 사고방식을 부정 할 수 있는 새로운 탈출구를 열어주었고 미술에 있어서 형식적인 것을 주안점으로 삼았던 이전의 여러 미술운동에 비해 보다 긍정적인 제시로서 새로운 주제의 문제를 등장시켰다. 또한 그들의 형상적 표현은 그 형상성이 이전에 존재했던 사실주의 방식이 아니라 데페이즈망이라고 하는 서로 관계없는 형상들의 연결이나, 단지 시각적이지만은 않은, 현실에서 가능하지 않은 형상이미지의 결합을 통해 현실에서 불가능한 어떤 정서나 감정, 사고를 전달 하고 있다. 사실, 사물이 원래 있어야 할 장소에 있어야할 모습으로 존재하는 것은 의식의 세계속에서 가능한 일이다. 종래의 회화는 이와같이 의식세계에서 가능한 형상의 표현에 만족함으로써 세계의 본질에 도달하지 못하고 그 외곽만을 맴돌았을 뿐이었다. 그런데 초현실주의는 이같은 종래의 취약성을 뚫고나가 본질적 세계에 접근하고자 하는 의도에서, 의식의 영역에서 가능한 합리적인 자연질서를 파괴하고 전혀 새로운 방법으로 재창조 해 나갔던 것이다. 본 논문에서는 이러한 초현실주의자들의 표현 양식을 분석하고, 그들의 표현 방식중 형상성이 뛰어난 데페이즈망기법과 본인의 작품들의 연구를 통해 일상적이며 경험적인 시각에 신선한 충격을 가능하게 하였던 원인과 그 효과를 논의 함으로써 본인작품의 창작태도를 반성하고, 회화작품에서의 새로운 경험을 가능하게 할 방안을 모색하고자 하였다.;In the modern fine art , material has brought the conceptual and style-characteristic-transformation continually with the fine art history as one means of plastic style creation based on the human consciousness. Past fine art has regarded the harmonious stability as the best value, by giving the image after making the substance into subject, with the rational and scientific method from the primitive plastic action which tried to reproduce the outer nature subject. Modern fine art has linked the history through the course to struggle for getting out of the illusion which is just this moral of mirror. Surrealism opened the new escape hole to be able to deny the reasonable and rational way of thinking for the liberation human sprit by expressing the world of unconciousness which is occupying in the human inner world deeply and made the issue of new subject appear with more affirmative presentation in comparison whth former various fine art campaigns which aimed at the formal thing in fine art . In addition, their formal expression is not the realism method that the form nature existed formerly but the connection of forms which don't have relation mutually, which is called as De'paysement. but , the form which is not only visual and is impossible in actuality is transmitting any emotion or feeling and thinking which are impossible in actuality through the unknown combination. In fact, that the thing exists with the form that it should be at the place where it should be originally is possible in the world of consciousness. Former painting failed to arrive at the world of essence and only turned around the the contour by being satisfied with the expression of form which is possible in the consciousness world like this .Then. surrealism destroyed the rational nature order which is possible in the domain of consciousness and recreated with very new method, with the intention of approaching the essential world by penetrating the former weakness like this. In this study, this researcher tried to analyze the expression style of this surrealists, and to reflect the creation attitude of my work by discussing the cause and effect which enabled the fresh shock to daily and experiential vision through De'paysement technique that the formal nature is excellent out of their expression methods and through the study of my work, and to grope for the scheme which will enable the new experience in painting work.
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