View : 15 Download: 0

窓戶 形態의 表現에 관한 硏究

Title
窓戶 形態의 表現에 관한 硏究
Other Titles
Study of the expressions of Korean Window and Door Forms
Authors
李敬信
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
창호형태표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한국 전통 주거 공간에서 窓戶는 독특한 공간의식을 함유하고 있으며, 조형적으로도 가치가 다양하게 해석되고 있으나, 형태 실험이나 그와 관련한 선행 연구가 미미함으로 현대 조형 의욕과 관련하여 연구할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 창호 형태를 준거로 규정한 여섯가지 표현 방법에 따라 표현하고 그 조형적 효과를 문제로 제기한다. 본 연구의 목적은 창호 형태를 준거하여 본 연구에서 규정한 표현방법에 따라 표현하고, 그 조형적 특성을 밝히는 데 있다. 본 연구의 내용은 표현 대상인 방형 창호와 가로·세로 살 구성의 단순·명료하며 기하학적인 표현 대상으로부터 기본 요소를 선택하여 틀과 살의 변형, 곡면화, 구조화, 반복 효과, 재료 처리 등으로 표현하고, 그 특성을 분석하였다. 본 연구의 방법에서 표현 대상은 가로·세로 창틀 비례에 따라 구성된 방형 창호와 직선의 기하학적 구성 형식에 의한 세살, 띠살, 井字살, 亞字살이다. 창호 형태의 표현은 표현 대상을 절단하여 기본 요소를 추출하고, 틀과 살 부분을 변형하고, 곡면화 과정을 거처 단위 형태를 형성한다. 그리고 단위 형태를 구조화 과정을 거쳐 표현하고, 반복 효과를 강조하였으며, 다양한 재료를 사용하였다. 표현된 작품을 여섯 가지 분석 관점에 의하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 기본 요소의 선택으로 단편적 형태에 의한 변화와 성장성, 유기성, 결합구조의 용이성과 다양성이 나타났다. 둘째, 틀과 살의 변화로 형태 성격의 변화, 대비 효과, 다양성 및 성장성이 표현 되었다. 셋째, 곡면화로 volume이 강조되었으며, 공간에 유기성, 유연성, 방향감, 탄력감, 역동성과 운동감 등이 강조되고 있다. 넷째, 구조화에 의하여 단위 형태 간에 대비 효과가 일어나고, 공간 강조, 양감 강조, 중량감 강조, 견고한 구조, 반복 형태가 강조되고, 균형을 이룬다. 다섯째, 틀과 살에 의한 양과 공간의 반복 처리로 인하여 공간의 적극성 등 관계 구조는 다양한 변화를 내포한 강력한 통일체를 이룬다. 여섯째, 여러 가지 재료의 사용으로 질감의 대비 효과가 강조되어 창호의 형태표현이 다양하게 나타나고 있다.;In traditional Korean dwellings, windows and doors project a unique sense of space and their formative values are being interpreted from various aspects. However, the lack of experiments with forms and research on their effects necessitates some study in that area. In this study, several expressions have been made on the basis of six expressional methods categorized from Korean window and door forms and their formative effects have been discussed as an issue. Therefore, the purpose of this study is to define the formative characteristics of Korean windows and doors by looking at various examples. For this study, basic elements of expression employed in square shapes or simple, clear and geometric structures of horizontal and vertical bars have been selected to see how they transform the frame and bar into an oval. We will also look at structural forms with repetitive effects and unique materials, and analyze their characteristics. The objects of this study will be the square window and door constructed by proportioning horizontal and vertical window frames and geometrically constructed bars in straight lines, for example, vertical bars, stripe bars, 井 - shaped and 亞 shaped bars. In expressing the forms, objects have been shattered to obtain basis elements, and by transforming the parts of frame or bar and through the process of ovalization unit forms have been produced. Those unit forms have been through structuralization emphasized the repetitive effects, while various materials have been used. The result of analyzing the actual works of expression through those processes is as follows: First, by selecting basis elements, structural changes by fragmental forms have been possible and formative growth, organic quality, easiness of uniting and diversity revealed. Second, by changing frames and bars, change of form. character, contrasting effect, diversity and growth can be expressed. Third, through ovalization, volume can be emphasized and also the organic quality, smoothness, sense of direction, elasticity, dynamic sense of movement added to the space. Fourth, through structuralization, contrasting effects come out between the unit forms and sense of space, volume, weight, solid structure, and repetitive forms are emphasized and balanced. Fifth, through repetitive handling of the volume and space with the frame and bar, the structure of relationship like activity of space becomes one strong unity includes various changes. Sixth, by using various materials, we can stress the contrasting effects of texture and represent various shapes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE