View : 505 Download: 0

現代 水墨畵에 있어서의 抽象表現

Title
現代 水墨畵에 있어서의 抽象表現
Other Titles
Expression in the Modern Indian Ink Painting
Authors
정주연
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
수묵화추상표현미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In the fine art history, the modern painting at the 20th century has been changing suddenly and came to be influenced much by the diverse society structure and the development of scientific civilization. Then, artists sought the method to express their own subjective world through the diverse expression methods based on the inner psychology. Though the innumerous isms up to modern time are being unfolded far diversely and complexly since the beginning of the 20th century, the main stream is compressed to three kinds of tendency such as sentiment, emotion and imagination. Of course, these three kinds have mutually close relation which is the individual disposition. And, the artist gets to make the work by expressing his (or her own) view of life by means of the individual image with much more interest about one of these. That is, the artist expressed the independent expression style and inner nature to emphasize the interest about his (or her) own world on the canvas, expanding the imagination to the world of unconsciousness, by approaching the human essence. So as to study a little more concretely by laying the interest on the meaning that the abstract painting as one art form, this researcher examined the background that the abstraction was formed and the unfolding course. And, this researcher arranged the concept of abstraction by finding the relevancy with the modern Korean abstract painting after arranging the subjectivity of ego to superintend the world of imagination of the artist who is the subject of abstract expression. In this study, this research tried to show the entity of human existence from inside and the expression of true free will through the expansion to inside world, and tried to grope for the spirituality in the abstract expression style of Korean painting and the possibility with the modern expression. As for the expression method which appeared in the work manufacture this researcher tried to show the feature of Indian ink to be able to show the spirituality of Korean painting, the plastic meaning, the abstract meaning, and the aesthetic sense that the blank to appear through the feature of Korean paper has and applied the feature that the automatic psychological mechanism of surrealism has at the time of work manufacture. By unfolding above logic and trying to suggest and analyze the work, this researcher tries to give help to the reflection about work and the work manufacture.;미술사에 있어서 20c 현대회화는 다양한 사회구조와 과학문명의 발달로 급격하게 변화해 나가면서 많은 영향을 받게 되었는데, 예술가들은 내면심리에 의거한 다양한 표현방법을 통하여 자신의 주관적 세계를 표현하는 방법을 추구하였다. 현대에 이르기까지 수 많은 '이즘'(ism, 主義)들은 20C에 들어서 훨씬 다양하고 복잡하게 전개되어 가지만 그 주류는 '감정'과 '정서'와 '상상력'의 세가지 경향으로 압축된다. 물론 이 세가지는 별개의 성향이 아닌 서로 밀접한 연관이 있으며 작가는 이 중 하나에 보다 많은 관심을 가지고 개성적인 이미지로써 자신의 인생관을 표현하여 작품을 이루게 된다. 즉 인간본질에 접근함으로써 무의식의 세계로 그 상상력을 확장시키며, 자신의 세계에 대한 관심을 강조하는 자주적 표현양식과 내면성을 화면에 표현한 것이다. 하나의 예술형태로서 추상화가 갖는 의미에 관심을 두고 좀더 구체적으로 연구하기 위하여 추상이 형성된 배경과 그 전개과정을 살펴보았으며, 추상표현의 주체인 작가의 상상의 세계를 주관하는 자아의 주관성을 정리하여 현대 한국추상회화로의 연관성을 찾아 추상의 개념을 정리하였다. 본 연구는 내면세계로의 확대를 통해 내면으로부터 인간존재의 실재와 진정한 자유의지의 표출을 나타내고자 하였으며, 한국화의 추상적 표현양식에 있어서 그 정신성과 현대적 표현으로서의 가능성을 모색하고자 하였다. 작품제작에 나타난 표현방법으로는 한국화의 정신성을 나타낼 수 있는 수묵의 특성과 그 조형적 의미와 추상적의미, 그리고 한지의 특성을 통해 나타나는 여백이 지니고 있는 미의식을 나타내려고 하였으며, 초현실주의의 자동심리기제가 지니는 특성을 작품제작시 응용하였다. 위와 같은 논리를 전개하고 작품을 제시, 분석해 봄으로써 작품에 대한 반성과 작품제작에 도움을 주고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE