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컴퓨터 프로그램인 Life Forms를 이용한 안무 방법에 관한 연구

Title
컴퓨터 프로그램인 Life Forms를 이용한 안무 방법에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Methodology of Choreography using the Computer Program 'Life Forms'
Authors
김정아
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
컴퓨터프로그램LifeForms안무방법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The creation of a work of choreagrophy needs the choreagrapher's practically mobilizing dancers, leading them to rehearsals? and for that purpose a rehearsal hall or stage. In consequence, the creation has always undergone difficulties in securing practical dancers, real time, and real space. The computer has produced a variety of softwares, which greatly contributes to applications of them t o music, dance, art, lighting? and so forth. 'Life Forms', a hitech computer software program for analysis and animation, was developed by Tomas W. Calvert, a Canadian professor, in 1985. It can input movements of parts of the body on the screen via virtual dancers of create additional movements? set and analyse choreography in time and space. Futhermore, it has the strength to repeadly make corrections and remake the work over an over again. The current study provided a detailed introduction of what 'Life Forms' is, taking as an application example a computer choreographical work created by Merce Cunningham, a renowned mordern dancer, using the techniques of 'Life Forms' and it will also introduce a festival will 'Life forms' work will be presented. Moreover, the three works created by means of 'Life Forms' by the writer of the current study - 'Farewell and Butterflies' in a solo style, 'God Bless Me' in a duet style, and 'Sunshower' in a group style - were analysed in time and space, and their merits, demerits, mooted points, supplements were examined. In concluson, choreographies created on the screen with animations using 'Life Forms' can produce such movements as cannot be otherwise even imagined by a choreographer and also enable to set a prior stage setting. That is to say, preliminary work with virtual dancers prior to practical dancers lead to the choreographer to grasp overall perspective of the in advance, which makes a great contribution to practical work in real time and space. Not mearly the choreographer but his/her dancers can view ahead of time detailed movements emerging on the screen and the sequence of time by movements. That is also conducive to their grasping the overall perspective. Futhermore, the work can be stored and preserved an aid computer disket, to be retrieved at anytime. Since the program can be use ever by those who are not dance majors, it will play a significant role in populized dance. The demerits shown from that process include a lack of expression of sentiment in vitual dancers because of being on confined computer screen, absence of a sense of direction by a focuse, no feeling of dynamic power, an being yet unable to express in detail the minute movements of finguers, etc. Except for these points, such applications are considered to be able to smoothly proceed with dancers without fairly considerable difficult problems. Despited these drawbacks, the advanced fuctions and potential of computer can be applied to the field of dance. Therefore this study will be describing a new method of choreography.;무용작품을 창작하기 위해서는 안무가가 실제적 무용수를 동원하고, 하나하나의 동작을 연습시켜야 하며, 그러기 위해서는 실제 연습실이나 무대가 필요하다. 따라서 실제적 무용수, 실제적 시간, 실제적 공간 확보에 늘 어려움이 있어왔다. 컴퓨터가 발달하면서 여러 소프트웨어 프로그램이 개발되어 이제는 음악, 무용, 미술, 조명 등 각 분야에도 많이 이용되고 있다. 최첨단 동작분석 및 애니메이션(animation) 컴퓨터 소프트웨어 프로그램인 "Life Forms"는 1985년에 캐나다의 토마스 W. 칼버트(Tomas W. Calvert) 교수가 개발하였다. 이것은 가상의 무용수를 통해 신체 각 부위의 움직임 하나하나를 컴퓨터 화면에 띄워 올리고, 동작 을 만들고, 시간안에서, 그리고 공간 안에서 안무를 구성해보고 분석할 수 있다. 또 몇번이고 여러번 작품을 고치고 개작할 수 있는 장점이 있다. 본문에서는 Life Forms가 무엇인지를 자세히 소개하였다. 그리고 현대무용가로 유명한 머스 커닝햄(Merce Cunningham)이 Life Forms를 이용하여 발표한 컴퓨터 안무 작품을 소개하여 활용예를 들었다. 또 Life Form의 작품을 발표하는 페스티벌을 소개하였다. 그리고 논자가 직접 Life Forms를 이용하여 만든 3편의 작품(1 인무 형식인 <이별-나비>, 2인무 형식인 <앗!>, 군무 형식인 <여우비>)을 시간과 공간에 의해서 분석하고 장점, 단점 및 문제점과 보완점 등을 살펴보았다. 결론적으로 Life Forms를 이용한 안무는 컴퓨터 화면상에서 애니메이션을 가지고 안무자가 생각지도 못한 동작들을 만들어볼 수 있고, 무대구성도 미리 해볼 수 있다. 즉 실제적 무용수와 작업을 하기 전에 가상의 무용수와 작업을 해봄으로써 안무자가 미리 작품의 전체를 파악 한 뒤에 실제적 시간, 실제적 공간 안에서 작업 할 수 있기에 안무가들에게 큰 도움이 된다. 그리고 안무가에게 도움이 될 뿐만 아니라 무용수들도 화면상에 나타나는 세부 동작과 무대 구성과 동작에 따른 시간을 미리 볼 수 있어 작품 전체를 파악하는데 도움이 되겠다. 또한 작품을 컴퓨터 디스켓에 기록, 보존하고 언제라도 재생시켜 볼 수 있고, 무용을 전공하는 사람이 아닐지라도 이 프로그램을 사용할 수 있기에 무용의 대중화에 기여하겠다. 단점으로는 컴퓨터 화면이라, 가상의 무용수의 감정 표현이 없고, 역동적인 힘을 느낄 수 없고, 아직은 손가락, 발가락 움직임 등 세부 동작은 표현할 수 없다는 점이다. 이러한 몇가지 한계점에도 불구하고, 컴퓨터가 갖는 놀라운 기술과 가능성이 무용에도 충분히 적용될 수 있기에 이 논문은 새로운 안무방법 가능성을 볼 수 있겠다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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