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시의 표현요소 교수방안 연구

Title
시의 표현요소 교수방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching Methods for Different Forms of Expression of Poetries: Based on Metaphors and Similes.
Authors
김효원
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 시의 표현요소를 교육함에 있어 기존의 설명 위주의 방식이 아닌, 학습자의 활동을 위주로 한 교수학습 방안에 그 목적을 두었다. 비유와 같은 시의 표현요소는 지식의 영역으로서 설명의 방법으로 교육하는 것이 일반적이었지만 학습자 중심, 경험 중심의 의미있는 학습을 통하여 이를 교수학습하는 방안을 마련해 보고자 하였다. 이를 위해서 과정중심 시 창작 모형을 변형하여 네 단계의 수업모형을 설계하였다. 학습자가 한 번 비유의 표현을 만들어보는 것은 그 원리를 이해하는 가장 빠르고 지속적인 길이 될 것으로 여겨, 과정중심 시 창작 모형을 참고하여 비유의 학습 모형으로 변형한 것이다. 브레인스토밍을 활용한 빈 칸 메우기, 질문을 통한 개념 설명, 텍스트 일부분 변형하기를 통한 비유의 효과 인식, 마지막 창작단계를 통해 비유를 창작하는 단계로 나눌 수 있다. 각 단계는 학습자의 창의적 사고를 존중하는 활동과 협동학습, 토론학습으로 이루어져 있어 교수학습 전 과정에서 학습자가 주도적으로 학습에 참여하게 될 것이다. 이를 위해 Ⅰ. 서론에서 연구의 목적과 이와 관련한 선행 연구를 고찰하고 연구의 방법 및 범위를 정하였다. Ⅱ에서는 비유의 개념 정의를 고찰하여 각각의 비유가 어떠한 기능을 하고 있는지 살폈고, 우리나라에 도입되었던 시교육의 관점 중 ‘신비평’과 ‘과정중심 시교육’의 내용을 비교하여 각각을 비유 교육에 어떻게 적용할 수 있는지 알아보았다. 그리고 비유 교육이 왜 필요한가에 대한 논의를 밝혔다. Ⅲ에서는 비유 교수학습의 모형을 설계하였는데 위에서 언급한 네 가지 단계를 사용하여 학습자들에게 의미있는 수업 방안을 찾아보았다. 이러한 논의를 바탕으로 3차시의 수업을 구안하였는데 5개의 시 텍스트를 바탕으로 하여 은유, 직유, 상징, 제유, 의인법을 대상으로 하였다. 각각의 수업을 통해 비유의 개념과 원리를 이해하며, 비유가 주제 형성에 기여한다는 효과를 터득하고, 창작하는 과정을 통해 비유 만드는 방법을 체화하고 다른 작품의 감상에 도움이 되도록 하였다. 시의 수용과 창작에 필수적인 비유표현을 위와 같은 활동을 통해 교수학습함은 기존의 수동적인 수업을 벗어나 창조적, 적극적, 학습자 중심의 수업으로 의미 있는 학습이 이루어지게 한다는 점에서 본 연구의 의의를 찾고자 한다.;This research concerns about teaching methods for poetries and its different forms of expression through active, hands-on learning, and also its pros and cons over explanation-of information-based learning currently being used at most educational institutions. Forms of expression like metaphors and similes have long been considered as an explicit area of knowledge, thus its teaching was conducted mostly through explanations of different expressions in the poetry. Being quite the opposite to the old-school way of teaching, we are proposing experience based, student-friendly way of teaching, through vigorous use of active learning. A teaching model consisting of four different stages, in total, was partially derived from the basic process-centered poem writing learning model, since it is quite possible to claim that hands-on learning method of making metaphors and similes by themselves are one of the most effective ways of understanding its principles beneath. Four stages of active learning would consist of filling in the blank through brainstorming, Q&A(Questions and Answers) based explanation of the main concepts, understanding the effects of metaphors through making modifications to the text, and the final stage of making and utilizing the metaphors themselves. Each and every stages of teaching are supported with creative learning, group learning and discussion session; it allows students to actively participate and share their personal opinions and insights with others in the class. We have selected various topics to discuss about. In part "I", Purpose of the research are explained, and previous works on related topics were mentioned and studied. Methods and limits concerning the research were also estimated carefully. In part "II", the concept of "Metaphor" was discussed about, and researched on how each type of metaphors function differently. Comparisons between current thoughts of 'New Criticism' and 'Process-centered poem learning model' were also made, with intentions of making improvements on teaching metaphors, and finally explained why teaching metaphors are important. In part "III", Models for teaching metaphors have been designed and clearly explained. Four stages of active learning previously mentioned have been fully utilized to provide meaningful methods of study for students. Based on these arguments, 3-class lecture was designed. It is based on 5 poetry contents, each of them explaining the use of metaphors, similes, symbols, synecdoche and personification. These classes are designed to help students to understand concepts behind metaphors, learn that metaphors provide rich details for the theme of the writing, and help understanding of other metaphorical texts through experience-based hands-on creation of metaphors.
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