View : 31 Download: 0

스포츠 프로그램 참여가 유아의 창의성 발달에 미치는 영향

Title
스포츠 프로그램 참여가 유아의 창의성 발달에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Participation in Sports Program on Developing Creativity of Preschool Child
Authors
허수정
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
스포츠프로그램참여유아창의성발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis, is aimed to verify whether a child‘s participation in sports program as play activities experiences in childhood developes a creative mind of child's or not, further to provide the basic data required to its' development. In order to achieve this purpose, this study has carried out sport program as the subject of study, the boys and the girls of 5~6 years during two months. during the periods of test I surveyed the change of their development. this study has adapted a creative mind test among 18 fields of Multidimensional Cognitive Abilities Test for Children(MCAT-C). And relevant data have been collected after being been finished the degree of confidence and validity. So as to analysize data gathered, statistical methods Multiple Regression analysis, One-way ANOVA and Repeated Measures have been taken. In the study methods and procedures the results obtained are as follows: (1) Participation in sports program as play activities has influenced on development of a creative mind of child's. (2) Participation in sports program as play activities has influenced on a fluency of child's. (3) Participation in sports program as play activities has influenced on creative power development of child's. In conclusion, sports activities as play activities very have advanced a creative mind of child's at this time, further positively influenced on the change of a creative mind in childhood.;본 연구는 유아기에 경험하는 놀이활동으로서의 스포츠 프로그램 참여가 창의성을 발달시킬 수 있는지를 규명하고, 유아의 창의성 개발에 필요한 기초자료를 제공하고자 하는데 그 목적을 둔다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 만 5∼6세까지의 남녀 유아를 대상으로 2개월간의 스포츠 프로그램을 실시하였으며, 실험전후에 사전, 사후검사를 함으로써 창의성 발달의 변화를 측정하였다. 본 연구에서는 송인섭, 문정화, 박정옥이 공동으로 개발한 종합인지능력검사(Multidimensional Cognitive Abilities Test for Children: MCAT-C)의 18개 하위영역 중 창의성 검사만을 채택하여 신뢰도와 타당도 검증을 마친 후 본 연구의 자료수집을 시행하였다. 수집된 자료분석을 위해서는 중다회귀분석과 일원변량분석, Repeated Measures 등의 통계적 기법을 사용하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 놀이활동으로서 이루어지는 스포츠 프로그램 참여는 유아의 창의성 발달에 영향을 미친다. 둘째, 놀이활동으로서 이루어지는 스포츠 프로그램 참여는 유아의 유창성 발달에 영향을 미치지 않는다. 셋째, 놀이활동으로서 이루어지는 스포츠 프로그램 참여는 유아의 독창성 발달에 영향을 미친다. 결론적으로 놀이활동으로서 이루어지는 유아기의 스포츠활동은 이 시기에 가장 두드러지게 발달하는 창의성을 증진시키며 창의성의 변화에 긍정적인 영향을 미친다고 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE