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기업 임직원의 자원봉사태도에 영향을 미치는 제 요인에 관한 연구

Title
기업 임직원의 자원봉사태도에 영향을 미치는 제 요인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Variables Influencing the Volunteer Activity of the employees
Authors
조상미
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
기업임직원자원봉사태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
기업적 자원봉사 활동은 기업의 '사회적 기여'를 보다 구체적으로 구현하는 방법으로, 물질적 기여보다는 비물질적 서비스 제공에 그 목표를 둔다는 점에서 큰 의의를 찾을 수 있으며 기업자체가 추구하는 사회적, 경제적 목적들을 달성하게 도와주고 근로자 개인들의 기대와 욕구들에도 창의적으로 반응하여 이들을 충족시키는 역할을 하고 있다는 점에서 그 중요성을 찾을수 있다. 이러한 추세에 따라 한국 기업도 물질적 기여인 사회공헌활동에 더하여 비물질적 서비스인 자원봉사활동에 점차적으로 관심을 보이고 있으며 한국의 대표적 기업인 S-그룹은 임직원들의 자원봉사활동에 관심을 가지고 자원봉사활동을 통한 임직원과 사회와의 인간적 교류를 확대하기 위하여 다양한 지원 및 활동을 펼치고 있다. 그러나 자원봉사활동에 참여하는 사람 수는 많아도 개개인의 참여 적극도와 지속도는 낮아 자원봉사활동의 원칙인 자발성과 계속성에 비추어 볼 때 아직 자원봉사활동이 활성화되고 있지 못한 실정이라고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 기업 임직원들이 자원봉사를 적극적이고 지속적으로 참여할 수 있도록 하는 개인적 특성과 조직관련요인을 구체적으로 파악하고 다각적으로 분석함으로써 기업 자원봉사 활성화 방안을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 기업 임직원의 자원봉사 적극도와 지속도에 관련된 변수들은 개인적 특성(참여 동기, 봉사활동에 대한 인식), 회사요인(회사의 지원, 사회봉사단 사무국 담당자와의 관계, 상사의 배려와 지지), 기관요인(배치 및 업무부여, 교육, 지도감독 및 평가, 보상, 기관 자원봉사 관리자와의 관계)이었으며 연구를 통하여 살펴본 구체적인 내용은 다음과 같다. 1) 임직원의 자원봉사활동 참여 적극도와 지속도에 영향을 미치는 변수(개인적 특성, 회사요인, 기관요인)를 살펴본다. 2) 임직원의 자원봉사 활성화 정도(참여적극도, 지속도)를 살펴본다. 3) 임직원의 자원봉사 참여 적극도, 지속도와 영향을 미치는 변수(개인적 특성, 회사요인, 기관요인)와의 상관관계를 검증한다. 4) 이들 변수중 어떤 변수가 참여적극도와 지속도에 영향을 미치는지 살펴본다. 본 연구에서는 위의 내용을 연구하기 위하여 S-그룹내의 7개 회사를 선정하여 임직원중 자원봉사 경험이 있는 사람들을 대상으로 설문을 실시하였다. 본 연구의 목적을 위해 조사한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성과 자원봉사활동 적극도와의 상관관계를 살펴보면 개인적 특성요인중 참여동기 요인에서 경험추구의 욕구, 사회적 책임감 표현욕구, 타인기대 부응욕구의 순으로 상관관계를 나타냈다. 지속도와의 관계를 살펴보면 사회적 책임감 표현욕구, 경험추구의 욕구, 성취욕구, 타인기대 부응욕구, 사회적 접촉욕구의 순으로 대부분 상관관계를 나타냈으며 봉사활동에 대한 인식과도 상관관계를 보였다. 둘째, 회사요인과 적극도와의 관계를 살펴보면 사무국 담당자와의 관계, 회사의 지원, 상사의 배려와 지지순으로 모두 상관관계를 나타냈고, 회사요인과 지속도와의 상관관계는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 기관요인과 적극도와의 관계를 살펴보면 기관 관리자와의 관계, 기관의 보상 순으로 상관관계를 나타냈고 지속도와의 관계를 보면 기관 관리자와의 관계만이 상관관계를 나타내었다. 넷째, 적극도에 영향을 미치는 변수를 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시한 결과 회사요인에서는 사회봉사단 사무국 담당자와의 관계, 기관 요인에서는 기관 자원봉사 관리자와의 관계, 기관의 교육과 보상이 자원봉사의 적극도에 영향을 미치고 있었다. 지속도에 영향을 미치는 변수를 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시한 결과 기관요인 중 기관 관리자와의 관계와 교육이 자원봉사 지속도에 영향을 미치고 있었다. 따라서 기관 관리자와의 관계와 교육은 적극도와 지속도에 모두 영향을 미치는 요인임을 알 수 있다. 조사결과를 종합하여 기업에서의 효과적인 자원봉사자 관리와 기업 자원봉사 활성화를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 1) 교육 프로그램의 활성화 및 적절하고 다각적인 교육모형 개발 2) 사무국 담당자의 인간적 유대관계 강화 3) 코디네이터 육성, 적절한 활용 및 능력 배양 4) 자발적인 개인적, 소그룹 동호회 차원의 자원봉사활동 권장 5) 자원봉사 프로그램의 다양화 이상과 같은 연구결과들은 기업 자원봉사 활성화를 위하여 활용될 수 있을 것이다.;The volunteer service activities by the firms bear importance in that as a means to realize social contribution in a more concrete way, they focus their attention on rendering immaterial rather than material services. Also, they should be given credit for assisting the firm itself in achieving its social and economic goals as well as satisfying the needs and wants of the individual workers. In line with the current trend, Korean conglomerates are gradually showing interest, in the immaterial service sector which is volunteer service activity. For example, one of the leading firms in Korea, S-group, is encouraging various operations in order to extend the humanistic interchanges between the employees and the society. However, despite the high rate of participation in these activities, the individual's positiveness and consistency are yet to meet the expectations. Therefore, considering the two principles of volunteer service activity that are spontaneity and consistency, the volunteer movement has not reached its activation. Therefore, the purpose of this study is to find the way of volunteer service activation of the employees by understanding and analyzing individual characteristics, firm-related factors and institution-related factors and institution-related factors that instigate workers to actively and consistently participate in the volunteer activities. The variables related to the positiveness and the consistency of each employee's participation of the volunteer activity are; individual characteristics, firm-related factors and institution related factors. And the research contents are as follows; 1. To examine the variables related to the positiveness and the consistency of volunteer activity(idividual characteristics, firm-related factors, institution related factors). 2. To examine the degree of positiveness and the consistency of volunteer activity. 3. To verify the correlation between positiveness, consistency and the variables related(individual characteristics, firm-related factors, institution-related factors). 4. To find out the variables that influence the positiveness and the consistency of volunteer activity. The results of this study are as follows; 1. Among the individual characteristics, the desire to acquire experience, to express social responsibility, to meet the others expectations have co-relation with the positiveness, of volunteer activity. The desire to express the social responsibility, to acquire experience, to achieve, to meet the others' expectations and to be in contact with the society have co-relation with the consistency of volunteer activity. 2. Among the firm-related factors, the relationship with the person in charge, support from the company and senior's considerations have co-relation with the positiveness of volunteer activity. The firm related factors had little to do with the consistency. 3. Among the institution-related factors, the relationship with the director and compensation have co-relation with the positiveness of volunteer activity. The relationship with the director was the only one that showed any coherence with the consistency. 4. The variables that influence the positiveness of volunteer activity are relationship with the person in charge, with the director of the institution and the education and compensation by the institution. The variables that influence the consistency of volunteer activity are the relationship with the institution director and the education by the institution. Some suggestion based on this study are as follows; 1. To develop education programs and appropriate models, 2. To enhance relationship with the person in charge. 3. To foster coordinator. 4. To encourage voluntary participation in activities on personal and small group-level. 5. To diversify the activity programs. The result of this study could be used for volunteer service activation of employees.
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