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의사소통 접근법에 기초한 초등 영어 교재 분석

Title
의사소통 접근법에 기초한 초등 영어 교재 분석
Other Titles
Analysis of the elementary English textbooks based upon communicative approach
Authors
이행은
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
의사소통접근법초등 영어교재 분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 초등 영어의 교육에서 현행 초등에서 가장 빈번히 사용되고 있는 교재가 학습자의 의사 소통 능력 신장에 도움을 주고 있는지를 분석하는 것이다. 연구 문제는 첫째, 현재 사용되고 있는 초등 영어의 주 교재가 일반적 특징, 목표, 본문 내용, 언어 영역, 학습 전개 방식, 학습 자료, 평가, 물리적 특징에서 보았을 때 아동들의 의사소통 능력을 신장하는 방향으로 구성되어 있는가 이며, 둘째, 교사 지침서는 일반적 특징, 방법적 교육적 지침, 언어학적 정보 면에서 보았을 때 의사 소통 능력을 증진시킬 수 있는 제언을 제공하는가 이다. 본 연구의 대상은 서울시 전체 초등 학교에서 무작위 추출된 10% 초등 학교에서 가장 많이 사용하는 5종의 영어 교재이며, 이러한 교재들을 사용하는 교수 현장의 현황을 알기 위하여 교사, 학생, 조직, 학교에 대한 항목으로 이루어진 설문지를 통해 사전 조사를 실시하였다. 교재 분석을 위한 도구는 학습자의 의사 소통 능력 신장에 관심을 둔 Skierso (1991), Sheldon (1988)과 Benevento(1984) 교재 분석 목록을 수정 보안하여 사용하였다. 본 연구의 교재 분석 도구는 본 교재용과 교사 지침 서로용으로 구분된다. 주 교재 분석을 위한 항목은 일반적 특징, 목표, 본문 내용, 언어 영역, 학습 전개 방식, 학습 자료, 평가, 물리적 특징이며, 교사 지침서 분석을 위한 항목은 일반적 특징, 방법적 교육적 지침, 언어학적 정보이다. 설문지 조사와 문헌 조사로 살펴본 현재 초등 영어 교육의 목적과 현황을 바탕으로 하여 작성된 도구로 초등 영어 교재를 분석한 결과는 다음과 같다 주 교재들은 일반적 특징, 목표, 본문 내용, 언어 영역, 학습 자료, 학습 전개 방식, 평가에서 많은 부분들이 만족스럽지 못한 것으로 나타났다. 각 교재들은 저자의 자질, 가격, 학습자의 교육적 선호를 고려한 목표의 구체적 진술, 실제 경험을 담은 사용 가능한 내용, 학습 참여 기회에서 만족스럽지 못한 것으로 나타나 현행 초등 교육 목표인 의사 소통 능력 신장에 부합하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 교사 지침서는 두 가지 교재에서만 제시되어 전체적인 비교는 할 수 없었다. 두 교재에서 제공하는 교사 지침서를 분석한 결과, 교수 방식과 경력이 짧은 교사나 비영어권 교사가 이용할 수 있는 예, 교사가 실제 교실에서 교수를 할 때 이용할 수 있는 지침이 만족스럽게 주어지지 않아 교사에게 의사 소통 능력 신장을 위한 교수 지침을 만족스럽게 제공하지 못하는 것으로 나타났다. 이상과 같은 분석 결과에서 알 수 있듯이, 주 교재는 학생들의 의사 소통 능력의 신장에 도움을 주지 못하고 있으며, 교사 지침서도 교사가 교수하는데 있어서 만족스러울 정도로 도움을 주지 못하는 것을 알 수 있었다. 즉 현행 초등 학교에서 이용되고 있는 교재들은 초등 영어 교육의 목표인 의사 소통 능력은 아동의 의사 소통 능력을 신장할 수 있는 방향으로 구성되지 않았음을 알 수 있었다. 따라서, 본 연구에서는 학생들의 의사 소통 능력을 신장할 수 있는 교재에 대한 구체적인 지침을 제시할 수 있는 지속적인 연구를 제안하는 바이다.;The purpose of this study is analyze textbooks most frequently used in the present elementary education in order to investigate whether these textbooks can increase children's communicative competence. Futhermore, it aims at examining whether teacher's manuals really provide a sufficient amount of guidance and suggestion to use the textbooks, and effectively to help the students develop their communicative competence. The five English textbooks which have been most frequently used in 10% of the elementary schools randomly sampled were analyzed in this study. Before analyzing these textbooks, a questionnaire survey was conducted in order to find out the present circumstances of primary school English teaching. We can find out something at the survey. Speaking and listening were the most popular goals of primary English teaching, and students' English fluency level was low. For the analysis of the textbooks and manuals, the textbook evaluation checklists developed by Skierso list (1991), Sheldon list (1988) and Benevento list (1984) which are based upon communicative approach were adapted. The evaluation form used in the study included 8 main categories for the textbook (general features, aims and goals, contents, linguistic area, development of learning, materials, evaluation and physical characteristics) and 3 main categories for the teacher's manual (general features, methodological and pedagogical guidance and linguistic information). The results of analyzing the five textbooks with those checklists were followed : The five textbooks were unsatisfactory for general features, aims and goals, contents, linguistic area, materials, development of learning, evaluation. Each textbook is not satisfactory in regard to author's faculty, price, pupil's preference in learning, teacher's disposition, content that contain actual experiences and situations familiar to pupils and opportunities of participating actively in learning. As only two books have teacher's manuals, I could analyze only two manuals. The results of analyzing the two manuals were that they were not satisfactory in regard to the methode of teaching, proper guidances to practice in the class, examples that can be used by nonnative teacher. As we can see from the above results, the textbooks which have been examined in this studied did not offer any help in increasing pupils' communicative competence, and teacher's manuals were unsatisfactory in helping teachers. Therefore, I'd like to suggest incessant studying for presenting concrete directions of text and increasing pupils' communicative competence.
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