View : 64 Download: 0

대학 무용(학)과 교육과정 개발을 위한 기초조사연구

Title
대학 무용(학)과 교육과정 개발을 위한 기초조사연구
Other Titles
(A) FUNDAMENTAL STUDY ON CURRICULUM-DEVELOPMENT IN HIGHER EDUCATION OF DANCE : On the basis of Comparison between Korean and American Colleges
Authors
이정희
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
대학무용과교육과정무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 대학 무용(학)과의 교육과정 개발에 필요한 기초자료를 제공하는 데에 있다. 따라서 현재 무용(학)과가 있는 4년제 대학과 전문대학을 설정하여 교육과정 개발에 필요한 교육목표와 교육과정을 살펴보고자 한다. 이러한 의도 하에 Ⅱ장에서는 이론적 배경을 통한 교육과정의 개념과 체계, 고등 무용교육과정의 개념체계, 고등무용교육의 목적에 대하여 살펴보았으며, Ⅲ장에서는 한국대학과 미국대학을 설정하여 한국의 6개 4년제 대학과 4개 전문대학을 설정하였고, 미국대학은 무용과 명칭에 따라 4가지로 나누어 9개 대학을 설정하여 무용(학)과의 교육목표와 교육과정을 살펴보았다. 또한 한국대학과 미국대학을 비교 ·분석하였다. Ⅳ장에서는 우리나라 대학과 전문대학의 무용(학)과의 문제점과 앞으로의 방향을 교육기관의 기능 면에서, 교육목표 면에서, 교육과정 면에서 분석하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 지금까지 살펴 본 내용에 따른 결론을 제시하였다. 그리하여 앞으로 무용교육이 효율적이고 전문적으로 이루어지기 위해서 다음과 같은 방안을 제시하였다. 첫째, 교육기관에 있어서 4년제 대학과 전문대학의 무용(학)과는 나름대로의 독자적인 영역을 확보하여야 하며, 특히 전문대학에 대한 사회인식의 개선과 함께 4년제 대학의 모방이나 축소된 기관이 되지 않도록 각 기관에 따른 무용교육이 적재적소에서 효율적으로 이루어 질 수 있도록 해야 한다. 둘째, 교육목표에 있어서 4년제 대학은 전문 무용인 양성과 함께 무용학 정립과 지도자 육성을 강조하여 소속대학별로 다른 교육목표가 설정되어야 하며, 전문대학은 무용수 양성과 함께 무용의 인접 분야들에 대한 전문적이고 집중적인 교육이 이루어 질 수 있도록, 그리고 직업과도 연결될 수 있도록 교육목표가 세워져야 한다. 셋째, 교육과정에 있어서 4년제 대학은 무용치료나 무용과학, 표기법 등의 학문적이고 교육적인 이론과정 중심의 교과목들이 다양하게 개설되어야 하며, 전문대학은 공연예술이나 사회무용 등 실제적이고 기술적인 측면으로 교과목들이 개설되어야 한다. 넷째, 취업난을 해소하기 위해 4년제 대학은 무용교육, 무용치료 등의 측면으로 활동영역이 확장되어야 하고, 전문대학은 매체분야, 사회무용 분야로 활동영역이 확장되어야 한다.;We can see that the growth in the teamed circles of dance in Korea began to be promoted when the first dance department was founded in Ewha Woman's University in 1963. That is, college and professional institutes are the major institution which have played important roles in the development of dance in Korea. Since 1980's colleges and professional institutes have been increasing greatly in numbers, but the effective education of dance is not being carried out yet. So, this study shows the problems in the educational courses and following solutions by presenting several examples of college and professional institutes which have some courses in themselves. First, in the functional aspect, college and professional institutes have similar educational courses but for the difference in the years required for graduation. Therefore professional institute has just become a miniature agency of college. From now on, the dance department in college and professional institute should have the provinces of their own. Especially, with the improvement of social understanding on professional institutes, the effective education of dance must be put in the right place lest it should become a mimic or a miniature of college. Second, in the aspect of educational goal, both college and professional institute have not-so-big differences between them, and they both mainly aim at the education of dancing artists. Now, each college should establish its specific educational goal by emphasizing on setting up dance as a learning and on raising leaders as well as on educating dancing artists. On the other hand, with training dancers, the educational goal for professional institutes must be established so as to accomplish the professional and concentrated education on neighboring branches and to connect it with acquiring occupations. Third, in the aspect of educational courses, the rate of theoretical subjects is high in colleges, while the rate of practical subjects is high in professional institutes. But both colleges and Professional institutes lay stress on basic theoretical subjects as theoretical subjects, and on Korean dance, Contemporary dance, and Ballet as Practical subjects. From now, in college theoretical subjects which are academic and educational like dance therapy, dance science, and the way of notation, etc. must be established variably, and professional institutes with emphasizing on technical and practical aspects, subjects which are more technical and practical like stage setting, social dance and the like must be established. Finally, for setting the problem of difficulties in employment, in colleges the field of activity should be expanded to the sides like dance education and dance therapy, etc. While in professional institutes the field of activity should be expanded to social dance and to sphere of media.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE