View : 1058 Download: 0

무용 치료(Dance movement therapy)의 방법론에 관한 이론적 고찰

Title
무용 치료(Dance movement therapy)의 방법론에 관한 이론적 고찰
Other Titles
(The) Theoretical Study Methodology of Dance Movement Therapy
Authors
李始恩
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용 치료Dance movement therapy방법론무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Dance movement therapy is a late twentieth-century phenomenon. It has been formed by concurrent developments in modern dance and psychology. DMT would had been unthinkable without the artistic and choreographic ideas that centred on direct emotional expression andabandoned formalism of modern dance. Psychoanalytical theory of Freud, Jung, Adler and Sullivan who developed psychoanalysis in the 20th century, had impacted on the theory and the method of DMT. DMT attempt harmony of mine and body with original function of dance movement that is, "Expression" and "Communication". The purpose of this paper is to study methodology of DMT and pursue the theoretical basis of various techniques. For the sake of this, writer the work of the early pioneers, in particular Chace, Evan and Espenak on east coast, and Whitehouse, Schoop on westcoast, who had systematized the theory and practice of DMT, reviewed. As a result of reviewing, First, there is a "Body Action" stage which recognize, loosen and relax constricted body parts, and strengthen them. The second stage is an "Emotional Warm-up" process which is a training promoting imagination of patients and reflecting their emotion on the movement in order to elicit the potential movement and clarify and expand the movement repertoire. Finally, there is a more in-depth and/or complex "Improvisation" stage than previous stage which help patients to enact their fantasies in body movement and to impress a different form of body in age, and allow them to take the form of physical action of the inner sensation. There are characteristic aspects of the methodology of major pioneers. The Chace technique is a unique system of group therapy and also complete, creative, and combined verbal and non-verbal treatment one. Evan attempted to integrate the psychic and somatic using "Movement Interview" and stressed regression via body movement. Espenak intended to promote mind-body unification using "Movement Diagnostic Tests" which strengthen body parts and Whitehouse tried to express it through "Active Imagination" without control of the body. Schoop educated the body of patients in various approaches and derived the internal repressed instinct using "The Inner Fantasy". As mentioned above, the early major pioneers objectified and purified through physical action, repressed and subdued emotion of the patient with various methods.;무용 치료(Dance Movement Therapy)는 20세기 후반의 현상으로 현대무용과 정신분석학의 발전을 기반으로 하여 이루어졌다. 현대무용의 직접적인 감정 표현과 포기된 형식주의에 촛점을 맞춘 예술적이고 안무적인 생각들이 없었다면 무용 치료는 만들어질 수 없었을 것이며, 20세기 정신분석학을 발전시켰던 프로이드, 융, 아들러, 설리반의 정신분석이론은 무용 치료의 이론과 방법론에 있어 중요한 영향을 미쳤다. 무용 치료는 "표현"과 "의사소통"의 무용 움직임 고유의 기능을 갖고 정신과 신체의 조화를 추구하면서, 현대물질사회의 병폐속에서 정서의 안정과 정화를 도모하고 자신을 자유롭게 창조해 낼 수 있는 기회를 제공해준다. 또한 그룹내의 무용활동을 통해 타인과의 관계속에서 자신의 존재를 확인하고 융화시켜 나갈 수 있도록 할 수 있다. 이러한 그 가치가 중요하다고 생각되어, 무용 치료의 방법론을 연구하여 다양한 기법들의 이른적 근거를 추구하고자 하였다. 이를 위해 본 논문에서는 무용 치료의 이론과 방법을 체계화시킨 초기 선구자들의 방법론을 고찰하였는데, 그중에서 미국의 동부지역에서의 활동한 주요 선구자, 체이스(Chace)와 이반(Evan), 에스페낙(Espenak)과 서부지역에서의 주요 선구자인 화이트하우스(Whitehouse)와 스쿠프(Schoop)의 이론적 근거와 방법론을 살펴보았다. 결론적으로 각 선구자의 방법론들을 고찰한 결과, 다음과 같은 공통된 점을 발견할 수 있다. 먼저 "신체활동단계"에서는 신체를 자각하고 이완시켜주며 각 부분에 힘을 길러주고 환자와 치료사간의 초기접촉이 이루어졌다. 이 훈련이 지나면 잠재된 동작을 이끌어내어 동작의 fp파토리를 다양화하고 발전시키기 위해, 환자의 상상력을 자극하고 동작에 자신의 감정을 반영시키는 훈련인 "감정의 준비운동 단계"가 있다. 신체와 감정의 준비운동이 발전되면 환자에게 극적연기나 다른 형태의 신체이미지를 주어, 보다 깊이있고 복잡한 "즉흥의 과정단계"를 통해 내면의 감정상태를 신체표현화 시켰다. 각 선구자들의 방법론에 있어 두드러진 특징적인 면들을 살펴보면 다음과 같다. 체이스의 기법은 그녀 자신의 독특한 그룹 정신치료와 창조적으로 언어와 비언어적인 방법들을 통합하는 결합력있고 완전한 치료체제였다. 이반은 "동작인터뷰"를 사용하여 정신과 신체의 융합을 피하고자 하였으며, 신체움직임을 통한 퇴행을 강조하였다. 에스페낙은 신체부분에 힘을 길러주는 움직임과 "동작진단테스트"로 신체와 정신을 조화시켜 나갔으며, 화이트하우스는 "활동적인 상상"을 통해 신체를 통제하지 않으면서 표현하도록 하였다. 스쿠프는 다양한 방법으로 신체를 교육시켜나갔으며, 환자의 내면의 환상법을 통해 내부의 억압된 본능을 이끌어내었다. 이와같이 초기의 선구자들은 이러한 방법론의 접근법을 가지고 환자들의 억눌리고 내재된 감정을 신체표현으로 객관화시키고 정화시켜나갔다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE