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鶴蓮花臺處容舞合設의 思想的背景에 關한 硏究

Title
鶴蓮花臺處容舞合設의 思想的背景에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study of the Ideological Background of Hak-Yeon Hwa Dae-Chur Yong Moo-Hap Sul
Authors
김수진
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
학연화대처용무합설사상적배경Chur Yong Moo무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리의 전통무용 중에서 宮中에서의 儀式에 사용되었던 官中呈才는 개인의 감정이나 개성적 표현을 억제하고 특정한 목적 - 국가의 평안 또는 왕실의 안녕 - 을 위하여 추는 이념적 표현수단으로서 수백년 동안 꾸준히 전승, 발전되어 왔다. 여기에서 우리는 呈才를 연주함에 있어서 단순히 문헌에 기록된 舞譜를 통하여 춤의 구조라든가 춤사위, 服飾 등의 형식적인 측면에만 관심을 기울일 것이 아니라, 정재의 연희 목적을 비롯하여 정재를 뒷받침하고 있는 사상적인 배경에 대하여도 이해의 폭을 넓힐 필요성을 절실히 느낀다. 무용의 전승, 발전 나아가 전통에 충실한 再現이라는 것이 무보에 기록된 춤사위의 정확한 답습으로만 이루어지는 것은 아니며, 그 이면에 존재하는 배경 사상에 대한 깊이있는 이해 위에서만 가능하기 때문이다. 이러한 관점에선 본 논문에서는 정재 중에서도 오랜 역사를 가지고 있으며 다른 정재에 비하여 내용도 풍부하고 또한 合設이라는 특이한 형식으로 발전한 鶴蓮花臺處容舞合設을 대상으로 하여, 먼저 그 구성부분인 학무·연화대·처용무 각각의 유래와 발달과정을 살펴본 다음, 이를 기초로 하여 위 合設의 배경이 되는 사상들을 단편적으로나마 이끌어내 보았다. 그 결과 鶴蓮花臺處容舞合設은 僻邪進慶사상, 君王을 頌祝하는 내용(儒敎사상), 彿敎사상, 陰陽五行사상, 龍神숭배사상 등에 의하여 뒷받침되고 있으며 그 사상들은 춤의 구조와 춤사위, 무복, 의물 등에도 널리 반영되고 있음을 알 수 있었다. 그리고 무엇보다도 큰 특징으로 들 수 있는 것은 위와 같이 다양한 사상들이 合設 안에서 조화롭게 융합되어 있다는 점이다. 또한 시대가 흐름에 따라 그 사상들이 더욱 체계화되는 모습을 보여주고 있다. 위 合設이 그토록 오랜 기간 동안 지속적으로 이어져 올 수 있었던 것은 바로 이처럼 융합된 사상적 배경의 힘이 아닌가 생각된다. 呈才의 사상적 배경을 연구하는 목적은 단지 지금까지의 그 전승 발전을 가능케 한 원동력을 고찰하는데 그치는 것은 아니며, 나아가 전통에 충실하면서도 발전적인 재현에 도움이 되고자 함에 있다. 이러한 관점에서 본 논문의 결과를 鶴蓮花臺處容舞合設의 발전적 재현이라는 측면과 관련하여 생각해보면, 위 合設에는 전형적인 宮中呈才로서의 특징 외에도 다양한 민속신앙까지 그 사상적 배경으로 수용한 종합연희로서의 성격이 강하게 드러나고 있다는 점도 아울러 충분히 고려해야 할 것으로 생각된다. 이를 위해서 그 사상적 배경에 대한 깊이 있는 연구가 선행되어야 함은 물론이다.;One of the Korean traditional dances, Kung-Joong-Chung-Jae, the ceremonial dance used in palace ceremonies, is a means of praying for certain objectives, that is for pacific status of the society or for the good of the royal family rather than expressing individual feelings or characteristic displays. In researching the Chung-Jae, it is important to have knowledge not on the formal aspects such as structure, action, costume of the dance but on the objectives and ideological backgrounds based on it. The development and enrichment of the dance, and good revival upon tradition could be possible depending more on the understanding of the ideological background or philosophy of the dance rather than merely imitating. Upon that points, this research delves on Hak-Yeon Hwa Dae-Chur Yong Moo-Hap Sul, which has been developed into more historical, wide repertoire action with a special form. This was done by scanning the original history and developing procedures of Hak Moo, Yeon Hwa Dae, Chur Yong Moo respectively, and by scanning ideological background and philosophy which constitute the dance. By the research outputs, Hak-Yeon Hwa Dae-Chur Yong Moo-Hap Sul is supported by the ideological background such as Byuk Sa Jin Gyeong(Which is a notion to push out evil, gather good), Confucianism(which praises the king), Buddhism, Um Yang Oh Haeng, Yong Shin Soong Bae(Which praises god and dragon), and also that are reflected on the structure, motion, costumes, accessories of the dance. Still more, the most interesting characteristic is that various ideologies listed above are mixed along with conformity. As the period changes, the ideologies have been revealed in more systematic forms. According to my research, the Hap Sul survived for a long time by the conformity to various ideological backgrounds. The research objectives of Chung-Jae's ideological background do not only delve on the motives which enable the dance to be developed and enriched, but intend to help revive the original and traditional form of the dance as a developed form. Upon that point, if we treat the output of this research in relation with the revival of the developed form of Hak-Yeon Hwa Dae-ChurYong Moo-Hap Sul, then the Hap Sul should be regarded as a combined display of an ideological background with various folk religions, including typical characteristics and features of Kung-Joong-Chung-Jae. For these purposes, the research on the ideological background of it should take precedence.
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