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신체활동놀이가 유아의 창의성 발달에 미치는 영향

Title
신체활동놀이가 유아의 창의성 발달에 미치는 영향
Other Titles
(The) Influence of physical activity play on developing creativity of preschool children
Authors
조수경
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
신체활동놀이유아창의성발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아에 있어 신체활동놀이 훈련이 아동의 창의성을 발달 시킬 수 있는지를 규명하는 것이 그 목적이며, 유아기 아동의 창의성 개발에 필요한 기초자료를 제공하고자 하는데 그 의의를 둔다. 이와같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 1994년 7월 19일부터 10월 7일 까지 서울 소재 사립유치원에서 유아 40명을 연구대상으로 하여 1주일에 2회씩 12주간 24회에 걸쳐 연구자가 구성한 신체활동놀이 프로그램을 실시하였으며 실험전후에 사전 사후 검사를 함으로써 창의성의 변화를 측정하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 본 연구자가 유아의 특성에 맞게 고안한 신체활동놀이 프로그램과 Wallach와 Kogan(Foster, 1971) 제작 Ward(1968)가 수정한 창의성 검사였다. 또한 표본의 동질화를 위해 Torrance(1965)가 제작한 창의적 성격 특성검사치와 본 연구자가 작성한 배경요인 조사지가 사용되었다. 검사결과 수집된 자료로 창의성 및 각 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성 점수를 구하였다. 통계처리에 있어서 가설 1의 검증에서는 실험집단과 통제집단의 창의성 원점수를 t 검증하였으며 가설 2의 검증에서는 창의성 원점수를 가지고 이원변량 분석을 하였다. 본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 신체활동놀이 훈련의 결과 훈련집단의 창의성 총점에는 의의있는 증진을 가져오지 않았다. 그러나 하위요인별로 점수차를 검증한 결과 융통성 요인에서 의의 있게 증진되었다. 따라서 신체활동놀이 훈련은 창의성의 하위요인인 융통성 증진에 가장 큰 영향을 준다. 2. 취학전 아동의 창의성에는 남, 여 간에 유의한 차이가 없으며 그 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성에서도 차이가 없다.;This study has two purposes ; 1) to examine the influences of physical activity play on creativity ; 2) to examine differences in creativity with respect to children's sex and age in preschool children. To maintain this purpose, we investigated the preschool children in the kindergarten from July. 19, 1994 to October. 7, 1994. We experimented with physical activity play program two times a week for twelve weeks, a total twenty-four experiments and surveyed the changes of creativity through pre-and posttest. The subject were 66 Kindergarten Children, aged 4 to S (33 boys and 33 girls). Among them randomly assigned to the experimental group and 33 children to the control group. This research consisted of three phases : pre-test, physical activity play training and pest-test. The assessment of creativity was based on the work of wallach and kogan(Foster, 1971) and ward(1968). It consisted of a patterns test, instances test and alternate uses test. The training of physical activity play place in 24 sessions for 12 weeks. Two-way analysis of varviarce, t-test were used for analyzing data collected from pre and post-test. The results obtained from this study were as follows: 1. The training of physical activity play was influential for developing the creativity of preschoolers. The flexibility of the experimental group was significantly higher than that of the control group (P<.05). 2. There were no significant differences in creativity between boys and girls at the kindergarten level. Also there were no significant difference between the 4-year-old S-year-old groups.
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