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보건복지사무소(안)에 대한 이용자 접근성 분석

Title
보건복지사무소(안)에 대한 이용자 접근성 분석
Other Titles
Client Accessibility Problem for Health & Welfare Service Office
Authors
김현미
Issue Date
1995
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Keywords
보건복지사무소이용자사회복지
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
The question about the professional accomplishments of personal welfare service and the problem to the efficiency and effectiveness proposed constantly in the existing public social welfare delivery system have brought out ''the health and welfare service office" new delivery system. After this, owing to the advent of new system, therefore, clients those who received services through Eub, Myeon, Dong office will be confronted with a changed environment which will cause using ''health and welfare service office" located in city, county, arid district to themselves and there will be the accessment problems of clients to administration. In it's meaning at this thesis I have selected the three exhibition regions-Gwanag district in seoul of big city, Ansan of small city in Gyeonggi province, Hongcheon county of rural community in Gangweon province-among five exhibitions and 1 have studied the existing Eub Myeon, dong's welfare system and the would-be "health and welfare service office" comparatively in sides of client in order to reveal what will be the accessment problem of client to exhibition service offices which are working the preparatory operations to offer more easy accessabilities to clients. First, the aftermath of the previous comparative study shows that "health and welfare service office" has less accessabilities than the existing welfare service offices geographically, physically, and economically, and such unaccessabilities may accompany the physical unaccessability of the client who cannot accept a sudden change of delivery system. Second, the result from comparing the accessment problems of each service office to clients through a direct field-approach reveals that, in a gross social service workers' number, Gwanag will less hold 72%, Ansan 32%, and Hongcheon 78% than the existing service offices and the number of clients which a social worker in "health and welfare service office" takes care of will increase considerably against the existing service because there'sn't sufficient personnel arrangement program and social workers. And when we probe a mobile system of ''health and welfare service office" subjected to the field - approach we will have found out that the number of vehicles decreases considerably to 1/10 times or 1/27 times, compared with the present numbers. This research shows to us that we. as far as ''health and welfare service office" is concerned, cannot accomplish the effectiveness as the exhibition work if the pending bill concerned will be adopted as it is. Therefore, in order to archive effectiveness and efficiency of the exhibition work. First, we must analyze how many clients must be allocated to a social worker accurately and, at this basis, ensure professional social workers to realize the number of social work personnel. Second, we must scrutinize the geographical characters of exhibition regions, at this basis, the abrupt pending bill concerned about "health and welfare service office" must be amended to be done the specific exhibition works compatible with a regional character. Third, to reduce the various unaccessabilities consequent to the geographical unaccessabilities we must produce the diverse field developed "health and welfare service office" fit for the regional environments and escape out of the existing concentralized welfare system which has been advanced bureaucratically.;전문적인 대인복지서비스의 실천과 효과적이고 효율적인 조직운영의 문제가 끊임없이 제기되었던 현행 공적사회복지행정 전달체계의 문제점은 드디어 '보건복지사무소'라는 새로운 전달체계의 출현을 맞게 하였다. 따라서 읍면동사무소의 방문을 통해 필요한 서비스를 받아 오던 서비스 이용자들은 앞으로 시군구 수준에 설치된 보건복지사무소를 이용해야 하는 이용 환경의 변화를 겪게 되었으며 이에따라 기관에 대한 이용자의 접근성 문제가 대두되었다. 본고는 이러한 맥락에서 이용자들에게 보다 접근성 있는 보건복지사무소 체계의 정착을 위해 시범운영을 준비하고 있는 시범보건복지사무소에 대한 이용자 접근성의 문제점이 무엇인지를 규명하고자 5개 시범지역 중 대도시 시범지역인 서울특별시 관악구, 중소도시 시범지역인 경기도 안산시, 농촌 시범지역 인 강원도 홍천군 3개 지역을 선정하여 현행 읍면동 체계와 보건복지사무소 체계를 이용자 접근성 측면에서 비교 연구하였다. 그 결과 첫째, 보건복지사무소와 현행 사회복지 행정 일선기관 각각에 대한 이용자 접근성은 지리적, 신체적, 경제적 접근성 모두가 현행 사회복지 행정 체계에 비해 보건복지사무소가 접근성이 낮은 것으로 나타났으며 이러한 지리적, 신체적, 경제적 접근장애는 갑작스런 이용체계의 변화를 받아들이지 못하는 이용자의 심리적 접근장애를 수반할 수 있을 것으로 조사되었다. 둘째, 보건복지사무소와 현행 사회복지행정 일선기관 각각에 의한 직접적인 현장접근을 통해 이루어질 수 있는 이용자의 접근성을 비교한 결과 업무수행 인력면에서는 현행 읍면동단위의 사회복지업무수행 총인력에 비해 보건복지사무소 업무수행 총인력이 관악구는 72%, 안산시 32%, 홍천군은 78% 수준밖에 못 미치는 것으로 조사되었고, 인력별 배치상황 또한 인력의 절대부족으로 인해 담당자 1인당 관리해야 하는 요보호대상자수가 보건복지사무소 체제내에서 훨씬 높았다. 또한 현장 접근이 주가 되어야 할 시범보건복지사무소의 기동성 체계를 살펴본 결과 차량 보유현황이 현행보다 무려 10배에서 27배까지 떨어지는 것으로 조사되었다. 이러한 조사결과는 시범보건복지사무소가 현안대로 진행된다면 그야말로 시범사업으로써의 효과를 정확하게 달성할 수 없음을 반영하는 것으로 시범보건 복지사무소가 좀 더 전문적이고 효과적이며 효율적인 시범사업이 되기 위해서는 첫째, 담당자 1인당 효율적인 요보호대상자 관리인원을 과학적으로 산출하여 이를 근거로 한 전문인력을 확보하여 보건복지사무소의 복지수행 전문 인력수를 현실화 시켜야 하며, 둘째, 시범지역별 지역적 특성을 현장 조사하여 이를 토대로 한 지역별로 특색있는 시범사업이 되도록 현재의 획일적인 시범보건복지사무소(안)을 재조정해야 하고 세째, 지리적 장애가 연쇄적으로 발생시킬 수 있는 여타의 장애를 완화시킬 수 있도록 Reach-Out 프로그램을 중심으로 한 기동성 있는 체계를 마련하기 위해 다양한 현장 접근 프로그램을 개발하고 이의 실천을 뒷받침할 수 있는 이동차량을 확보해야 한다. 이러한 기초 조건을 갖추는 길만이 오랜 상의하달식 중앙집권적 복지정책에서 비롯된 현재의 문맹적 복지정책에서 소기에 목적하고 있는 전문성, 효과성, 효율성을 달성하고 지역특색에 맞는 실질적이고 문화적인 복지행정으로 나아가는 방법이 될 것이다.
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