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사회교육에 참여하는 여성학습자의 동기 유형

Title
사회교육에 참여하는 여성학습자의 동기 유형
Other Titles
(A) study on Motivation Types of the Women Learners who are Participating in Adult and Continuing Education
Authors
김묘열
Issue Date
1995
Department/Major
사회복지대학원 사회교육학과
Keywords
사회교육여성학습자심리사회학
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
급속히 변화하는 현대사회에 있어서 현대사회 구성원이 인식하는 사회의 가치유지에 의한 사회적응을 지향하므로써 개인의 삶의 질이 개선될 수 있는 것이다. 그러므로 여성은 현대사회의 구성원으로써 삶의 질을 위하여 사회변화에 적절히 대응해야 한다. 여성의 사회변화 적응은 사회교육을 통해서 실현될 수 있는 것이다. 본 연구의 목적은 사회교육에 참여하는 여성학습자의 참여 동기 유형을 파악하여 여성학습자가 요구하는 사회교육 프로그램 개선을 위한 기초자료로서 제시하려고 한다. 본 연구 목적을 달성하기 위하여 사회교육에 참여하고 있는 여성학습자를 대상으로 Houle의 참여 동기 유형인 목표지향적 유형, 활동지향적 유형, 학습지향적 유형으로 구분한 후 위의 세가지 유형에 따라 사회교육에 참여하는 여성학습자의 참여 동기 유형 정도의 차이가 있는지를 설문지를 통하여 파악하였다. 본 연구의 조사대상은 서울 소재의 이화여자대학교 언어교육원 및 평생교육원, 백화점의 문화센터, 민간단체의 지역사회학교 등에서 실시하는 사회교육 프로그램에 참여하고 있는 여성학습자 중심으로 추출하였다. 조사도구는 최운실의 박사학위 논문 『성인 교육 유형에 따른 교육참여 특성분석』에 관한 참여동기 설문지 문항을 수정하여 사용하였다. 자료처리는 분재에 따라 SPSS program의 x^(2) 검정, F통계, t통계, 분산분석, 상관관계 검증 등을 사용하였다. 본 연구를 통해 조사 분석된 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 개인 특성 변인인 직업과 결혼여부에 따라 여성학습자의 동기유형인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형의 통계적 차이 결과는 다음과 같다. 직업과 결혼여부에 따라 목표지향형의 통계적 차이가 있었다. 그러나 기혼의 생활주기에 따라 목표지향형은 통계적 유의한 차이는 없었다. 직업과 결혼여분에 따른 활동지향형은 통계적 유의한 차이가 있었다. 그러나 생활주기에 따라 활동지향형 사회교육 프로그램 참여동기는 통계적 유의한 차이가 없었다. 직업, 결혼여부, 생활주기에 따른 학습지향형은 통계적 유의한 차이는 없었다. 둘째, 여성학습자의 배경변인에 따라 현재 참여하고 있는 사회교육 프로그램의 성격 차이 분석결과는 다음과 같다. 연령에 따라 젊은 여성일수록 사회적 성취와 효율성 중진에 관심이 많았으며, 연령이 증가할 수록 여가나 교양을 겸비한 인간관계 형성 프로그램에의 참여율이 높았다. 교육수준에 따라서는 고졸자의 경우 학업, 취업, 승진 등의 사회적 성취와 업무의 효율성 증진 프로그램에 참여율이 가장 높았고 그 이외는 원만한 인간관계 형성 및 여가와 교양을 위한 프로그램의 참여율이 가장 높게 나타났다. 직업, 결혼여부에 따라 참여하고 있는 사회교육 프로그램의 성격에 통계적 유의한 차이가 있었으며 학생과 미혼여성의 사회참여가 더 적극적인 것으로 나타났다. 생활주기에 따라 참여 참여하고 있는 사회교육 프로그램의 성격 차이를 알아본 결과, 원만한 인간관계 형성 및 여가와 교양을 위한 프로그램의 참여율이 자녀의 유무, 자녀 취학의 유무. 자녀 결혼여부에 관계없이 높은 비율로 나타났다. 세째, 참여하고 있는 사회교육 프로그램에 따라 여성학습자의 참여동기 유형인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형에의 차이 분석결과는 다음과 같다. 참여하고 있는 사회교육 프로그램에 따른 목표지향형 사회교육 프로그램의 참여 동기는 통계적으로 유의한 차이가 있어 학업, 취업, 승진 등의 사회적 성취와 효율성 증진을 위한 목적일 경우 목표지향 사회교육 프로그램의 참여동기가 높았다. 참여하고 있는 사회교육 프로그램의 성격에 따른 활동지향형 사회교육 프로그램의 참여동기에도 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 원만한 인간관계 형성을 위한 여가와 교양의 프로그램일 경우, 활동지향 사회교육 프로그램의 참여동기가 높았다. 넷째, 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형 참여동기 영역간의 상관관계 분석 결과 사회교육 프로그램 참여동기의 세 영역들간 상관관계 결과는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 이상의 연구결과를 토대로 사회교육에 참여하는 여성학습자 동기유형에 관한 제언은 다음과 같다. 첫째, 대부분의 여성학습자는 학습의 욕구가 높게 나타났으므로 이와 같은 요구를 충족시킬 수 있는 프로그램의 개발이 필요하다. 둘째, 미혼 여성학습자는 사회활동에 적극적으로 참여하고 있으나 기혼 여성학습자는 사회활동 참여에 그렇지 못하다. 기혼 여성학습자가 보다 적극적으로 사회활동에 참여할 수 있는 사회참여 함양의식의 프로그램이 필요하다. 셋째, 연구대상을 사회교육 기관의 종류에 따라 보다 확대하여 표집함으로써 여성학습자의 참여동기 유형을 보다 일반적으로 분석할 필요가 있다.;A. The purpose of study The purpose of study is to find out the types of motivation of the women learners who are participating in adult and continuing education. To achieve this purpose, following problems are proposed. 1. Are there any differences in the motivation types of women learner's goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented who are participating in a continuing educational program by jobs, marital status of thier individual variables? 2. Are there any differences in the program characters in which women learners are participating by age, education level, jobs, marital status of their individual variables? 3. Are there any differences in the types of women learner's goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented who are participating in a continuing educational program by program characters in which women learners are participating? 4. Are there any correlations among the motivation types of goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented? B. Method 1. Subject The sample population of this study was 300 women learners who are participating in a continuing educational program in Seoul. The continuing educational institutions in Seoul in which the women learners are participating were the languge center, the life-long education center of Ewha Womans University, the culture centers of department store running, and the community school of Korea. 2. Questionaire The questionare inquiry of this study was constructed and administerated after preliminary studies of literature and research. The researcher of this study intentionally selected questionares after consulting with 3 educators of adult and continuing education. 3. Statistical analysis The statistical methods applied in this study were Oneway ANOVA, Chi-square, F test, t test, correlation, ratio which are using the subprogram of SPSS C. Result The major findings of this study are as follows: 1. There are significance differences in the motivation types of women learner's goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented who me participating in a continuing educational program by jobs, marital status of women learner's individual variables. Remarkably, the need of learning is higher than any other need without individual variables of women learners. 'The life cycle of married women does not give any influences to the participation motivation of the continuing education in this stuy. 2. There are significance differences in the characters of adult and continuing educational program in which women learners are participating by age, education level, jobs, marital status of their individual variables. To find out in this are two remarkable things, one is single women learners who have more positive attitude in social activity than married women learners. The other is married women who prefer the personal relation character of adult and Continuing educational program to any other program. 3. There are significance differences in the motivation types of women learner's goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented by the character of continuing educational program in which women learners are participating. To find out in this result is the learning-oriented character of continuing educational program which has almost little differences. It shows most of women learners who almost have the need of learning-oriented. 4. There are significance correlations among the motivation types of goal-oriented, activity-oriented. learning-oriented. Specially, the correlation rates of activity-oriented, learning-oriented motivational types are higher than any other correlation. in other words, If women learners who are participating a contiuning educational program were activity-oriented types. At the sane time, they would be learning-oriented types.
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