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에릭 호킨스 안무세계에서 나타난 선(禪)사상 경향 연구

Title
에릭 호킨스 안무세계에서 나타난 선(禪)사상 경향 연구
Other Titles
Zen Ideologic Characteristics from Eric Hawkins' Works
Authors
김유미
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
서양은 동양을 매혹의 대상임과 동시에 적대적 대상이라는 양단의 시각을 형성해왔다. 이러한 동양에 대한 시각은 미지에 관한 끊임없는 탐구와 관심에서 비롯된 신비주의적 관점으로 이는 동양의 선(禪)사상에서부터 기인하였다고 할 수 있다. 이러한 시각은 20세기 이후 변화하려는 서양의 움직임과 맞물려 새로운 사상적 틀을 제공해주었고 문화적으로 지대한 영향을 끼치게 되었다. 이에 따라 예술가들은 선사상적 사고를 예술에 접목시키면서 독창적인 예술을 시도하였다. 특히 오리엔탈리즘의 시각에서의 선사상은 예술작품에 있어서 독창적인 예술관을 창조하였는데 무용에 있어서도 이러한 시대적 흐름을 간과하지 않았다. 여기에 중심을 차지한 대표적인 무용가로 에릭 호킨스(Erick Hawkins)는 선사상적 영향을 안무 세계에 도입한 선구자로 칭할 수 있다. 동양의 선사상을 작품 표출의 감각소재와 창조의 영감으로 개념화하였으며 선을 기반으로 작품 속에 삶의 방식과 예술정신을 응축하여 표출하였다. 더불어 선사상과 공간을 접목시켜 선사상적 공간이 갖는 구조적 의미와 미적의미, 그리고 형식체계를 완성하여 선사상적 공간이라는 상징적 표현을 창조하였다. 그의 작품에 선(禪)사상의 재현은 자연스러움, 우연성과 불확정성, 절제된 단순성으로 요약할 수 있다. 여기서 선은 신비주의적이고 자유로움, 비인위성, 형식과 틀의 거부, 무념무상인 무아의 상태, 본질의 추구, 분별과 집착에서 벗어남으로 특징지을 수 있으며 움직임을 통해서는 자연주의, 자유스러움, 정적인 표현으로 묘사할 수 있다. 더불어 총체예술적 특성이 강조되는 그의 작품에서 음악은 에서는 현장성, 탈장르화, 우연성이 강조되고 미술에서는 절제, 간소화의 미니멀리즘과 자연친화라는 개념으로 규정지을 수 있다. 그러므로 그의 안무세계에 나타난 선사상적 경향을 실제로 「블랙 레이크 Black Lake」(1969), 「갓 앵그리 맨 God's Angry Man」(1945), 「후라! Hurrah!」(1975),「에이에이치에이비 AHAB」,「갓 더 리벨러 God the Reveller」의 작품을 통해서 ‘기록의 무의미’, ‘인위적인 것의 부정’, ‘틀과 형식의 거부’, ‘자연친화적인 정신’으로 그의 표현을 압축할 수 있다. 따라서 본 연구의 의미는 20세기 미국의 개혁적인 안무가로서 왕성한 활동을 펼친 에릭 호킨스의 작품에 나타난 선 사상적 경향을 살피는 데 있다. 그는 현대무용의 개념이 규정되고 활성화되던 시기에 현저한 활동을 펼쳤음에도 불구하고 전면에 대두되어 연구되지 못했기에 그의 무용사상과 예술적 특성에 관하여 짚어보는 것은 중요하다. 또한, 선사상과 서양예술을 논의하는데 있어 그의 작품을 살피는 것은 포스트모더니즘의 색체의 교량적 역할로도 중요한 의미를 지닌다 하겠다. 그는 지성적인 사고와 시대적 사명감을 가지고 예술 활동을 펼쳤으며 선사상을 안무의 방법으로 수용하여 무용계에 막대한 파장을 미쳤다. 이렇게 볼 때, 20세기 현대 무용에 선사상을 도입한 선구자로서 이후 현대무용에서 나타나는 동양 사상적 성향의 토대를 연구, 정립하는 데 호킨스의 작품 성향과 특징을 살피는 것은 실로 중요한 작업이라 할 수 있다. 그러므로 연구자는 동양적 스타일을 접목하고 다양한 측면에서 작품을 안무하고 접근할 수 있는 토대를 완성시킨 그의 안무성향에 관하여 재규정하고 다각적으로 그에 관한 후속 연구가 활성화될 수 있는 장으로 논문이 활용되기를 기대하는 바이다.;Traditionally in the West, the East has been viewed as the object of fascination as well as of enemy. It can be said that such views about the East was originated from the mysticism due to constant investigations and interest about what are unknown, which came from Zen ideology. This perspective has provided new ideologic basis combined with the revolutionary western trends rising from 20th century, which influenced much on the overall culture. Consequently, there have been lots of trials for innovative arts based on Zen ideology by artists. Particularly, Zen ideology viewed from Orientalism has made a lot of creative perspectives of art, and so in dance. Erick Hawkins, one of the major dancers in this era, is recognized for his pioneer sprit of adopting Zen ideology. He consolidated Zen ideology through his subject matter and creative inspiration, and based on that, he expressed compactly the way of life and his main themes in his arts. Furthermore, he mixed Zen ideology with a conceptof space and constructed the concept of structure and beauty and methodology about the symbolic represention of Zen ideological space. From his work, the realization of Zen ideology can be summarized as naturalism, coincidence and uncertainty, and moderate simplicity. Herein, Zen can be characterized as the pursuit of mystic and natural things, resistance, selflessness, and irrationalism. In addition, its movement can be described by natural, liberal, and static representation. In music, impromptu and coincidence are emphasized. In art, temperance, simplification, harmony with natureare well represented. Therefore, the Zen ideologic trends in his choreographic nature that can be found in the following works: "Black Lake"(1969), "God's Angry Man"(1945), "Hurrah!"(1975), "AHAB", "God the Rebeller"is summarized as meaninglessness of records, resistance of artificiality and informality. Therefore, what this research does is to identify Zen ideological trends of Erick Hawkins as one of revolutionarychoreographers in 20th century by investigating his works. Although he did distinguishable activities in the era where the concept of modern dance is identified and activated, there are very few of researches about him, and thus, it is important to evaluate his spirit of dance and artistic characteristics. In addition, when discussing Zen ideology and western arts, the investigation about his works also implies meaningful importance in identifying the traits of post-modernism. He did his artistic activities with intelligent thoughts and a sense of duty following his era, and made a huge influence on dance arts by accepting gradually Zen ideology as the method of choreograph. Based on this view, it is a very important work in establishing the influence of Eastern ideologic trend on Western modern dance to perform research on Erick Hawkins'works. In the long runs, starting from this paper, it is desirable to re-identify his choreographic trend that completed the basis of adopting Eastern styles in various ways and ignite subjective researches on his arts.
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