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골프클럽 구매자의 브랜드 경험이 브랜드 충성도에 미치는 영향

Title
골프클럽 구매자의 브랜드 경험이 브랜드 충성도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on Affecting Factors of Golf Club Consumers' Brand Loyalty
Authors
서호정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to identify differences in experience, trust and brand loyalty of golf club consumers depending on personal characteristics. In other words, the study was designed to investigate differences in experience, trust and brand loyalty of golf club consumers depending on personal characteristics, analyze the effect of experience on trust and brand loyalty and that of trust on brand loyalty, and prove the importance of experience, among other factors affecting brand loyalty to provide strategies to increase the market share of the local golf business. To achieve such goals, the population consisted of men and women at age 20 or over using 6 golf courses located in Seoul and Gyeonggi-do from October 2006, and a total of 50 copies of questionnaire were distributed using cluster random sampling. For the final analysis, 419 copies were used. For the analysis of the data, statistical methods such as factor analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, simple regression analysis, and multiple regression analysis were performed. As a result of above methods and procedures, following findings were obtained; First, there was in part a significant difference in experience, trust and brand loyalty of golf club consumers depending on personal characteristics. It is found that there was no difference in experience, trust, and brand loyalty by gender, while in regard to difference in experience, trust, and brand loyalty by age, there was a difference in brand loyalty by age of golf club consumers, with no difference in experience and trust. In addition, concerning the years of playing golf, there was a difference in trust by golf club consumers’years of playing golf, with no difference in experience and brand loyalty. Finally, as far as handicap was concerned, there was a difference in brand loyalty by handicap of golf club consumers, with no difference in experience and trust. Second, experience of golf club consumers was found to have a significant difference in terms of its effect on brand loyalty, and specifically, all the sub-factors of experience such as experience value, excellence, and aesthetics had a significant effect. Third, in relation to the effect of experience of golf club consumers on trust, there was partially a significant difference, and specifically, among other sub factors of experience, only excellence and aesthetics had a significant difference. Fourth, there was a significant difference in relation to the effect of trust of golf club consumers on brand loyalty. These result revealed differences and effects among and between experience, trust, and brand loyalty of golf club consumers, which support the findings of many previous studies that experience of golf club consumers is important in establishing brand loyalty.;본 연구는 골프클럽 구매자의 개인적 특성에 따른 경험과 신뢰, 브랜드 충성도의 차이를 밝히는데 목적이 있다. 즉, 골프클럽 구매자의 개인적 특성에 따른 경험, 신뢰, 브랜드 충성도의 차이를 알아보고, 경험이 신뢰와 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석하고, 신뢰가 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석하여 브랜드 충성도에 영향을 주는 요인 중 경험의 중요성을 입증해 국내 골프업체의 시장점유율 증가 방안을 제시하고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 2006년 10월부터 서울 및 경기도 소재의 골프연습장 6곳을 방문, 만 20세 이상의 성인 남 ․ 여를 모집단으로 설정한 후, 무선집락표집법을 이용하여 총 500부의 설문지를 배포하였다. 그 중 실제 분석에 사용된 연구대상은 총 419명이었다. 본 연구의 자료 분석을 위해 요인분석, T검증, 일원변량분석, 상관분석, 단일회귀분석 및 중다회귀분석의 통계기법을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 골프클럽 구매자의 개인적 특성에 따른 경험, 신뢰, 브랜드충성도에는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성별에 따른 경험, 신뢰, 브랜드 충성도 간에는 차이가 없는 것으로 나타났으며, 연령에 따른 경험, 신뢰, 브랜드 충성도의 차이에서는 골프클럽 구매자의 연령에 따라서 브랜드 충성도에는 차이가 나타났으나 경험과 신뢰에 있어서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 구력에 따른 차이에서는 구매자의 구력에 따라서 신뢰에는 차이가 있으나 경험과 브랜드 충성도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 핸디캡에 따른 차이에서는 구매자의 핸디캡의 차이에 따라서 브랜드 충성도에는 차이가 있으나 경험과 신뢰에 있어서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 골프클럽 구매자의 경험이 브랜드 충성도에 미치는 영향에 있어서 유의한 차이가 있다고 나타났으며, 세부적으로 경험의 하위요인인 경험 가치와 우수성, 심미성이 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 골프클럽 구매자의 경험이 신뢰에 미치는 영향에 있어서 부분적으로 유의한 차이가 있다고 나타났으며, 세부적으로 경험의 하위요인인 심미성과 우수성에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 골프클럽 구매자의 신뢰가 브랜드 충성도에 미치는 영향에 있어서 유의한 차이가 있다고 나타났다. 이러한 결과들을 통해 골프클럽 구매자의 경험, 신뢰 및 브랜드 충성도의 차이와 영향관계를 분석할 수 있었다. 이는 소비자들이 골프클럽을 구매하는데 있어서 경험이 브랜드 충성도를 구축하는데 중요하다는 사실이 여러 선행연구와 함께 뒷받침 될 것이라 사료된다.
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