View : 741 Download: 0

듣기이해점검과제에 대한 아동들의 수행정도

Title
듣기이해점검과제에 대한 아동들의 수행정도
Other Titles
(An) analysis of children's performance on a listening comprehension monitoring task
Authors
성진숙
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
듣기이해점검과제아동수행교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
The purpose of this study was to investigate grade and sex differences in three types of performance, detection of inconsistency, negative evaluation, and recall of essay from the comprehinsion-monitoring task. Specific questions are phrased as follows: 1. Is there any difference in children's detection of inconsistency according to grade and sex? 2. Is there any difference in children's negative evaluation according to grade and sex? 3. Is there any difference in children's recall of essay according to grade and sex? The subjects for this study were children of 3 classes, one class from each of grades 2, 4, and 6, which were chosen in one public elementary school in Seoul. 114 children participated in the study, 38 children(l9 boys and 19 girls) from each of grades 2, 4, and 6. 10 essays( Three essays from McDevett et al.'s (1990) investigation and seven essays which I modeled on McDevitt et al. ' s ) and questionnaire(which I modeled. on McDevitt et al. ' s interview question) were used. After listening to 10 essays, children answered the questionnaire. Children were tested by group for each class. The data were analyzed by t-test and One-way ANOVA. The findings of the study are as follows: 1. There was a significant difference according to grade in children's detection of inconsistency. But there was no significant difference in the detection of inconsistency of girls and boys. 2. There was no significant difference according to grade in children's negative evaluation. But there was a significant difference in the negative evaluation of girls and boys. The Boys did more negative evaluations than girls. 3. There was a significant difference according to grade in children's recall. But there was no significant difference in the recall of girls and boys;본 연구의 목적은 내적 비일치성 진술(internally inconsistent statement)이 포함된 이야기를 평가해야 하는 듣기이해점검과제(listening comprehension-monitoring task) 수행에 있어서 학년간, 남녀간에 어떤 차이가 있는가를 알아 보는데 있다. 즉, 듣기이해점검과제에서 학년과 성 각각에 따른 불일치 감지, 부정적 평가, 이야기 회상의 차이를 살펴보고자 하였다. 그 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 학년과 성에 따라 불일치 감지에 차이가 있는가? 2. 학년과 성에 따라 부정적 평가에 차이가 있는가? 3. 학년과 성에 따라 이야기 회상에 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시에 위치한 한 공립 국민학교에서 학급단위로 선정된 2, 4, 6학년(9, 11, 13살)아동 각각 38명씩 114명이다. 검사도구로는 첫째, 아동들의 이해점검 능력을 측정하기 위하여 McDevitt과 그의 동료들 (1990)이 사용했던 3개의 짧은 이야기와 그 이야기를 모델로 본 연구자가 제작한 7개 이야기를 추가한 10개의 이야기와 둘째, McDevitt과 그의 동료들 (1990)이 사용한 질문내용으로 구성된 질문지가 사용되었다. 아동들에게 10 개의 이야기를 듣게한 후에 사후질문에 응답하게 했다. 검사는 학급별로 집단으로 실시되었다 수집된 자료는 t검증, 일원분산분석 그리고 Scheffe′ 검증을 사용하여 분석하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1 아동의 성별에 따른 불일치 감지는 집단간에 유의한 차이를 보이지 않았으나 학년에 따른 불일치 감지는 집단간에 유의한 차이를 보였다. 불일치감지에 있어 이러한 학년간의 차이는 2학년과 4학년, 2학년과 6학년 집단간의 유의한 차이에 기인하였다. 2. 아동의 성별에 따른 부정적 평가는 집단간에 유의한 차이를 보였으며, 남아가 여아보다 더 부정적 평가를 많이 하였다. 학년에 따른 부정적 평가는 집단간에 유의한 차이를 보이지 않았다. 3, 아동의 성별에 따른 이야기 회상은 집단간에 유의한 차이를 보이지 않았으나, 학년에 따른 회상은 집단간에 유의한 차이를 보였다. 이러한 집단간의 차이는 2학년과 4학년, 2학년과 6학년 그리고 4학년과 6학년 집단간의 차이에 기인하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE