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고등학교 『생물』 교과서의 개념도에 의한 분석

Title
고등학교 『생물』 교과서의 개념도에 의한 분석
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS USING CONCEPT MAPS
Authors
김혜원
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
고등학교생물 교과서개념도유전 단원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
A concept map can be defined as the drawing in which concepts contained in learning material are extracted and arranged hierarchically the relations between concepts in the second dimension. It can be used as the method of meaningful learning. This study was to analyze the chapter "Heredity" in high school biology textbook and to draw a concepts map by the method of Novak. The biology textbook used is the option of high school students in science course. It deals with microscopic areas under the plastid level. Especially the chapter "Heredity" calls forth the very high motive for learning due to various presentations and update studies on genetics. Although concept maps can not be draw at a time and there's no best model, I am sure that they will be a useful teaching-learning material. Therefore this study aims at making out concept map as a reference material for more efficient biology education. The process of study is like this; First, it is to analyze seven kinds of current biology textbook and extract important conceps. Second, to arrange upper concepts and lower concepts. Next, to draw concept maps in each smaller units. And finally to draw the whole concept maps in each smaller units. And finally to draw the whole concept map of the chapter "Heredity" by putting together the smaller concept maps. And also extended concept map of the chapter "Heredity" was made by extracting existing concepts highly-related. The selecting criteria of important concepts is to select commonmly-emphasized concepts in seven kinds of textbooks. The analysis by this researcher is added. The result of the study and analysis is like this: 1. We must set up the system of concepts related with the existing concepts about cell-leveled gene expression, because molecular biological content about gene expression and protein-synthesis process which were not presented in the existing bilogy learning are the core contene. 2. It is necessary to present the concepts with order using concept maps because there are some obstacles caused by much amounts of the contents in the process of gene expression and by the disordered system of concepts. 3. Unlike other chapters the chapter "Heredity" has been equipped with the system of learning though inquiry so that new concepts can be modeled in process of analyzing the results of the experiments on [Chracter conversion of DNA replication] and on [One enzyme to one gene thesis]. 4. Concrete and exact picture or photo materials rather than abstract explanation can learners figure out the meaning of the content with ease because "Heredity" is the chapter in which concepts about microscopic molecular structure and genetic action are introduced. But the pictures in the present seven kinds of textbooks represent only fragmentary structure and the more concrete photo level matreials are needed. 5. In the sub-chapter [3. Use of genetics] basic method of genetics are introduced. But the amount of concepts presented differred textbook by textbook. Form now on it is required to lead critical thought by oresenting both affirmative aspects and negative effects of genetics. Any other researcher after me will have to analyze the effect of using the concept map in instructing the chapter "Heredity" or to verify the usability of the concept map as a teaching strategy.;개념도는 학습자료에 포함 되어 있는 개념들을 추출하여 위계있게 배열하고 그 관계를 2차원적으로 나타낸 그림으로 유의미 학습의 한수단이 될 수 있다. 본 연구는 제 5차 교육과정의 고등학교 「생물」교과서 가운데「유전」단원을 분석하여 Novak의 방법에 의한 개념도를 작성한 것이다. 「생물」교과는 고등학교 자연계 학생이 선택할 수 있는 과목으로 주로 세포수준이하의 미시적인 내용을 다루는데 그 중에서도 「유전」단원은 분자 생물학적인 새로운 개념들이 다양하게 제시되며, 유전공학의 최근 연구들이 소개되므로, 학습동기가 대단히 높은 단원이다. 개념도는 한번에 작성되는 것이 아니며, 가장좋은 한가지 모범형이 있는것도 아니지만, 현장교사에게 있어 유용한 교수학습 자료가 될 수 있으리라 본다. 따라서 보다 효과적인 생물교육을 위하여 참고자료로서의 개념도 작성을 본 연구의 목적으로 한다. 연구의 방법은 현행「생물」교과서 7종의 내용을 분석하여 중요개념을 조사한후 개념도에 들어갈 상위개념과 하위개념을 정리하여 각 소단원별 개념도를 작성하였으며, 그것들을 연결하여 유전 단원 전체의 개념도를 작성하였다. 또한「유전」단원과 연관성이 높은 기존 개념을 추출하되, 7종의 교과서에서 공통적으로 강조하는 개념을 중심으로 선택하여 유전단원의 확장된 개념도를 작성하고, 연구자의 분석을 첨가하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 유전단원은 DNA의 복제, 단백질 합성과 같이 새로 도입되는 개념이 많으며, 기존의 학습된 세포분열, 염색체, 유전, 핵산등에 대한 오개념이 학습을 방해하지 않도록 개념도에 의한 교정학습이 필요하다. 2. 7종의 「생물」교과서의 체계는 거의 유사하였으나, 유전단원중 「형질발현」단원은 내용이 많고 개념이 체계적으로 배열되어 있지 않으므로 개념도를 이용하여 순서있게 개념을 제시할 필요가 있다고 본다. 3. 유전단원은 다른 단원과는 달리「세균의 형질전환 실험」「DNA복제 실험」「1유전자 1효소설」의 실험과정을 구체적으로 제시함으로써, 그 결과를 분석하는 과정에서 새로운 개념이 형성되도록 하여 탐구학습의 체제를 갖추고있다. 4, 유전단원은 미시적인 분자구조와 유전자작용에 대한 개념이 제시되는 단원이므로 학습자에게는 추상적인 설명보다는 구체적이고 정확한 그림이나 사진자료가 내용을 쉽게 이해하게 해 준다. 그러나 현행의 7종 교과서의 그림은 단편적인 구조만 나타내는 미흡한 수준에 머물러 있으며, 앞으로 좀더 구체적인 사진자료의 제시가 필요하다. 5. 중단원「3.유전학의 이용」은 유전공학의 기본적인 방법들을 소개하고 있으나, 교과서에 따라 제시된 개념의 양에 많은 차이가 있었다. 유전공학이 가치있게 이용되는 긍정적인 측면과 함께 유전공학의 위험성에 대한 부정적인 측면도 함께 제시함으로써 학습자의 비판적인 사고를 키울 필요가 있다. 앞으로, 유전단원의 개념도를 이용한 수업의 효과를 분석하고, 관련단원을 총체적으로 연관시키는 추행조직자로서의 개념도 이용에 대한 연구가 진행되어, 교수전략으로서의 유용성을 검증해야 할 것이다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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