View : 39 Download: 0

비만예방교육 CD-ROM 개발 및 효과분석

Title
비만예방교육 CD-ROM 개발 및 효과분석
Other Titles
The development of a CD-ROM for the children obesity prevention program and it's effect analysis
Authors
권은주
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 범이론적 모형에 기반하여 초등학교 고학년 학생을 위한 비만예방 교육프로그램을 CD-ROM 형태로 개발하고, 개발된 프로그램이 초등학생의 비만예방 행위변화단계, 비만관련 지식 및 태도에 미치는 효과를 파악함으로써, 실질적인 비만예방을 위한 교육의 기초자료를 제공할 것으로 목적으로 실시되었다. 연구설계는 유사 실험 대조군 전후설계로, 서울시 소재 2개 초등학교 4-5학년 학생을 대상으로 115명을 실험군에, 113명을 대조군에 배치하여 실험군에게 3차시에 걸친 비만예방교육을 실시하였다. 이 중 1차시는 수업보조용으로, 2차시는 자가학습용으로, 3차시는 수업보조용과 자가학습용으로 이원화하여 CD-ROM을 개발하고, 모든 수업을 개발된 CD-ROM을 가지고 진행하였다. 구조화된 설문지를 사용하여 교육 전후에 연구대상자 모두에게 배부하여 작성하도록 하였으며, 측정된 자료는 모두 전산 부호화하여 SPSS Win 12.0을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 학습자와 교육환경 분석, 교육목표 및 교육내용 선정, 교육방법과 매체, 자료 개발 등의 과정을 거쳐, 일선 초등학교에서 쉽게 활용될 수 있는 비만예방교육 CD-ROM을 개발하였다. CD-ROM은 비만의 정의, 종류, 원인, 적정체중 유지의 필요성, 비만예방 및 건강을 위한 식습관, 운동습관, 생활습관, 건강한 체중조절 방법 등의 내용으로 구성되었다. 특히 2차시는 범이론적 모형에 기반하여, 비만예방 행위변화단계별로 내용을 구성하여, 교육대상자에게 맞춤화된 교육을 제공하고자 하였다. 2. 일반적 특성에서는 실험군과 대조군이 동질집단인 것으로 나타났으며, BMI 수치에 따른 비만도 분포에서는 실험군과 대조군 모두 저체중이거나 정상체중인 경우가 대부분이었다. 비만예방 행위변화단계는 실험군과 대조군 모두에서 47.8%, 48.7%로 준비단계에 있는 경우의 비율이 가장 높았고, 그 다음으로는 실험군에서 계획전단계가 27.8%, 대조군에서는 계획단계에 있는 경우가 14.2%로 나타났다. 3. 비만예방교육 경험이 있는 경우가 실험군 27.8%, 대조군 38.1%로 조사되었으며, 비만예방교육 경험이 있는 학생들의 경우 실험군에서는 부모에게서, 대조군에서는 보건교사와 부모로부터 교육을 가장 많이 받았고, 주된 교육 방법은 강의식교육과 부모와의 대화, 관련 비디오 시청이 많았다. 4. 비만예방 교육 실시 전ㆍ후 비만예방 행위변화단계는 1단계 이상 단계가 발전되거나 유지된 경우가 실험군에서 계획전단계의 100%, 계획단계의 88.9%, 준비단계의 98.2%, 행동단계의 83.3%, 유지단계 100%로, 대조군 계획단계의 83.3%, 준비단계의 85.6%, 행동단계의 82.3% 보다 높아서, 본 비만예방교육이 비만예방 행위변화단계를 1단계 이상 발전시키거나 현재 행위변화단계를 유지하는데 도움이 되는 것으로 나타났다. 5. 비만예방교육 실시 전ㆍ후 지식 점수는 실험군과 대조군 모두에서 유의한 증가를 보였으나, 사전지식점수를 공변량으로 통제하여 분석한 결과 실험군과 대조군 간의 사후 지식점수에 유의한 차이를 보여(p<0.001), 본 교육 프로그램이 비만예방 관련 지식수준 증가에 효과적인 것으로 나타났다. 6. 태도점수는 실험군에서 교육 전ㆍ후 통계학적으로 유의하게 증가하였고(p<0.001), 사전태도점수를 공변량으로 통제하여 분석한 결과에서도 실험군과 대조군 간의 사후 태도점수에 유의한 차이를 보여(p<0.001), 본 비만예방교육이 비만예방 관련 태도 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 7. 비만예방교육을 통한 내용영역별 지식 및 태도 점수는 실험군에서 각 내용영역별로 모두 통계적으로 유의하게 증가하였다(p<0.001).;The purpose of this study is to develop the children obesity prevention program and to analyze how this program has an effect on students' degree of knowledge, attitude and stage of change for the obesity prevention. For this purpose, the obesity prevention program was developed based on the Transtheoretical Model(TTM), and it was offered as a form of CD-ROM The study design was Compromise Experience Group Pre-Post Design. Two hundred and thirty eight students in the 4th and 5th grade of elementary schools were nonrandomly assigned to the study group(n=115) or the control group(n=113). The Program was applied for three times and surveys were conducted two times as pretest and post test. The CD-ROM was developed as a supplementary material for teaching and learning and self-study tool in each session. Collected data were analyzed by using the SPSS 12.0 version after coding in the spreadsheet. The result of this study is as follows: 1. The obesity prevention CD-ROM was developed through the analysis of the learner and educational environment, selection of study object and contents, educational methods and media, and material development. The CD-ROM can be easily used for the education of the children obesity prevention at the first line of elementary schools. The contents of the CD-ROM consists of the definition, the type and cause of obesity, the necessity for the proper weight, the eat habit for the obesity prevention and health care, physical exercises, life style, weight control for healthy life, etc.. Specially the contents of the 2ndsession are based on the Transtheoretical Model (TTM) and consist of Stages of Change for the obesity prevention. The contents were developed for tailored education of the obesity program for children in elementary schools. 2. Demographic characteristics were not significantly different between experimental group and control group. When the BMI was used, most of the subjects in both experimental and control group were underweight or normal weight. Many of the subjects in both experimental and control group were at the preparation stage for the obesity prevention 3. Among the subjects investigated, 27.8% of the experimental group and 38.1% of the control group stated that they had experienced in the obesity prevention program in the past 4. After the program intervention, many of children at Stage of Change for obesity prevention in the experimental group showed improvements to one or more higher stages. 5. The obesity knowledge scores after this obesity prevention education were improved significantly than before the education, in both the experimental and control group. But the experimental group's improvement in the obesity knowledge scores was higher than in the control group with a result of a covariate(p<0.001) when the pre-knowledge score was controlled. 6. The obesity attitude scores of the experimental group were higher than the control group in comparison of before and after of the program intervention. And the difference was statistically significant(p<0.001). 7. The effectiveness analysis of the obesity prevention program in the category of knowledge showed statistically significant scores in 'understanding obesity', 'nutrition and dietary habit', 'exercise' and 'lifestyle' domain(p<0.001). In the category of the attitude, 'nutrition and dietary habit', 'exercise' and 'lifestyle' domain showed In conclusion, the CD-ROM developed in this study for the children obesity prevention program was proven to be effective in improving knowledge, attitude and Stage of Change for the obesity prevention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE