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시적 사유를 통한 심상(心像)의 표현에 관한 연구

Title
시적 사유를 통한 심상(心像)의 표현에 관한 연구
Other Titles
Research of Poetic Speculation Based upon Projection Expressions
Authors
손정은
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
시적사유심상표현조소
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 세상에는 말로는 설명할 수 없고 그 무엇으로도 증명할 수 없는 신비가 존재한다. 그 신비는 만물을 생명력으로서 변화시키며 흐르고 일체되게 하는 우주의 원초적 본질이다. 감성, 직관, 상상력, 이미지에 의하여 삶을 명상하고 내적 체험에 의하여 근원을 통찰하고자 하는 시적사유는, 우리의 정신을 이미지와 상상력에 바침으로써 존재를 생성하고 변화하게 한다. 이는 우주의 변화하고 흐르는 속성에 자신의 영혼을 맡김으로서 스스로를 변화시키고, 의식의 영역을 확장시키고자 하는 내적의지이다. 본 연구의 목적은 시적사유를 통한 의식의 흐름에 따라 변화하는 심상을 가시적으로 표현하는데에 있다. 심상을 가시화한다는 것은 의식의 흐름에 따른 정신적 현실을 시각적인 언어로 드러내고자 하는 표현 의지이며, 이는 동시에 표현을 통하여 자아를 성찰하고 인간이 되찾아야 할 원초적 본질이 무엇인가를 탐색해가는 순례의 과정인 것이다. 본 연구는 표현주체와 관조자의 두가지 입장에서 진행된다. 이론적 근거로서 내용적 배경인 시적사유와 미술사적 배경인 서정 추상을 정의하였고, 작품의 표현내용에 따른 방법을 모색하였으며, 표현된 작품 7점을 제시하여 이론적 배경 및 표현내용과 방법에 근거하여 분석하였다. 시적 사유를 통하여 표현된 심상은 개인의 정신적 현실을 반영하는 이미지로서 내적 의식이 변모됨에 따라 이미지도 함께 변화한다. 따라서 심상의 변화과정에서 표현의 변화 또한 자연스럽고 필연적인 결과가 된다. 표현내용인 심상의 이미지는 내면의 심층세계에서 전개되는 의식의 흐름에 따른 것이며, 바슐라르의 이미지의 연계성에 의거하여 해석하면 죽음, 상실, 고뇌, 허무, 두려움, 고통을 의미하는 심연이미지의 심상으로부터 자유와 초월적 의식을 의미하는 무한 이미지의 심상으로 향한다. 이는 부정적 의식에서 긍정적 의식으로 향하는 내적 의식의 변모이며, 삶의 고통을 치유하고 만물을 아름답게 보고자 하는 확장된 의식의 반영이다. 심상을 가시화하기 위해 모색한 방법은 첫째, 관념적 형태를 배재하고 내면의식을 이끌어내기 위한 자동기술, 둘째 인상적 지각에 의한 재료의 직관적 선택, 세째 무중력적 표현과 환영적 표현을 위한 부조이며, 작품이 추상적이면서도 표현적인 언어로 드러나는 것은 심상이 물질적인 것에서 비물질적인 것으로 화하는 내적 심화의 과정을 거치며 정서적 메세지를 전달함을 일차적 목적으로 삼았기 때문이다. 제시된 작품 7점을 분석한 결과는 다음과 같다. 심상은 정신적 현실을 반영하는 일련의 이미지들로 표출되며 이는 무거움의 이미지, 상승과 하강의 이미지, 부유하는 이미지, 깊은 물의 이미지 등 고뇌와 허무, 상실을 의미하는 심연의 심상과 공기의 이미지, 빛의 이미지, 무한한 공간의 이미지 등 초월과 자유를 의미하는 무한의 심상으로 나타났다. 이들은 당시의 존재상황을 암시하며, 심연의 심상에서 무한의 심상으로 향하는 표현의 변화는 부정적 의식에서 긍정적 의식으로 향하는 내적 의식의 변모에 따른 것이다. 이미지의 특성은 심연의 심상의 경우, 상승하고 하강하는 수직의 운동을 통하여 나타나며 작품의 개체들은 심연속을 떠도는 영혼의 모습을 표현한 것으로서 무거움의 표정을 지니는 장막, 베일, 생물체 등의 복합적인 인상을 느끼게 한다. 또한 무거운 느낌, 융기, 불투명, 얼룩, 부풀음 등의 공감각적 이미지를 지닌다. 무한의 심상은 무중력의 깊은 공간과 빛의 이미지를 통하여 나타나며 초월적 의식에 의하여 자아는 공간 속으로 확산 흡수되어 자아의 개체성은 드러나지 않고 다만 무한한 표정을 지니는 하늘, 바다 등의 복합적인 인상을 느끼게 한다. 또한 가벼운 느낌, 투명, 확산, 흡수, 산재, 분산, 호흡의 공감각적 이미지를 지닌다. 부조의 방법을 통하여 가상의 중력과 무중력. 상승과 하강의 움직임 및 공간의 깊이감을 표현하였으며 이는 결과적으로 관조자로 하여금 환영적인 심적 상태를 불러 일으키게 된다. 표현된 작품은 감정과 직관을 근거로 하는 주관주의 미학을 바탕으로 하고 있고 작가의 자발적 개성과 내면을 표출하는 자화상의 형태로 표현된다는 점, 그리고 추상적이면서도 표현적인 미술이라는 측면에서 서정추상계열에 속하게 된다.;Our world is a mystery: infinitive and inexplicable. The primal substance of the universe is a mystery which is the source of life and transformation. Poetic speculation develops through impressions, direct observation, and the imaginative image; it meditates the meaning of life and develops insight upon the basis of internal experience. This poetic speculation creates and transforms existence by supporting our image and imagination. We believe in the endless, universal force of transformation and entrust our souls by trying to experience physical change and by attempting to enrich the scope of our consciousness. The purpose of this research project is to visually express the transforming projection that is developed from poetic speculation and its influence on the flow of human consciousness. To visualize the projection involves the constant, changing will to express mental reality into visual language; therefore, this is also an expression of introspection and a meditative process that seeks to find what is humankind's primal essence. In the context of the research project, this thesis has theoretically defined the contextual background of poetic speculation and the historical, art background of abstract lyricism (also known as "abstract expression") ; the research methodology is developed in order to express the work's content; and, finally, the analyses of the 7 expressed works along with the theoretical background, content, and method are presented in this thesis. The methods used in this research project consist of documentary investigation and the construction of the expression of the work. As the theoretical basis of this research project, a combination of 27 sculptures and paintings were analyzed, and of those 7 works have been selected ?or this study. The projection, which has been presented through poetic speculation, is an image in which the individual's mental reality is represented; therefore, according to the changes within the internal consciousness the image is seen as also transforming. As a result, in relation to the projection's transforming process, the changes in expression become a natural necessity. Following the projection's image as represented in the 7 works is the development of the internal, mental flow of consciousness. According to Gaston Bachelard's argument, the continuity of image can be interpreted from the internal projection of death, loss, suffering, emptiness, fear and agony towards the meaning of the infinite atmospheric projection of freedom and transcending consciousness. The transformation of the internal consciousness, from the negative consciousness state to the positive consciousness state, is an example of the expanded consciousness which heals life's suffering and further beautifies all creation. In order to visualize the projection, there are three major forms of research methods used in this project. First, the method of automatism provides the basis needed to dispense with conceptualized forms, and to develop internal consciousness. Second, the method of physiognomic perception is used so that materials for the project may be chosen by direct observational means. Third, the method of gravity-defying expression and relief for phantasm expression are applied. As a result, the work contains abstract characteristics as well as expressive language: in fact, the projection begins from substantial materials and changes into non-material substances through the process of poetisation, while simultaneously possessing the prime purpose of transmitting an emotional message. The result of the analysis concerning the 7 works is as follows. Projection is an expression for the series of images which affect mental reality: such images consist of heaviness, ascension and descent, prosperity, depth of water, the meaning of suffering and loss in abyss, atmosphere, light, infinite space, and the projection of transcendence and freedom. Such projections represent the circumstance of existence; the transformation from the abyss projection to the infinite projection follows the transformation from the negative internal consciousness to the positive internal consciousness. The characteristic of image is that the projection of the abyss is represented through the movement of ascension and descent, whereas the impressions which represent heaviness, such as curtains, veils, and organisms, give a compound impression. Such projections as heaviness, bulge, opacity, stains, and spatial images as bulkiness also share similar characteristics. The projection of infinity is represented through the deep, gravity-defying space and the image of light, and infinitive expression is represented by the sky and ocean's compound impression. Such perceptions as lightness, transparency, expansion, scattering, dispersion, absorption, and breathing also are linked to infinity. By using the method of relief, the works attempt to create imaginary gravity and gravity-defying space, the movement of ascension and descent, and the expression of depth and shallowness, the result engages the meditator in the mental experience of phantasm. The expressed works are based upon subjectivism, which involves both feeling and direct observation; therefore, the works express the artist's spontaneous personality and its creator's self-portrait which expresses the internal. In conclusion, the work is a compound of abstract and expressive art which belongs to the faction of abstract lyricism.
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