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거문고 散調 韓甲得流와 申快童流의 선율 비교

Title
거문고 散調 韓甲得流와 申快童流의 선율 비교
Other Titles
(A) MELODY PATTERN COMPARATIVE STUDY OF HAN, GAP-DOK'A PART AND SIN, KYAE-DONG'A PART IN KOMUNGO SANKO : Forcing on Chunjungmori
Authors
金英淑
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
거문고 산조한갑득류신쾌동류중중모리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조운조
Abstract
거문고 산조를 연구하면서 한 갑득, 신 쾌동 김 윤덕의 유파별 선율이 진양조, 중모리. 자진모리에서는 비슷한 점이 많다고 느꼈다. 그리고 중중모리는 거문고 산조의 기본장단은 아니지만 흥겨운 가락으로 산조 전체를 풍성하게 만들어 주는 역할을 하면서 기본 장단과는 달리 한 갑득, 신 쾌동, 두 류의 산조에서 매우 다르다는 느낌을 받아왔다. 그래서 현재 연주되고 있는 세 유파 한갑득, 신쾌동, 김윤덕류 중에서 김 윤덕은 한 갑득의 제자이면서 중중모리가 없으므로 연구대상에서 제외되고 한 갑득, 신 쾌동 두 유파의 독특한 중중모리 선율을 비교한 것이다. 그 결과는 첫째, 한 갑득류 중중모리 선율이 동일반복 선율이거나 유사반복선율이 전체 42장단 중 동일반복 선율이 한 종류이고 유사반복 선율은 8종류로 18장단에 나타나 48%가 해당된다. 둘째, 신 쾌동류에서는 전체 51장단중 동일반복선율이 한 종류이고 유사반복 선율은 6가지 종류로 13장단에 나타나 34%가 해당되므로 신 쾌동류가 독자적인 선율이 더 많았다. 세째, 각 류에서 동일 반복선율이거나 유사반복 선율이 많은데도 다르게 느끼게 해 주는 요인은 두 류의 주요 구성음은 같으나 경과음 또는 꾸밈음등에 쓰이는 음들이 신 쾌동류에서는 3음(e^('''b), g^(''b), b^('b))이 더 출현하고 장식법이나 농현법, 리듬의 변화 그리고 음의 Octave차이, 괘의 위치에 따라 같은 음을 내더라도 다르게 들릴 수 있어 이러한 요인들을 각 류에서 다양하게 구사하고 있다. 네째, 한 갑득류와 신 쾌동류의 선율 비교에서는 동일 선율은 없고 유사선율이 한 갑득류에서는 42장단중 11장단으로 26%이고 신쾌동류는 51장단중 11장단으로 21%이다. 다시 말해서 한 갑득류는 ¼, 신 쾌동류는 1/5이 서로 영향을 주고 받은 유사 선율이고 나머지 선율에서는 각 류의 동일 반복 선율과 유사 반복 선율이 다양하게 구사되어 서로 다른 독자적인 선율과 어우러져 한 갑득, 신 쾌동의 중중모리가 각각 독특한 맛을 내는 것이다.;Since I have played the Komungo Sanjo. I have felt there are some similarities in melodies of each part. Han, Gap-Duk, Sin. Kyae-Dong and Kirn, Youn-Dok's parts, particularly, in Chinyangjo, Chungmorl and Chajnaorl movements. But I think, as for Chungjungmori, contrary to basic melodies. Sin. Kyae-Dong's Part is a little different from Han. Gap-Duk's Part. Although Chungjungmori Is not a basic melody, it plays a pivotal role to make komungo Sanjo smooth and abundant overall by Its exciting melody. This study is an attempt to compare Chungjungmori melody pattern of Ban's Part with that of Sin's Part. except Kim, Yung-Duk's Part which doesn't have any Chungjungmori movement. As a result, first, I came to know following facts. There are a kind of same repeat melody and eight kinds of similar repeat melodies (conform to 48%) out of all Chungjungmori 42 movements in Han's Part. Second in Sin's Part, there are a kind of same repeat melody and six kinds of similar repeat melodies (conform to 34%) out of all Chungjungmori 51 movements. So. there are more unique melodies in Sin's Part. Third between two parts, although there are so many same repeat melodies and similar repeat melodies, they have something different flavor respectively. The reason is that there are three more decoration sounds - e^('"b), g^('b), b^('b)) - in Sin's Part. And we can hear same sounds differently according to the decorative method and Nonghyun method, change of rhythm, disparity of Octave and location of Gyae. Therefore, they can make various sounds in each part. Fourth there is not any same repeat melody in two parts. In Han's Part. there are eleven kinds of similar melodies out of 42 movements and also eleven melodies in Sin's Part. And these conform to 26% and 21% respectively. That is, a quarter of Han's Part and a fifth of Sin's Part are similar melodies which have affected each other. In the other melodies, same repeat melodies and similar repeat melodies of each part are commanded. Therefore, they can have something different flavors.
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