View : 908 Download: 0

유아 발달과 학급운영을 위한 유치원 교사 행동에 관한 연구

Title
유아 발달과 학급운영을 위한 유치원 교사 행동에 관한 연구
Other Titles
Study on Early Childhood Teacher Behavior related to Child Development and Management of the Classroom
Authors
이민정
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아 발달학급운영유치원 교사행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The purpose of this study was to survey and analyze the teachers' behavior related on the children's development and the management of the classroom in the free field of the education in kindergarten and to inspect the differences according to the teacher's scholarship and career. Accordingly, following questions are formed for further exploration. 1. How is the level of all the behavior of the early childhood teacher? Is there any significant difference according to the teacher's scholarship and career? 2. How is the level of the teacher's behavior for the cognitive development of the children?, Is there any significant difference according to the teacher's scholarship? 3. How is the level of the teacher's behavior for the emotional development of the children?, Is there any significant difference according to the teacher's scholarship? 4. How is the level of the teacher's behavior for the social development of the children?, Is there any significant difference according to the teacher's scholarship? 5. How is the level of the teacher's behavior for the physical development of the children?, Is there any significant difference according to the teacher's scholarship? 6. How is the level of the teacher's behavior related to the management of the classroom?, Is there any significant difference according to the teacher's scholarship? The subject of the study was 30 early childhood teachers in 22 kindergarten in seoul and was random sampling according to the teacher's scholarship and career. Measure was used B. L. Briggs's "Early childhood Teacher Observation Checklist" to investigate the level of the teacher behavior. Observation was done a teacher 3 hours by 4 observer and then, completed coding after the observation. The analysis methods of data are t-test, F-test by ANOVA, frequencies, percentage, averages, and standard deviation. The result of this study are as follows : 1. The level of all the behavior of the early childhood teachers' is some high. In teacher's scholarship, the level of all the behavior was significant difference, but was no significant difference in teacher's career. 2. The level of the behavior for cognitive development was the highest level of the five sections. In teacher's scholarship, the behavior was significant difference. 3. The level of the behavior for emotional development was the nearest score to the level of all the behaviors. In teacher's scholarship, the behavior was significant difference. 4. The level of the behavior for social development was the lowest level of the five sections. In teacher's scholarship, the behavior was significant difference. 5. The level of the behavior for physical development was high. In teacher's scholarship, the behavior was significant difference. 6. The level of the behavior for management of the classroom was some low. In teacher's scholarship, the behavior was significant difference.;본 연구의 목적은 자연스러운 유치원 교육현장에서 유아의 발달과 학급운영에 관련되는 교사의 행동을 관찰·분석하고, 교사의 학력·경력에 따른 차이를 검증하기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 전체 행동의 수준은 어떠한가? 학력·경력에 따른 차이는 있는가? 2. 유아의 인지발달을 위한 교사 행동의 수준은 어떠한가? 학력에 따른 차이는 있는가? 3. 유아의 정서발달을 위한 교사 행동의 수준은 어떠한가? 학력에 따른 차이는 있는가? 4. 유아의 사회성발달을 위한 교사 행동의 수준은 어떠한가? 학력에 따른 차이는 있는가? 5. 유아의 신체발달을 위한 교사 행동의 수준은 어떠한가? 학력에 따른 차이는 있는가? 6. 학급운영을 위한 교사 행동의 수준은 어떠한가? 학력에 따른 차이는 있는가? 연구대상은 서울 소재 유치원 중 22개의 유치원을 무작위로 선정하고 각 유치원마다 1~2명의 교사를 학력별(2년제/4년제 대학)·경력별(1~2/3~4/5년 이상)로 나누어 총 30명을 무작위로 선정하였다. 관찰도구는 B. A. Briggs(1987)가 개발한 Early childhood Teacher Observation Checklist를 수정하여 사용하였고, 관찰은 연구자 및 세명의 관찰자가 서로 다른 교사를 대상으로 한 교사에 대하여 3시간 동안의 교사행동을 관찰·기록하는 것으로 이루어졌으며, 관찰 직후 기록한 것을 준거로 관찰지를 작성하였다. 자료분석은 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, 그리고 교사의 학력과 경력에 따른 차이를 검증하기 위하여 'ANOVA'를 이용하여 't'검증과 'F'검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 서울지역 유치원 교사의 전체행동의 수준은 비교적 높았으며, 교사의 학력에 따라서는 유의한 차이가 있었으나 경력에 따른 차이는 유의하지 않았다. 그러나 4년제 대학을 졸업한 교사들의 경우 경력이 많아짐에 따라 행동수준이 현저히 증진됨을 볼 수 있었다. 2. 인지발달을 위한 교사의 행동수준은 가장 높았다. 문항별로는 '가상놀이와 상상을 고무한다', '개방적인 질문을 한다'의 수준이 낮게 나타났다. 전문대학을 졸업한 교사들은 인지발달을 위한 행동수준이 가장 높았으며, 교사의 학력에 의한 차이는 다섯가지 범주중에서 유일하게 없었다. 3. 정서발달을 위한 교사의 행동수준은 전체 행동수준에 가장 가까웠다. 특히 '유아의 자립·독립적 판단을 격려한다'와 '유아의 감정에 공감을 표현하면서 적극적으로 대화한다'의 수준이 낮았다. 학력에 따른 차이는 유의하였으며 4년제 대학을 졸업한 교사들은 정서발달을 위한 행동수준이 가장 높았고 전문대학을 졸업한 교사들의 행동수준은 평균보다 훨씬 낮았다. 4. 사회성발달을 위한 교사의 행동수준은 가장 낮았다. 대부분의 교사가 차례지키기와 나누어쓰기에 대한 격려는 자주하는 반면, 유아의 도움에 고마움을 표현하거나 촉진자로서 유아의 활동에 참여하는 정도는 낮았다. 학력에 의한 행동수준의 차이도 가장 컸는데, 전문대학을 졸업한 교사들의 경우, '유아 스스로 문제를 해결하도록 격려한다', '유아 자신의 요구나 느낌을 언어로 표현하도록 격려한다'의 수준이 낮았다. 5. 신체발달을 위한 교사의 행동수준은 인지발달을 위한 행동 다음으로 높았다. 문항별로는 '교사 자신이 바람직한 건강습관을 보인다'의 수준이 낮은 것을 제외하고는 전체적으로 잘 수행하고 있었다. 학력에 따라 유의한 차이가 있었다. 6. 학급운영을 위한 교사의 행동수준은 다른 범주에 비해 낮았다. 문항별로는 '모든 유아가 한눈에 보이게 위치한다'가 가장 낮았고, '일정에 따라 지도력 있게 이끈다', '종종 전체영역을 주의깊게 살펴본다', '분명하고 표현력 있게 이야기한다'의 수준도 낮았다. 학력에 따라 유의한 차이가 있었으며, 4년제 대학을 졸업한 교사들의 경우 학급운영을 위한 행동수준이 가장 낮았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE