View : 551 Download: 0

유치원 재원기간에 따른 유아의 사회성숙도와 인기도와의 관계

Title
유치원 재원기간에 따른 유아의 사회성숙도와 인기도와의 관계
Other Titles
(A) Study on the relation between young children's social growth and popularity according to the period of kindergarten education
Authors
변순미
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원 재원기간유아사회성숙도인기도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
This study is aimed at investigating the social growth and popularity according to the period of kindergarten education and the relation between young children's social growth & popularity. The questions raised in this study are as follows : 1. Is the social growth of young children related to their period of kindergarten education(experiences) and does it differ according to the sex ? 2. Is the popularity of young children related to their period of kindergarten education(experiences) and does it differ according to the sex ? 3. What kind of relation between young children's social growth and popularity exists and does it differ according to the sex ? For the above questions, one kindergarten located at Mokdong in Seoul was selected, where children's at the age of 3 to 5 were educated. The Subject of this study were the head teachers and 97 children of 5 years old : 32 children(18 boys and 14 girls) with 0 - 6 months' kindergarten experiences, 29 children(16 boys and 13 girls) with 12-18 months' kindergarten experiences and 36 children(20 boys and 16 girls) with over 24 months' kindergarten experiences. For social growth test, the social growth test(1975) made at Korean Behavior Science Institute was used. The popularity was measured from these children by using Moore's(1973) sociometric status test. To compare the difference between the period of kindergarten education 0 - 6 months' group, 12 - 18 months' group and over 24 months' group, the social growth and popularity data was analyzed by 2-way ANOVA. And to check the relations between the young children's social growth and popularity, Pearson's productmoment correlation coefficient was calculated. The results of this study are as follows: 1. According to the period of kindergarten education the social growth of young children showed meaningful differences. The longer the period of kindergarten education is, the higher social growth of young children becomes. And according to the period of kindergarten education the sub-cause of social growth of young children showed some meaningful differences. The longer the period of kindergarten education is, the higher the sub-cause of social growth-locomotion, autonomy, socialization and communication- becomes. In the area of autonomy, there are 2-way interactions between the kindergarten period and sex. Even in the same group, autonomy show on the sex. In the area of communication there is difference according to the sex, and the boy's capacity of communication is higher than the girl's. 2. According to the period of kindergarten education the positive popularity of young children showed meaningful differences. The longer the period of kindergarten education is, the higher positive popularity of young children is. But in the negative popularity, there appears meaningful differences depending on the sex, and boy's negative popularity is higher than girl's. 3. Between young children's social growth and popularity, some significant correlation was shown. Popular children showed higher social growth than unpopular children. And when checking correlation between young children's sub-cause of social growth of young children and popularity, socialization and communication showed positive correlation to popularity & locomotion, socialization and communication showed negative correlation to unpopularity.;본 연구는 유치원 재원기간에 따른 유아의 사회성숙도와 인기도의 차이와 성별 차이 그리고, 사회성숙도와 인기도의 관계를 알아보는 데 그 목적을 둔다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 재원기간에 따라 유아의 사회성숙도는 어떠한 차이가 있으며 성별에 따른 차이는 였는가? 2. 유치원 재원기간에 따라 유아의 인기도는 어떠한 차이가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 3. 유아의 사회성숙도와 인기도 간에는 어떠한 관계가 있으며 성별에 따른 차이는 있는가? 위의 문제들을 알아보기 위하여 서울시내 목동에 소재하고 있는 W 유치원의 유아 97 명 : 0-6 개월 재원중인 32 명의 유아(남아 18 명, 여아 14 명), 12-18 개월 재원중인 29 명의 유아(남아 16 명, 여아 13 명) 그레고 24 개월 이상 재원중인 36 명의 유아(남아 20 명, 여아 16 명)와 그의 담임 교사를 연구대상으로 하였다. 사회성숙도를 검사하기 위하여 한국행동과학연구소에서 제작한 사회성숙도 검사(1975)를 이용하였으며, 유아의 인기도를 측정하기 위하여 Moore(1973)의 사회성 측정 지위검사를 이용하였다. 재원기간에 따른 사회성숙도, 재원기간에 따른 인기도간의 차이와 성차를 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하고 이원변량분석(F 검증)을 하였으며, 사회성숙도와 인기도와의 관계를 알아보기 위하여 Pearson의 적률상관계수를 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 유아의 사회성숙도는 유치원 재원기간에 따라 통계적으로 의의있는 차이가 있으며, 유아의 유치원 재원기간이 길수록 사회성숙도가 높은 것으로 나타났다. 그리고 사회성숙도 하위요인과도 의의있는 차이가 나타나 유치원 재원기간이 길수록 유아의 운동능력, 자조능력, 사회적 능력, 의사교환능력이 높다고 할 수 있다. 한편, 자조능력에서는 재원기간 및 성별 간의 상호작용 효과가 나타나 유아의 재원기간에 따른 자조능력의 차이가 성별에 따라 다르게 나타난다고 할 수 있으며, 의사교환능력에서는 성차가 나타나 남아의 의사 교환능력이 여아의 의사교환능력 보다 높다고 할 수 있다. 2. 유아의 긍정적 인기도는 유아의 재원기간에 따라 통계적으로 의의있는 차이가 나타나 유치원 재원기간이 길수록 긍정적 인기도가 높다고 할 수 있다. 그러나 부정적 인기도는 성별에 따라서만 의의있는 차이가 나타나 남아의 부정적 인기도가 여아의 부정적 인기도 보다 높다고 할 수 있다. 3. 사회성숙도는 긍정적 인기도와는 유의한 정적상관을 나타내고 부정적 인기도와는 유의한 부적상관을 이루고 있다. 즉, 사회성숙도가 높을수록 인기도가 높으며 사회성숙도가 낮을수록 인기도가 낮다. 그리고 사회성숙도 하위요인과 인기도와의 관계를 살펴보면, 사회적능력, 의사교환능력이 높을수록 인기도가 높으며, 운동능력, 사회적능력, 의사교환능력이 낮을수록 인기도가 낮은 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE