View : 723 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김숙자-
dc.contributor.author이시은-
dc.creator이시은-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019356-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197890-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019356-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the effects of sex, region, types of school and experience of utilizing private sports center on the degree of satisfaction on physical education in school and achivement on physical exercise among the year students of elementary school. Subjects were gathered into stratified sample groups. The questionnaire was distributed to and made out through a Self Administrative Method by 400 sixth year students of the elemantary school. Statistical analysis were conducted by SPSS statistics package. Statistics employed for data analysis were frequency percentage, fector analysis, x^(2)-test and one-way ANOVA. The results were as follows : Ⅰ. There had a significant difference among the sixth year students of elementary school on the degree of achivement on physical exercise according to their sex, region, types of school and the experience of utillizing private sports center. Ⅰ-1. The degree of achivement on basic movement, dance, gymnastics, game movement, swiming and folk movement had a significant difference according to sex of students. Ⅰ-2. The degree of achivement on folk movement had a significant difference according to region where they live. Ⅰ-3, The degree of achivement on basic movement and swiming had a significant difference according to types of school. Ⅰ-4. The degree of achivement on basic movement, gymnastics, game movement, swiming and fork movement had a significant difference according to the experience of utillizing private sports center. Ⅱ. There had a significant difference among the sixth year students of the elementary school on the degree of satisfaction on physical education in school according to their types of school and the experience of utillizing private sports center. Ⅱ-1. The degree of satisfaction on physical education teacher in school had a significant difference according to types of school. Ⅱ-2. The degree of satisfaction on the quality of physical education in school had a significant difference according to types of school and the experience of utillizing private sports center. Ⅱ-3. The degree of satisfaction on facilities for physical education in school had a significant difference according to types of school.;본 연구의 목적은 국민학교 6학년 아동의 운동기능 성취도 및 체육수업 만족도를 성(性), 지역, 학교유형, 스포츠센터 이용경험에 따른 차이를 비교, 분석하려는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 서울시내 국민학교 6학년 재학생을 모집단으로 설정한 다음 400명을 대상으로 조사하였고 자기 기입식 방법(self-administration method)을 통하여 설문조사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 자료분석은 빈도분포, 요인분석(factor analysis), χ^(2) 검증 그리고 일원변량분석(one-way ANOVA)등을 실시하였다. 자료분석의 결과는 다음과 같다. Ⅰ. 국민학교 6학년 아동은 성(性), 지역, 학교유형, 스포츠센터 이용경험에 따라 운동기능 성취도에 차이가 있다. Ⅰ-1. 성의차이에 따라 기본운동, 리듬 및 표현운동, 기계운동, 게임운동, 계절운동, 민속운동의 기능 성취도에 차이가 있다. Ⅰ-2. 지역의 차이에 따라 민속운동의 기능 성취도에 차이가 있다. Ⅰ-3. 학교유형에 따라 기본운동, 계절운동의 기능 성취도에 차이가 있다. Ⅰ-4. 스포츠센터 이용경험에 따라 기본운동, 기계운동, 게임운동, 계절운동, 민속운동의 기능 성취도에 차이가 있다. Ⅱ. 국민학교 6학년 아동은 학교유형, 스포츠센터 이용경험에 따라 체육수업 만족도에 차이가 있다. Ⅱ-1. 학교유형에 따라 체육교사 만족도에 차이가 있다. Ⅱ-2. 학교유형과 스포츠센터 이용경험에 따라 체육수업내용 만족도에 차이가 있다. Ⅱ-3. 학교유형에 따라 체육시설 만족도에 차이가 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 Ⅰ. 서론 A. 연구의 필요성 및 목적 B. 연구의 문제 C. 변인 및 가설 Ⅱ. 이론적 배경 A. 체육교과 목표 및 내용 B. 운동기능 성취도 C. 학교체육과 사회체육 D. 체육학습에 영향을 주는 요인 D. 체육수업 만족도 Ⅲ. 연구 방법 A. 조사 대상 B. 도구 C. 조사절차 D. 자료처리 Ⅳ. 결과 및 논의 A. 체육과 영역별 운동기능 성취도 B. 스포츠센터 이용 만족도 C. 체육수업 만족도 Ⅴ. 결론 참고문헌 부록 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3494787 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject아동-
dc.subject운동기능성취도-
dc.subject체육수업-
dc.subject.ddc700-
dc.title국민학교 6학년 아동의 운동기능 성취도 및 체육수업 만족도에 관한 조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of survey on the degree of achivement of physical exercise and satisfaction on physical education in school among the sixth year students of elementary school-
dc.format.page76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE