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실버의류산업 개발을 위한 시장세분화 연구

Title
실버의류산업 개발을 위한 시장세분화 연구
Authors
최성주
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
실버의류산업시장세분화의류산업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임숙자
Abstract
This research intends to provide some marketing tools to be used to predict the particulars of the silver market and also to find out the best means to approach this age group. The objectives of the research are : First, to try to establish a standard age for the group and find out if the group understands the basic concept of the silver market. Second, to divide the group of women aged between 50 to 69 by their level of daily activity and personal interests and once the group has been divided, study their interest in clothing, sense of fashion and preferred styles. Third, to study each group's specific demograthics. 247 women in the Seoul metropolitan area aged between 50-69 years were used for the data sample. The data were analyzed by using factor analysis, frequency, percentage, mean, cluster analysis, multiple range test, analysis of variance and x^(2)-test. The results of the analysis are as follows : First, the elderly stressed the importance of livelihood independence as well as financial independence. The group saw age 65 as the standard age for the silver market. Second, women aged between 50 to 69 years were divided by their daily activity and personal interests. They were divided into three groups - serenely involved, mediocre/passive and active/gay group. The active/gay group was the one with the most interest in clothing, fashionable style and high purchasing power. However, the mediocre/passive group had the best knowledge of fashionable color. Every group preferred the traditional tailor collared jacket which covers 5-6cm over the hips. Straight style was selected for the pants. Once again the traditional conservative style was selected for the blouses. For the skirts, H-line was preferred and for ist lengths, knee length was selected by the active/gay and serenely involved, calf length by the mediocre/passive group. Third, age, income, education did not influence the categorized groups.;본 연구는 고령화 사회의 도래를 맞아 노인을 대상으로 하는 실버산업이 21C의 유망산업으로 대두될 전망에 따라 소비자 의식조사를 통하여 실버의류산업의 대상과 특성을 파악하여 접근가능한 시장을 발견하고 미개발시장기회가 어디에 있나를 살펴 실버의류산업을 위한 마케팅자료를 제시하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 50세 이상 70세 미만 여성들의 노년에 대한 의식을 조사하여 실버시장의 대상이 되는 노년의 기준연령을 확인하며 부가적으로 실버시장에 대한 인지와 실버시장의 대상연령에 대한 인식을 조사한다. 둘째, 50세 이상 70세 미만 여성들의 활동과 관심을 기준으로 상이한 집단으로 분할하고 분류된 집단들의 의복관심, 유행에 대한 인지도와 참여도, 선호 스타일을 분석한다. 셋째, 분류된 세분시장들의 인구통계학적 특성을 분석한다. 연구대상은 총 247명으로 서울시내에 거주하는 50-69세 여성으로 하였다. 연구방법은 SAS Package를 이용하여 빈도, 백분율, 산술평균, 요인분석, 군집분석, Duncan의 다중범위검증, 분산분석, 일변량통계분석, x^(2)-test가 실시되었으며 자료분석결과는 다음과 같다. 첫째, 노인에 대한 개념으로는 독립된 생활을 가장 중요시하여 경제적으로도 자립에 대찬 의지가 강하였으며 노인생활의 시작시기와 실버마켓의 대상으로는 65세라는 의식이 많았다. 둘째, 50-69세 여성을 활동과 관심에 의해서 집단으로 분류한 결과 自適的 參與型, 消極的 平凡型, 活勳的 華麗型으로 분류되었다. 活動的 華麗型은 의복관심, 유행스타일의 인지도, 구입빈도, 유행색의 참여도에 있어서 가장 높은 집단으로 나타났고 유행색의 인지에 있어서는 消極的 平凡型 집단이 가장 높게 나타났다. 모든 집단이 쟈켓은 전통적인 테일러드 칼라와 힙(hip)까지 오는 길이의 5-6cm 정도의 여유가 있는 스타일을 선호하였고 바지는 일자형을 선호하였으며 블라우스는 보수적이고 전통적인 스타일을 선호하였다. 치마는 H-Line을 선호하였고 치마길이는 活動的 華麗型과 自適的 參與型은 무릎길이, 消極的 平凡型은 종아리까지 오는 길이를 선호하였다. 셋째, 각 세분시장과 연령, 소득, 학력은 유의한 관계가 없는 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
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