View : 756 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author조수경-
dc.creator조수경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000020912-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197839-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020912-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 진로탐색 훈련을 학습부진 중학생에게 실시하여 그들의 진로의식성숙 및 학습동기 유발에 효과적인지를 검증해 보고자 하는 것이다. 본 연구에서 밝혀보고자 하는 문제는 다음과 갈다. 1.진로탐색 훈련에 참여한 후 실험집단은 통제집단 보다 진로의식이 의미있게 높아질 것인가? 2.진로탐색 훈련에 참여한 후 실험집단은 통제집단 보다 학습동기가 의미있게 높아질 것인가? 3.진로탐색 훈련에 참여한 후 진로의식성숙도, 학습동기는 남녀간에 차이가 있을 것인가? 4.진로탐색 훈련에 참여한 후 진로의식성숙도, 학습동기는 두 실험집단간에 차이가 있을 것인가? 본 연구의 피험자들은 중학교 2학년 남녀학생중 지능지수는 114이상(상위 75%ile) 학업성취도는 평균치 이하인 학생을 담임 선생님으로부터 추천 받아 그 중 상담에 참가하기를 희망하는 남학생 25명과 여학생 22명에게 1학년때 실시된 바 있는 동일한 지능검사지를 사용해 재검사한 후 1학년때에 비해 지능 지수에 변화가 있는 학생을 제외한 남학생 20명, 여학생 20명에게 진로의 식성숙검사와 학습동기검사를 실시한 후 실험집단, 통제집단에 각각 20명씩으로 구성되었다. 진로탐색 훈련에서 사용한 프로그램은 김충기(1989)의 중학생에게 적용할 수 있는 '집단경험 학습을 통한 진로탐색 프로그램'에 이재창의 진로탐색 프로그램을 선별하여 자기이해->진로탐색->잠정적 의사결정의 과정으로 구성하였다. 진로탐색 훈련의 실시는 실험집단 Ⅰ은 토요일 오후 1시부터 7시까지, 일요일 9시부터 7시까지 집중적으로 16시간을 실시하였고, 실험집단 Ⅱ는 1주일에 2회 총 10회 18시간을 실시하였다. 통제집단은 같은 기간 동안 아무런 처치도 주지 않았다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 진로의식성숙을 측정하기 위한 진로의식발달검사(임인재)와 학습동기 측정을 위해 학습기술검사(변창진)중 학습동기요인을 사용하였으며, 자료처리는 남녀별, 집단별 차이를 알아보기 위해 각 검사의 요인별 점수의 증가량(사후검사-사전검사)을 종속변인으로 하여 2(남/녀)*3(실험집단 Ⅰ/ 실험집단 Ⅱ/ 통제집단)의 이원변량분석을 하고 사후비교 검정법으로서 Scheffe's Test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 갈다. 1. 진로탐색 훈련에 참여한 후 실험집단은 통제집단보다 진로의식이 의미있게 높아졌다. 2. 진로탐색 훈련에 참여한 후 실험집단과 통제집단간에 학습동기점수에는 차이가 없었다. 3. 진로탐색 훈련에 참여한 후 진로의식성숙과 학습동기 점수의 변화는 남녀학생간에 차이가 없었다. 4. 진로탐색 훈련에 참여한 후 진로의식성숙과 학습동기 점수의 변화는 실험 집단간에 차이가 없었다. 그러므로 위의 결과들을 통해 진로탐색 훈련은 짧은 기간에 집중적으로 실시 한 결과와 장기간에 걸쳐 실시한 결과가 차이가 없었고 학습부진 중학생의 학습동기 유발에는 효과적이지 못하나, 진로의식을 성숙시키는데는 효과가 있었다.;The purpose of the study is to find out how much career search group training have influence on career maturity and the learning motive of middle school students who underachieved. The issues in the study are as follows. First, After attending career search group training, will the career maturity meaningful higher with the experiment group than the control group? Second, After attending career search group training ,will the learning motive go meaningful higher with the experment group than the control group? Third, After attending career search group training, will there be difference between girls and boys in the change of career maturity, learning motive? Fourth, After attending career search group training, will there be difference between experiment group 1 and experiment group 2 in the change of career maturity, learning motive? Subjects in this study is the second grade of middle school who is IQ over 115, whose result is below the average. After the pre-test of career maturity and learning motive aming 40 recommenders from the class teacher for participating in career search group training, they were assigned to each of the experiment group and the control group by random sampling. The tool of this study is the program for career search group training. It is sellectively examined and recomposed the development stage of the subjects. And that is based on 'The program of career search through group experience learning for middle school student', Kim choong-gi: 'The program of career search', Lee jae-chang. The subjects of the experiment group 1 participated in the career search group training ,for 16 hours, 2 days, and the experiment group 2 participated in the career search group training, for 18 hours, 5 weeks 10 times. The subjects of the control group did not receive any treatment during the same period. After the treatment, all subjects were tested on the career maturity and learning motive. The analysis of variable in regard to two (girls/boys)*three (experiment group 1 / experiment group 2 / control group) is used in the process of data to see the difference between experiment group and control group. The results of this study are as follows. First, After attending career search group training, the career maturity went meaningful higher with the experimental group than the control group. Second, After attending career search group training, learning motive w a s no difference between the experimental group and the control group. Third, After at tending career search group training, there was no difference between girls and boys in the change of career maturity and learning motive. Fourth, After attending career search group training, there was no difference of between the experiment group 1 and the experiment group 2 in the change career maturity and learning motive. Therefore, concluding the result of this study, career search group train was no difference between a short term(2 days) and a long term(5 weeks). But career group training is supposed to be efficient for making career maturity go higher.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 학습 부진아 = 5 B. 학습 동기 = 6 C. 진로 의식 성숙 = 8 D. 진로 탐색 프로그램 = 12 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 16 A. 실험 대상 = 16 B. 실험 도구 = 16 C. 실험 절차 = 18 D. 실헝 설계 및 자료 처리 = 20 Ⅳ. 결과 및 해석 = 21 A. 진로의식성숙에 미치는 진로탐색훈련의 효과 = 21 B. 학습동기에 미치는 진로탐색훈련의 효과 = 26 C. 진로 탐색 훈련에 대한 평가 = 28 Ⅴ. 요약 및 논의 = 30 참고문헌 = 33 부록 = 37 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1694232 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject진로탐색프로그램-
dc.subject집단훈련-
dc.subject학습부진중학생-
dc.subject진로의식성숙-
dc.subject학습동기-
dc.title진로탐색 프로그램에 따른 집단훈련이 학습부진 중학생의 진로의식성숙과 학습동기에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effect of Group Training through Career Search Program for Career Maturity and Learning Motive of Underachieved Middle School Student-
dc.format.pagevi, 57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE