View : 532 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author위혜정-
dc.creator위혜정-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:15Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000020909-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197836-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020909-
dc.description.abstract교육시설이란 학교의 물적 환경으로서 인적 활동을 지원하는 것이므로 교육의 성과와 밀접한 관련이 있다. 오늘날 우리는 21세기의 국제화, 개방화에 대비하여 국가 경쟁력을 높이기 위해 학생들의 소질과 개성을 존중하고 사고력과 창의력 등을 신장시킬 수 있는 미래지향적인 교육을 추진해야 하며 이와 같은 학생활동 중심의 교육활동을 뒷받침 할 수 있는 효율적인 교육시설과 환경의 조성에 관심을 기울여야 한다. 그러나 학교 현장의 교육시설은 급속하게 발전하고 있는 주택문화 생활의 향상이나 공공 시설물의 현대화 추세에 비해 상대적으로 낙후되어 있다. 본 연구는 신체적 및 심리적으로 환경의 영향을 많이 받는 고등학교 학생들을 대상으로 하여, 고등학교 교육시설의 실태와 문제를 분석함으로써 교육시설의 개선 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 첫째, 이론적인 배경으로서 교육시설의 개념과 특성, 교육시설의 원리, 교육시설의 조건을 고찰하였다. 둘째, 교육시설에서 적용되어야 할 조건으로 충분성, 적절성, 건강성, 안전성, 미관성의 5개 조건을 설정하여 현 고둥학교 교육시설을 파악하기 위한 준거로 제시하고, 고등학교 학생의 의견을 통한 조사를 하였다. 본 연구의 방법은 문헌 연구와 조사 연구를 병행하였으며 서울과 충남의 14개 일반계 고등학교 학생을 대상으로 설문지를 배부하여, 고등학교의 설립 형태별, 지역별, 학생의 성별의 변인에 따라 분석하였다. 이상에서, 시행된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 충분성에 있어서, 학습의 장을 제공하는 교육 공간 즉 교실, 복도 등의 면적이나 책·걸상의 배치, 책·걸상의 넓이 등의 규모가 학생들의 교육 활동을 수용하고 지원하기에 불충분하여 교육의 효과를 어려운 실정이다. 따라서 법정 학생 수용 인원을 점차 감축하거나 증축 혹은 신축하는 경우에 교실 면적을 확충하여야 할 필요가 있다. 둘째, 적절성에 있어서, 책·걸상의 규격은 활용하는 학생의 좌고, 그 외의 세분된 인체 규격과 일치되어야 하나 많은 학생들(약 40%)이 체위에 맞는 책·걸상을 공급받을 수 없어 불편을 감수하고 있는 실정이다. 따라서 성장기 학생들에게 주는 정신적·신체적 피해는 매우 심각하다. 또한 사물함이나 수도, 창고의 공간 배치 등도 적절치 못하여 시설의 개조가 시급한 상황이다. 세째, 건강성에 있어서, 교실의 조명, 온도, 소음 상태와 화장실의 위생 상태는 전반적으로 볼 때 과반수가 넘는 학생들(약 60%)이 부정적으로 응답하였다. 이같은 응답 결과는 학생들의 학습 활동에 큰 지장을 주며, 신체적·정신적 장애에까지 미칠 수 있다. 네째, 안전성에 있어서, 계단이나 체육시설의 안전에 대한 부정적인 응답이 높았다. 시설의 안전성은 사고로 연결되므로 학생들의 학교 생활을 안전하게 보장하기 위해 계단의 완만한 경사, 복도의 충분한 넓이, 복도를 건물의 양측에 설치하는 등의 대책이 마련되어야 할 것이다. 다섯째, 미관성에 있어서, 학교 건물의 색감이나 외관에 대한 부정적 응답(약 32%)은 시설을 계획하는데 있어서 학생들의 정서를 함양하기에 미흡하다. 현재 대부분의 학교 건물 색상은 붉은 벽돌색이나 황색 계통으로 다양하지 못하고 교사 내부의 색상에서도 희색이나 회색 계통의 무미건조한 것이 태반이다. 그러나 교육 환경에 있어서의 미관성의 문제는 학습 활동을 촉진하는 정서적 발달에 영향을 끼치므로 학교시설의 색상이 주변과 잘 조화를 이루도록 미적 감각을 살리며 색채의 심리적·기능적 효과를 응용하여 학교 환경을 조성하여야 할 것이다. 이상과 같은 교육시설의 문제점을 해결하기 위해서는 교육 행정가들이 이에 대한 심각성을 인식해야 되고 교육시설 설계 과정에서부터 전문적인 학교 시설 행정가의 주도하에 관련자의 참여, 즉 교육 전문가, 건축·토목·조경 전문가, 학부모·학생 등이 공동으로 시설 계획, 설계에 참여하는 것이 필요하다. 또한 교육시설의 질적 향상과 개선을 위해서 국가적인 차원에서 그 재원 확보와 행정적인 뒷받침이 우선되어야 할 것이다.;The educational equipments have keen relation with the results of education, because they support human activity as surroundings within the school. Today for our globalization and open society we need future-directed education enough to esteem the students' talents and personhoods and to double their creativity and thinking power, in order for our national competence to increase. We also should concern ourselves about the efficient equipments and the environment-making so as to support the educational activity focused on the students' activity. The actual equipments, however, relatively fail to keep level with rapidly developing upgrade of housings or modernizing trend of the public properties. This research to find out a remedy for the the equipments by analyzing the actual state and the problems of the educational equipments in the high school; focused on the influenced high schoolers by environments. We can see the contents to reach its aim in the following: First, the concepts and features of the educational equipments, and the factors of the equipments. Second, a field work was carried out to get an evidence to analyze the actual state of the equipments, in terms of 5 factors - sufficiency, accuracy, hygiene, safety, and beauty - sufficient to apply in the equipments. The methods of this research are combination of documents research and inquiry research to make the questionnaire drive for the general high schoolers in Seoul and Chungnam Province, so as to analyze the equipments according to their foundation formats, regions, and sexes. As above we can induce the results of the research as follows: First on adequacy, the area of the space for class, that is, classrooms or aisles, the allocation of chairs and desks, and the size of them are insufficient for the educational activity to students and support. Hence for this purpose it is preferably required to reduce the legal admission of the students or need for expand to the area of the classrooms. Second on suitability, the size of the chairs and desks should match the students heights when seated, and other classified standards, but many of the students(40%) manage to study in suppression of unfittable fixtures. Thus they get a very serious physical and mental damage in the growing age. Also there are emergency of altering the equipments and inaccuracy of allocating the lockers, the faucets and the warehouses. Third on healthfulness, a majority of the students(60%) were negative to the illumination, temperature, and sounding-deadening status in the classrooms and the state of hygiene in the restroom. This report shows that it may harm the students' learning activity, and further to physical and mental troubles. Fourth on safety, negative reply on the stairs or the gymnastic equipments about safety. The safety of equipments can arouse unexpected accident to harm the students, so that it should be needed to insure the equipments to assure their safety in maximum. Fifth on beauty, negative reply(32%) about colour or appearance of the buildings show that they are deficient to encourage their emotion. At present colors are not in variety in the majority of the schools, and also the interior colour is mostly prosaic with white or gray scale. But the problem of beauty affects the development of their emotion stimulating the learning activity, hence they should make the school environments to apply the psychological and functional effects of colour activating the artistic sense for the equipments in harmony of the surroundings. To solve the problems on the fiscal policy and administrative support should precede in national point of view for qualitative raise and development of the equipments, and the new plan for them should be constructed, human engineering applied.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제 제기 및 연구 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 교육시설의 개념과 특성 = 4 B. 교육시설 계획의 원리 = 5 C. 교육시설의 조건 = 9 1. 충분성 (adequacy) = 10 2. 적절성 (suitability) = 16 3. 건강성 (healthfulness) = 22 4. 안전성 (safety) = 32 5. 미관성 (beauty) = 33 D. 교육시설의 조건에 대한 분석 준거 = 35 Ⅲ. 연구 방법 = 37 A. 연구의 대상 = 37 B. 조사 도구 = 38 C. 자료 처리 = 40 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 41 A. 충분성 = 41 B. 적절성 = 52 C. 건강성 = 61 D. 안전성 = 70 E. 미관성 = 73 Ⅴ. 요약 및 결론 = 77 A. 요약 = 77 B. 결론 = 80 참고문헌 = 82 고등학교 교육시설에 대한 학생들의 의견 조사 = 84 ABSTRACT = 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3147547 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject일반계고등학교-
dc.subject교육시설-
dc.subject학생-
dc.subject의견조사-
dc.title일반계 고등학교 교육시설에 대한 학생들의 의견조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Human-engineering Research on the Educational Equipments in the High School-
dc.format.pagex, 92 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육행정분야-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE