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Fre´de´ric Chopin의 Fantasie, Op.49와 Maurice Ravel의 Jeux d'Eau에 관한 연구

Title
Fre´de´ric Chopin의 Fantasie, Op.49와 Maurice Ravel의 Jeux d'Eau에 관한 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on F. Chopin's Fantasie, Op.49 and M. Ravel's Jeux d'Eau
Authors
李知英
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ChopinFantasieMaurice RavelJeux d'Eau쇼팽
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
This study attemps to examine F.Chopin's Fantasie, Op.49 and M.Ravel's Jeux d'Eau which were performed for the writer's graduate recital for the partial fulfillment for the Master of Music degree. Chopin's Fantasie, Op.49 is written in free sonata form. As for the melody, he used the affective and cantabile melody and there was the point that modified melody through lots of dissonant chord and passing tone. Sometimes the harmony itself engenders the melody. In the aspact of the harmony, he used the various modulations including the third related modulation, the 7th chord, chromatic harmony, dissonant chord, and alterd chord. As for the rhythm, the dotted rhythm, syncopation, and the rhythm of march were freqently used. Triplet and arpeggio type 'were also used. Jeux d'Eau is the piano work of Ravel who is one of the Impressionist composers and belongs to the first period of his music(1875-1904). This piece is based on a classical sonata form. Ravel expressed a bold colorful harmony of Impressionism with the use of the 7th, 9th, 11th, and 13th chord. His basic chords are common triads, but these are sometimes represented by fifths or octaves. The freqency of the dissonant intervals is higher than in any earlier style. He adhered to classic rules and liked the dance form. Jeux d'Eau is based on the sonata form. Compared with it, this piece differs from the use of the third theme in the developement. In the aspact of rhythm, his music absorbs the rhythms of pavane and havanera, waltz, and bolero and the syncopation nd the alterations of meter are used.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목 중 F.Chopin의 Fantasie, Op.49와 M.Ravel의 Jeux d'Eau에 대해 연구한 것이다. 이 연구는 두 작품의 선율, 화성, 리듬, 형식상의 특성을 알아봄으로써, 두 작곡가의 음악을 이해하고, 이들 작품을 연주하는데 도움을 주기 위한 것을 목적으로 한다. 연구의 내용은 두 작곡가의 음악적 특징과 이들이 작품에서 어떻게 나타나는가를 고찰하고, 직접 예를 들어 제시함으로써 이해에 도움이 되도록 하였다. 쇼팽의 Fantasie, Op.49는 자유로운 소나타 형식을 토대로, 그 안에서 낭만적인 요소를 자유롭게 구사한 작품이다. 그는 감정적이고 노래하는 듯한 선율을 사용하였으며, 많은 불협화음과 경과음들을 통해 선율이 전조되는 경우가 있다. 때때로 화성 그 자체가 선율을 이루기도 한다. 화성의 면에서, 그는 3도 관계의 전조를 포함한 다양한 전조, 7화음, 반음계적 화성, 불협화음과 변화화음 등을 사용하였다. 또한, 부점리듬, 당김음, 행진곡 리듬을 즐겨 했으며, 셋잇단음표와 아르페지오 음형도 자주 사용된다. Jeux d'Eau는 인상주의 음악 작곡가인 라벨의 작품으로 제1기(1875-1904)에 해당한다. 라벨은 7화음, 9화음, 11화음, 13화음 등의 사용으로 인상주의의 화성적 색채감을 표현했으며, 이전 시기보다 불협화 음정을 더 많이 사용했다. 그의 기본 화음은 3화음이지만, 때때로 5도나 옥타브로 대치되기도 한다. 한편, 라벨은 정통적 형식에 집착하였는데, 이 작품은 소나타 형식에 기초하지만, 발전부에서 새로운 제3의 주제를 사용하는 점이 기존의 소나타 형식과 다르다. 리듬의 면에 있어서, 그는 파반느와 하바네라, 왈츠와 볼레로의 리듬을 흡수하였으며 당김음과 잦은 박자 교체를 즐겨 사용하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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