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荀子의 人間觀과 政治思想

Title
荀子의 人間觀과 政治思想
Other Titles
Hsun-tzu's View of Human & Political Thought
Authors
河雲夏
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 철학과
Keywords
순자인간관정치사상Hsun-tzu
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규성
Abstract
춘추시대이래로 계속되어온 겸병전쟁과 □에 따르면 백성들 생활의 피폐는 통일을 통한 전쟁종식과 정치, 경제, 사회 전반의 안정을 요구하게 되었다. 또 사상적인 면에서도 현실타개를 위한 다양한 논의가 전개되었다. 순자는 통일에 대한 염원이 강렬해지고 사상적으로도 여러 학파가 어느 정도 형성된 대전환기의 끝, 전국시대 말기에 태어난 관계로, 그의 사상은 매우 현실적이면서도 종합적이다. 순자철학의 현실성과 종합성은 장점이면서 동시에 비판의 대상이 된다. 諸子百家에 대한 비판적 수용은 雜家의 시조라는 오해를 불러일으키기도 했고, 정치철학에서 통치방법론으로 법가를 차용한 관계로 유가의 반역자로 배척되기도 했다. 그러나 순자는 학파분류상 유가에 속한다. 그의 철학이 여러 면에서 脫儒家的인 성격을 나타내지만 그는 윤리도덕을 중요시하는 유가적 전통을 계승하고 있으며, 여전히 德治를 통한 王道政治를 가장 이상적인 통치로 상정하고 있다. 본 논문에서는 순자철학의 탈유가적인 성격과 여전히 고수되는 유가적인 성격을 비교고찰하였다. 양자에 대한 비교고찰을 통해 순자철학에 대한 오해를 해소하고 올바른 이해를 도모하며, 유가에서 순자철학이 갖는 의의를 살펴보는 것이 본 논문의 목적이다. 전통유가의 가치중심적인 세계관에 의해 억압되어온 인간의 본능적인 욕구에 대한 긍정과 파생개념으로 재인식된 윤리덕목간의 조화, 유가에서 이상적으로 삼는 왕도정치와 현실감각이 뛰어난 법치와의 결합 등, 순자철학은 종교적, 미신적 색채가 가미된 가치중심적인 세계관을 탈피하고 현실적인 실천력을 강화하므로써 오히려 유가철학에 새로운 활력소가 된다. 이러한 의도에서 먼저 Ⅱ장에서는 유가에 뿌리를 내리면서도 관점과 방법에 대한 일대전환을 통해 유가에 운동성을 불어넣어진 순자철학이 나오게 된 사회적인 조건을 고찰하였다. 이어 Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ장에서는 본격적으로 순자철학에 대한 논의를 전개하였다. Ⅲ장에서는 철학전반의 방향성을 제시하고 자연관을 살펴보았다. 기존의 가치내재적인 의인화된 天관념과 天을 자연으로서 파악하는 순자의 天관념을 비교고찰하였고, 이를 통해 가치덕목에 대한 순자의 새로운 이해의 발판을 구축하였다. Ⅳ장에서는 순자의 새로운 天관념을 발판으로 순자의 인간관을 人性論, 心論, 學論으로 나누어 고찰하였다. 여기서는 사회속에서 필연적으로 악을 유발하는 인간의 본성이 긍정될 수 있는 근거로 선악이나 인의예지와 같은 가치개념이 파생개념에 불과함을 제시하였다. 그리고 心의 인식하고 판단할 수 있는 능력과 꾸준한 학습이 인간의 선한 행위를 창출할 수 있는 관건임을 밝혔다. 인간관을 토대로 구축되는 순자의 정치사상에서는 통치방법적인 면에서 법가를 도용하여 현실적인 정치문제를 타결하려 하지만, 단지 현실문제 해결방안으로써 패도 정치만을 제시하는 것이 아니라, 백성의 마음을 얻는 것을 기본으로 하는 왕도정치가 이상적인 통치로 진정으로 중국을 통일할 수 있는 길임을 Ⅴ장에서 밝혔다. 그리고 Ⅵ장에서는 각 시대에 전개된 순자에 대한 후대학자들의 평가를 정리하였고, Ⅶ장 결론에서는 본론에서 살펴본 순자철학의 의의를 재천명하였다.;Continuing Jianbing(兼幷) war since Chunqiu(春秋) period and ensuing impoverishment of people's life had required the ceasefire through unification and general setteement on the politics, economy, society, On the ideolcgical respect, various argument had been developed for seeking breakthrough of reality. The idea of Hsuntzu(荀子) was very realistic and synthetic since his desire for unification had been strong and he was born in the end of Zanguo(戰國) period, which had formed various schools ideologically. The realistic and synthetic idea of Hsuntzu can be merit and criticism as well. Hsuntzu's critical acceptance for Zhuzi- baijia(諸子百家) had caused misunderstanding of beginning of Zajia(雜家) and He had been ostracized as the rebel of Confusian since He had borrowed Fajia(法家) as methodology of reign. But He belonged to Confusian from the classified schools. His philosophy represented the non-Confusian aspect, but He succeeded the Confusian tradition and regarded the Wangdao(王道) politics through Dezhi(德治) as a ideal reign. In this thesis, I dealt the non-Confusian aspect of Hsuntuz's philosophy and holding Confusian aspect with comparative study. The object of this thesis is to settle the misunderstanding about Hsuntuz's philosophy through the comparative study for both, and to study the meaning of philosophy in Confusian. Hsuntzu's philosophy broke the value-oriented world view with religious and superstitious color and became the vitality by strenthening realistic power of execution ; It included the affirmation for the human instinctive desires which had been restrained by the value-oriented view if world, the balance between etichs and morals(Virtue), which was recognized as a secondary conception, and the combenation of Wangdao politics regarded as ideal in Confusian, and the real istic Fazhi (法治). On this intention, in chapterⅡ, I studied the social condition which could be born Hsuntw's philosophy rooted in the Confusian to inspire the movement through the important conversion for view and way. In chapter Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ, Ⅰ developed full dressed argumant about Hsuntuz's philoslphy. In chapterⅢ, represented the cowse of whole philoslphy and view of nature. I dealt the idea of Heaven, already established instrinsic value personified, and the idea of Heaven which is understood the Heaven as nature. Through this, I establised the foothold of new understanding about Hsuntuz' s value conception. In chapterⅣ, classified Hsuntuz's view of human as Human nature study, mind study, learning study based on his new view of Heaven. At this, I represented that the value conception like good and evil, Ren-Yi-Li-Zhi (仁義禮智) was only a secondary conception as affirmative base for the human nature which caused the evil necessarily in the society. It shows that the ability of mind to perceive and judge was the point to create the good behavior. In chapterⅤ, Hsuntzu's political thought establised on the view of human represented not only the Badao(覇道) politlcs as a solution of realistic matter but also represented that the Wangdao(王道) politics, its principle was to obtain the agreement of people, was the ideal reign which could unify China, Although, his political philosophy tried to solve the realistic political problems by borrowing Fajia(法家). In chapterⅥ, I arranged the valuation of later scholars for the developed idea of Hsuntzu each time, And in the conclusion, chapterⅦ, I reclarified the meaning of Hsuntuz's philosophy dealt in main discourse.
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