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한국기업의 EDI 채택요인에 관한 연구

Title
한국기업의 EDI 채택요인에 관한 연구
Other Titles
Research on Factors Influencing Adoption of EDI in Korean Companies
Authors
이현정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
한국기업EDI채택요인경영학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김효근
Abstract
기업의 환경이 날로 복잡해지고 생존경쟁이 더욱 치열해질수록 컴퓨터를 기반으로한 정보기술의 활용을 통해 경쟁우위를 확보하는 기업이 늘고 있다. 이같은 경향은 본격적인 정보화사회로 접어들면서 더욱 증가, 정보기술의 활용은 기업의 생존과 직결되는 필수불가결한 문제로 인식되기에 이르렀다. 그러나 많은 기업들이 이러만 추세를 이미 인지하고 있음에도 불구하고 실제로 정보기술을 활용하는 기업이 그다지 많지 않다는 것은 많은 연구자들에게 연구에 대한 충분한 동기를 제공할만한 현상이라 할 수 있을 것이다. 정보기술의 한 형태인 전자적 거래처리 시스템(EDI : Electronic Data Interchange 이하 ‘EDI’라 지칭)에 대해서도 역시 동일한 현상이 나타나고 있다. EDI시스템이란 상업용 문서를 구조화시키고 기계처리가 가능한 형태로 변형하여 사업자간의 교환을 가능하게하는 시스템을 말한다. 기업들이 EDI시스템을 채택하게 되는 요인을 밝혀내기 위한 많은 선행연구들이 있었지만 이들의 연구대상은 미국등 선진국의 기업들이었다. 한국기업들만의 특수한 기업환경과 특성, 정보시스템 및 정보기술의 도입배경과 발전양상을 고려해 볼때 미국등 선진기업들에게 적합한 기존의 연구결과를 아무런 수정없이 한국기업들에 적용한다는 것은 문제가 있다. 따라서 본 연구자는 한국기업들의 EDI채택요인을 밝혀내기 위해 본 연구를 실시하게 되었다. 본 연구의 조사방법은 실증연구를 위해 선행연구들을 검토하고, 이를 기초로 연구모형의 개발과 연구가설을 설정하였다. 본 연구의 모형은 크게 기업외부요인에 해당하는 독립변수, 기업내부요인에 해방하는 조절변수, 그리고 EDI채택이라는 종속변수로 구성된다. 즉, 각각의 독립변수가 EDI채택에 미치는 영향을 진단하고, 이에대해 기업의 규모와 최고경영층의 혁신성향이라는 조절변수가 얼마만큼의 조절적 영향을 미치는가를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 한국에서 현재 EDI가 채택되어있는 철강, 자동차제조 및 부품협력업체, 유통, 무역, 금융, 운송의 6개 산업을 대상으로 설문조사를 실시, 총 81개의 기업으로부터 자료를 수집할 수 있었다. 본 연구의 가설을 검증하기 위한 통계적 분석방법에는 먼저 본 연구자가 개발한 설문서에 대한 신뢰도 검증을 실시하였고, 다음으로 회귀분석의 결과에 대한 믿음을 제공하기 위하여 상관관계 분석을 실시하였다. 이를 통해 독립변수들간의 다중공선성이 없음을 보였으며, 마지막으로 회귀분석을 실시하였다. 이에대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변수들중 가장 강한 영향력을 미치는 것은 EDI표준의 유무로 나타났다. 이를통해 한국기업들이 EDI를 필요로 함에도 불구, 공통적인 EDI표준이 없다는 이유로 쉽게 EDI를 채택하지 않고 있다는 것을 알 수 있다. 그리고 기업들의 입장에서는 아직은 EDI에 과감하게 투자하기 보다는 초기투자비용을 줄일 수 있는 단기적인 문제에 보다 많은 영향을 받은 것으로 해석을 할 수 있을 것이다. 그리고 거래빈도, 조직간의 협상력, 산업협회의 압력이 그 다음으로 EDI채택에 영향을 미치는 것으로 드러났다. 둘째, 독립변수가 EDI채택이라는 종속변수에 영향을 미칠때 기업의 규모가 클수록 그 영향의 정도는 더욱 커진다. 세째, 독립변수가 종속변수에 미치는 영향은 최고경영층의 혁신성향이 진취적이고 적극적일수록 커진다. 이와같이 한국기업들의 EDI채택요인을 밝혀냄으로써 한국기업들이 처해있는 상황을 보다 잘 이해할 수 있게 되고 이를통해 앞으로 보다많은 산업과 기업에 EDI를 확산하기 위한 노력이 필요함을 인식할 수 있다. 그리고 EDI성과에 관한 연구와 보다많은 산업을 대상으로한 후속연구가 요구된다.;As the corporate environment becomes increasingly complex and the competition for survival more intense every day, an increasing number of companies are seeking to gain competitive leadership through the strategic use of computer-based information technology(IT), This is proving to become more so as we approach the era of an informations society; therefore companies have come to regard the use of IT in light of their competition for survival, as inevitable. Nevertheless, the fact that a lot of companies, although they are very much aware of this trend, are not incorporating IT into their corporal activities, suffices to motivate researchers to study this discrepancy. This same discrepancy can be seen in a form of IT called the Electronic Data Interchange(i.e. EDI). The EDI system is used to structure commercial documents and transform them into a computerized form to enable interchange among businessmen. There have been a lot of research on the factors which encourage the incorporation of EDI but so far these have been based on the corporate world in developed nations such as Europe and the U.S. Integrating the results from research based on companies of advanced nations into Korean companies without making certain adjustments according to the particulars of the Korean corporate environment, information systems and adoption and development of information technology will certainly cause problems. Therefore the purpose of this thesis is to search for the primary factors which encourage Korean companies to adopt EDI. Existing studies were examined and subsequently a research model was developed and a hypothesis established in the research process of the following study. The research model largely consists of three part$; the independent variables in the company's external factors, moderate variables of a company's internal factors, and the dependent variables-the adoption of EDI. in ether words, the influence of every independent variable in the adoption of EDI was measured as well as the influence the moderate variables--the size of the company and innovative tendency of the top management--had on the independent variables. To do this, questionnaires were collected from a total of 81 companies in the steel, automobile, distribution, trade, finance, transportation industry which have already adopted EDI. In the statistical analysis method which was applied to establish the hypothesis in this study, the reliability of the Questionnaires were calculated as well as its correlation and regression. Through these methods multicollinearity between independent variables was shown to be absent, and lastly the regression was analyzed. the results are as follows; Firstly, the existence of an EDI standard proved to be most influential independent variable. Therefore it was possible to deduce that despite the need for EDI in Korean companies, it is not being adopted due to the lack of a common EDI standard. Furthermore, from a company's point of view, the temporary need to reduce initial investment costs can be interpreted as a bigger problem than the need to actively invest in EDI. Lastly. transaction frequency, inter-organizational negotiating skills, and pressure from industrial groups were shown to influence the adoption of EDI. Secondly, in the case that the independent variables influence the dependent variable i.e. the adoption of EDI, the size of the influence increases with respect to the size of the company. Thirdly, the greater the innovative tendency of the top management, the bigger the influence of the independent variables on the dependent variable. By uncovering the factors which promote the adoption of EDI in Korean companies, a better understanding of their current status and in turn, the need for further incorporation of EDI in more Korean companies and industries can be reached. in addition to this, further follow-up studies dealing with the results of the adoption of EDI in a wider range of iudustries will be required in the near future.
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