View : 725 Download: 0

국민학생의 학습태도와 교사의 교수기법에 대한 문화기술적 연구

Title
국민학생의 학습태도와 교사의 교수기법에 대한 문화기술적 연구
Other Titles
Ethnographic Research on the Elementary School Student's Learing Attitude and the Teacher's Teaching Techniques in CAI Lesson Process
Authors
김성숙
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
국민학생학습태도교수기법문화기술적CAI 수업과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강명희
Abstract
교육의 혁신적 도구로서 컴퓨터는 교육행정, 교육과정 계획, 전문적 능력 개발, 도서관에서의 활용, 생활지도, 상담 등 다양한 영역에서 활용되고 있다. 특히 컴퓨터보조수업 (CAI: Computer Assisted Instruction)에 최근 인공지능시스템과 멀티미디어가 도입되어 더욱 상호작용적이고 역동적인 교육환경의 실현이 가능해졌다. 컴퓨터 보조수업에 대한 이전의 연구들은 주로 설문지 조사나 성취도 비교등 양적 연구의 전통에 기초한 것이 대부분이었다. 이런 연구 방법의 제한점은 너무 많은 것에 대해서 너무나 조금 알려주는 경향이 있다 (Wolcott, 1974). Patton은 질적인 연구전략의 사용이 적절한 목적으로서 프로그램이 이루어지는 내적 역학을 설명하고 이해하는 과정평가와 사례연구, 개별화된 성과 등을 들고 있다 (Patton, 1980). 이에 본 연구는 컴퓨터 보조 수업이 이루어지는 교실 수업과정의 내적 역학을 설명하기 위한 수업과정평가와 사례연구를 위해 질적 연구 방법을 시도하였다. CAI 수업의 질적인 요소를 분석하고, 매년 되풀이되는 연구 전략의 틀에서 벗어나 수업에 대한 새로운 통찰력을 얻고자 하였다. 즉, CAI 수업이 이루어지는 실제 교실 수업 과정에서 수업의 요인과 행동요소들이 어떠한 맥락에서 어떻게 상호작용하고 수업현장의 참여자들에게 어떤 의미를 주는지를 질적 연구 전략중 '문화기술적 연구'를 통해 분석하였다. 이를 위해 본 연구가 제기하는 문제들은 다음과 같다. 첫째, CAI 수업과정에 대한 학생들의 태도에는 능력에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, CAI 수업과정중 교사들이 사용하고 있는 교수기법에 있어어 효과적인 교실통제 기법은 무엇인가? 셋째, CAI 수업과정에서 교사들이 사용하는 발문기법의 양상은 어떻한가? 넷째, CAI 수업과정에서 주로 활용되는 매체와 기타 운영상의 특징은 무엇인가? 이상의 문제에 대해 약 4주간의 '참여관찰'을 이용한 문화기술지의 작성을 통해 얻어진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CAI 수업에 대한 학생들의 태도는 능력에 따라 '적극적 학습시간'과 '학습활동'에 있어서 차이가 있었다. 둘째, CAI 수업 과정 중 교사들이 많이 사용하고 있는 효과적인 교실통제 기법은 다음과 같다. · '손머리', '손무릎', '손뼉' 등 손의 동작을 순간적으로 통제하여 주의를 환기시키는 기법 · '차렷' 등 자세를 지적하는 기법 · 구두로 학생들의 산만한 상태를 직접 경고하거나 간접경고. · 일정한 시간내 마쳐야 할 과제를 제시하고 학생들의 진도차에 따라 소량의 책임을 부여하는 기법 · 기타 표시기 점검, 학생 한명을 지명하여 교재 읽히기, 주변 점검시키기등. 셋째, CAI 수업과정중 교사가 사용하는 발문기법을 '기억재생적 발문'과 '창조적 발문'으로 나눌때, 양 학급 모두 '기억 재생적 발문'이 압도적으로 많았다. 넷째, CAI 수업 과정중 가장 많이 사용되는 매체는 컴퓨터 외에 OHP와 LCD였다. 학생들은 교실 중앙의 스크린을 통해 교사의 수행상황과 설명을 즉각 인지하여 쉽게 학습하고 있었다. 그 외 화이트보드와 칠판, 표시기 등을 필요시 적절하에 이용하고, '컴퓨터 요원'을 활용함으로써 교사의 행정적 업무 및 학생들의 지도를 도왔다. 이상과 같은 연구를 통해 본 연구는 CAI 수업과정의 문제점과 교사의 역할을 중심으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, CAI 수업의 가장 큰 문제점은 교사의 수의 절대부족 현상으로서, 컴퓨터 지도 인력의 확충방안 마련이 시급하다. 둘째, 시설, 설비 및 시간의 부족 속에서 CAI 수업의 효과를 극대화 하기 위해서 교사는 효과적인 교실통제기법을 개발하는데 노력을 기울여야 할 것이다. 이를 위해 타교사와의 원활한 커뮤니케이션을 유지하고 통제기법에 대한 정보를 확보하는데 힘씀으로써, 수업시간 중의 시간 낭비를 최소화 해야 한다. 또한 발문 기법에 있어서도 기억 재생적 발문에서 벗어나 창조적 발문을 많이 함으로써 학생들의 사고수준을 높이는 훈련이 필요하다. 셋째, 제한된 시간에 많은 학생들에게 최대한의 학습을 시키고자 함으로써 발생되는 여러가지 역부족 현상과 고충은 컴퓨터 시설, 설비에 대한 지원 및 확충으로 가장 근본적으로 해결될 수 있다. 변화에의 적응과 나아가 변화를 주도해야 할 차세대의 주인공들을 위해 필수적으로 요청되는 교육혁신에 대한 정부 및 산업체로부터의 전폭적인 투자가 요청된다.;As an innovational tool of modern education, computer has already been widely used in educational administration, educational curriculum plan, professional skill development and research tool etc. With artificial intelligence system and multimedia introduced, it has formed interactive and dynamical educational environment. Educational utility of computer can be devided into Tutor, Tool, Tuttee (Taylor, 1980), and the elements of today's courseware has gradually changed from tutorial skill to tool, tuteewise skill. The previous research on CAI were usually based on surveys or achievement comparison etc. Quantitative research took greater part, but this method of research had limits. And one of them was "giving less information on such tremendous subjects" (Wolcott, 1974). Patton suggests that purpose of qualitative research strategy is process evaluation and case study which explains the internal mechanics that makes the program. Qualitative research methodology is appropriate for the evaluation of qualitative element, obtaining penetration for the same method of evaluation repeated every year which in case it's stereotyped, and inductive, practical, concrete theory formation (Patton, 1980). Among the qualitative research strategy, with the ethnographic research method, we can analyze from the actual class process the class element or the behavioral elements how it interacts on which contexts and what kind of meaning it gives to the participants of class scene. The questions that is being raised in this research comes as follows. First, how does it differ in the attitude of the students in CAI class process in accordance with the student's ability? Second, what is the effective class control technique to the teachers in CAI class process? Thud, what are the aspects of questionnaire technique in CAI class process? Fourth, what are the characters of media and management which are greatly used in CAI class process? The result of the research acquired by the ethnography with the help of 4 weeks 'participating observation' comes a s follows. First of all, there is a difference of 'aggressive learning time' and 'learners' activity' in the student's attitude in accordance with the ability in CAI class. Secondly, in CAI class process the most effective class control techniques are : · The movements of hands that transform the class atmopsphere. · Attention technique that points out the posture. · Direct or indirect warning to the students in loose condition. · A technique that gives a task to be finished within a certain time and impose a responsibility on students. Third, 'asking based on memory' is more frequently used than 'asking based on creativity' by teachers in the CAI course. Fourth, the most important medium in the CAI course is OHP, white board and chalkboard. From the above analysis this study suggests as follows emphasizing the problems to be possibly caused in CAI course and the role of the teachers. First, the biggest problem in CAI course is the fact that teachers are absolutely few. Secondly, the teachers must pay attention to develope the effective class control technique under circumstances of lacking facility and lack of time, to maximize the effectiveness of CAI class. Also, with using 'asking based on creativity' rather than 'asking based on memory' teachers must lead the students to develop their higher thinking level. Thirdly, the expansion of facility and equipment is required for CAI class. For the adjustment to the transition and further transition led by the next generation leaders, as the educational innovation vast investment to CAI from the government and the industry is required.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE