View : 24 Download: 0

ISO 9000인증 획득이 품질에 미치는 영향

Title
ISO 9000인증 획득이 품질에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Effect of ISO 9000 Certification on Quality
Authors
이경아
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
ISO 9000인증획득품질경영학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박재흥
Abstract
최근들어 기업환경의 급격한 변화로 인하여 국내외적인 경쟁이 극으로 치달음에 따라 이에 대처하기 위한 여러가지 기업전략이 개발되고 있고 또 이에 대한 관심이 집중되고 있다. 따라서 우리나라 기업들도 이제는 가격이 아닌 품질을 전략적 경쟁무기로 삼아 세계시장에 진출해야 할 때가 온것이다. 또한 1970변대 중반부터 품질이 산업과 무역에 중요한 역할을 하게 되면서 인증 제도의 통일론이 대두되었으며, 이러한 시대조류에 맞추어 국제표준화기구인 ISO가 1987년에 품질경영과 품질보증에 대한 국제 표준인 ISO 9000 시리즈를 제정하였다. 국제품질보증시스템인 ISO 9000은 고도화된 품질경영체계를 확립하는데 있어 필수적인 기본요소이다. 본 연구는 ISO 9000 인증의 효과를 품질 측면에서 실증적으로 분석하여 그 효과를 제시함으로서 국내 기업들의 정책수립시 지침을 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 국내에식 ISO 9000 인증을 획득한 회사의 사례와 인증을 획득한 국내의 20개 업체정도를 대상으로 면담을 실시하여 변수-품질의식의 향상, 품질시스템의 체계적 운영, 관리능력의 향상을 추출하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구모형을 제시하였다. 먼저 ISO 9000 인증을 획득한 회사를 대상으로 품질의식의 향상, 품질시스템의 체계적 운영의 정도, 관리능력의 향상의 정도를 파악하였다. 두번째로 품질의식의 변화와 품질시스템의 변화가 제품품질에 미치는 영향력을 분석하였다. 제품품질을 측정하는 변수로는 기업내부 측면에서 제품불량률과 고객과의 관계를 설명하는 클레임건수를 사용하였다. 본 연구는 현재 ISO 9000 인증을 획득한 174개의 국내 기업을 대상으로 설문조사를 수행한 자료를 기초로 하여 실증분석을 하였다. 설문지의 통계분석에는 문항의 내적 일관성을 측정하기 위한 신뢰도 분석, 기본 자료의 분류와, ISO 9000 인증의 정성적 효과를 확인하기 위한 빈도분석, ISO 9000 인증 전과 인증 후의 제품품질에 유의한 차이가 있는지를 알아보기 위한 T-test, 독립변수간의 상관관계를 파악하기 위한 상관관계분석, ISO 9000 인증의 정성적 효과가 제품품질에 미치는 영향을 파악하기 위한 다중회귀분석을 실행하였다. 이상과 같은 분석을 통해서 ISO 9000 인증을 획득한 기업의 정성적 효과-품질의식의 향상, 품질시스템의 체계적 운영, 관리능력의 향상을 확인하였고, 의식의 향상과 시스템의 정비가 제품품질에 미치는 영향력을 파악하였다. 품질의식의 향상, 품질시스템의 체계적 운영, 관리능력의 향상이 제품불량률과 클레임건수에 영향을 미치는 요인은 다음과 같다. 먼저, 제품불량률에 긍정적인 영향을 미치는 요인은 품질보증시스템의 체계적 확립의 정도, 품질보증시스템의 실시 범위의 확대, 품질에 대한 지식의 축적, 불필요한 낭비요소의 제거이다. 그러나 최고 경영자의 품질에 대한 인식의 변화정도와 품질보증시스템의 실시범위는 제품불량률감소에 긍정적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났는데 이는 ISO 9000 인증으로 인한 의식과 체계의 변화가 기업의 성과지표로 반영되기에는 기간이 짧기 때문으로 파악된다. 클레임건수에 영향을 미치는 요인은 다음과 같다. 직원들의 품질에 대한 인식 정도, 품질보증시스템의 체계적 확립, 불필요한 낭비요소의 제거, 수출 및 내수에 있어서 마케팅 전략상 우위를 선점 정도가 그것이다. 제품불량률에 영향을 미치는 요인의 대부분은 품질시스템의 체계적 운영 정도를 측정하는 항목이고. 클레임건수에 영향을 미치는 요인은 관리능력의 향상 정도를 측정하는 변수이다. 본 연구는 최근들어 산업계에서 중요성이 부각되고 있는 ISO 9000 시리즈의 효과를 실증적으로 분석한 논문이라는데 의의가 있다. 그러나 연구의 대상을 ISO인증을 획득한 회사에 국한시킴으로써 인증을 획득하지 않은 회사와의 비교·분석이 이루어지지 않았고, 인증 획득 기간이 짧아서 그 효과를 확인하기에는 미흡한점이 있으므로 앞으로 더욱 풍부한 자료를 바탕으로 ISO에 대해서 여러 각도에서 연구가 이루어져야 할 것이다.;Recently, rapid changes in business environment, such as increase in competitions, demand business managers to develop various business strategies focusing more on quality of their products rather than usual pricing. Since the middle of 1970s, when quality became to be realized as one of the most important factors in the field of industry and trade, ISO (International Organization for Standardization) established ISO 9000 series, a series of standards for quality management and assurance, in 1987. Today, ISO 9000 is the most essential basic factor to set any advanced quality management systems. The purpose of this study is to give an index for domestic companies to make right strategies by performing empirical analyses testing the effects ISO 9000 certification on product quality levels. First, this established an analysis model by drawing three quality-related variables - the progress of quality awareness, systematic operation of quality system, and the progress of managerial ability - from case studies of several companies and interviews of 20 domestic companies that already have acquired ISO 9000 certification. Magnitudes of the three variables are first determined. Then effects of progress in quality awareness and changes in quality system on quality of products were analyzed. The frequency of claims and the rate of poor-quality products were used as variables representing the quality of the products for the relationships with customers and for the companies, respectively. Empirical analyses were conducted on the basis of a data set made from questionnaires on 174 domestic companies that have acquired ISO 9000 certification. Performed analyses are reliability test to measure internal consistency on questionnaires, frequency analysis to classify raw data and to confirm the qualitative effect on ISO 9000 certification, correlation analysis to examine the relationship between independent variables, and multiple regression analysis to analyze the influence of qualitative effects of ISO 9000 certification on product quality levels. Positive qualitative effects of ISO 9000 certification (the three quality-related variables) as well as the influences of increase in awareness and revision of quality system on product quality levels were confirmed. Following is the higher degree of systematic completeness and broader application of a quality assurance system, higher knowledge accumulation about quality, and less wasteful and unnecessary element were found to decrease the rate of poor-quality products. However, degree of change in top manager's awareness about quality and degree of application of quality assurance system were not found to have significant effects on the rate of poor-quality products. This can be explained by the fact that time span of ISO 9000 is quite short to reflect changes in awareness and in system into better performance index. Degree of employee's awareness about quality systematic establishment of a quality assurance system, elimination of unnecessary elements, and degree of market power in exports and domestic markets are found to affect the frequency of claims. Most of factors which affect the poor-quality products are questionnaires which measure the magnitude of systematic operation of quality system and the factors which affect the frequency of claim are variables which measure the magnitude of the progress of managerial ability. This study retains a significance as a frontier empirical analysis on the effect of ISO 9000 series which recently being spotlighted in industrial field. This study has following limitations; subjects of this study include only the companies that have acquired ISO 9000 certification. Thus, comparing differences between the companies acquired ISO certification and the companies not acquired ISO certification was not conducted. It might be inadequate to confirm the effect of ISO certification because the time span since companies got ISO certification is not long enough. Future studies with approaches to other sides are desired based on enough data.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE