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康有爲의 大同社會論

Title
康有爲의 大同社會論
Other Titles
K'ang Yu-Wei(康有爲)'s theory of Ta-t'ung Society(大同社會)
Authors
沈賢貞
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 철학과
Keywords
강유위대동사회론K'ang Yu-Wei철학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규성
Abstract
From ancient times to the present age human being has been pursueing to live happily in common in "more preferab l e Society" and "better world." To satisfy this basic desire of human being the orient and Western philosophers brought up problems according to the situation of the times they lived, and worried to solve it. Further they proposed diverse design drawing to realize the Utopia in the future. Ta-t'ung social theory (大同社會論) of K'ang Yu Wei con be understood in the same interconnection. K'ang Yu Wei was a hero of Wu-hsu¨ pien-fa(戊戌變法) who was a man of thought to propose the blue prints of ideal society called Ta-t'ung society, He approached systematic theory of Utopia keeping in mind the possibility of practice through Ta-t'ung socia theory. K'ang Yu Wei provided us with sharp analysis of the existing society and further he urged them to have the conssiousness of common body of mankind. It has important meaning working to review the philosophical background on which he could proclaim Ta-t'ung Society and concrete features of Ta-t'ung Soeiety. In chapter I we review general consideration on study of Utopia. The cncept of Utopia changed from stagment teology before to open teology. The Utopia theory experiences, beeause of its dynamics, negative processes that are developing each times. Here as conception of "collective mutual responsibility" and "Totality of Society" that Utopia theory pursues are justified, it is possible for Utopia theory being materialized. Then, on what philosophical basis does K'ang Yu Wei explain social solidarity of Ta-t'ung Society? Ta-t'ung Society, above all, has its Philosphical backsground in vigor theory, which proclaims that all things are created in the same ch'i(氣) called T'ai yuan(太元) What is dealed with first in Chapter II is unified things and I (物我一體) based on Jen(仁) and Development Theory of Universe(宇宙發展論). Solidarity continued to same umbilical cord in the universal Origin is based on social Solidarity. Moreover, as human being is the product of nature and material existence, naturality of food and sex (食·色) is just the nature of human being. And if we understand Hsing(性) as ch'i chih (氣質) the desires of human being are affirmed. Therefore to K'ang Yu Wei, all standards of judgment are "to seek pleasure and eliminate troubles." That is, the standards of the good and the evil rely on whether it gives plasure or troubles. On the other hand, K'ang Yu Wei was able to create his own peculiar Doctrine of Evolution for three Generations. The three generations of chu'-Lum Generation (據亂世), S hen-Ping Generation (升平世), Tai -Ping Generation(太平世) experience different quality transformation and each phase cannot jump over so that they progress in sequence. This three Gencrations is the view of history which made K'ang Yu Wei believe firm the realistic embodiment of Ta-t'ung Society. In chapter III, I looked out on the detailed Ta-t'ung Society. He viewd nine limitation(九界) such as nation, family, rank, should be abolished to construct a society where equality of human being and perfect hapiness are realized. His Ta-t'ung Society theory grafted with criticism against feudal System of China can be largely divided into treatise on World Government, Equality of Society. Abolishment of Family, and Public Owned System. This Ta-t'ung Society theory had a background in which self-completed traditional view of the world where ranks are in order with China at the top had to be changed by physical impact of Western Europe. K'ang Yu Wei had to create more completed view of the world by expanding traditional view of the world, and thus solved antagonsim and contradictions between modernistic reality and traditional view of the world, with (大同書) as a paradise of human being.;古代로 부터 現代에 이르기까지 인류는 "보다 나은 사회" "더 좋은 세계"에서 행복하게 생활하는 것을 공통적으로 추구하여 왔다. 이러한 인류의 근본적인 욕구를 충족시키기 위해 東·西洋의 철학자들은 그들이 살던 시대상황에 따라 문제점을 제기하고 그 해결을 위해 고민하였다. 나아가 미래의 이 상향을 실현시키기 위한 다양한 설계도를 제시하였다. 康有爲의 大同社會論도 같은 맥락에서 이해될 수 있다. 康有爲(1958-1927)는 戊戌變法運動의 주역이자 大同社會라는 이상사회의 청사진을 제시했던 사상가이다. 그는 현실개혁운동이 실패하자 大同社會論을 통해 실행 가능성을 염두에 둔 체계적인 유토피아 이론에 접근하였다. 유토피아 이론은 기존의 사회에 대한 날카로운 분석을 제공하고 나아가 인류의 공동체 의식을 촉구한다. 먼저 Ⅰ장에서는 유토피아에 대한 연구의 일반론을 살펴본다. 유토피아의 개념은 이전의 정체적인 목적론에서 벗어나 개방적인 목적론으로 변모하였다. 유토피아 이론은 자체의 역동성으로 인해 각 시대마다 발전적인 부정의 과정을 겪는다. 그리고 유토피아 이론이 추구하는 "집단적 상호 책임성"과 "사회의 전체성"의 관념이 정당화됨으로써 유토피아 이론이 옹호될 수 있는 여지가 생긴다. 그렇다면 강유위는 대동사회의 사회적 연대성을 어떤 철학적 기초로 설명하고 있는가? 대동사회는 무엇보다도 만물이 太元이라는 동일한 氣에서 생성되었다고 하는 元氣說에 그 철학적 기반을 가진다. Ⅱ장에서 먼저 다루어지는 내용은 강유위의 宇宙發展論과 仁을 바탕으로 하는 物我一體이다. 우주적 연원에 있어서의 동일한 탯줄에 연속된 연대가 사회적 연대의 기초에 있는 것이다. 나아가 인간은 자연의 산물로서 모든 사물과 마찬가지로 물질적인 존재이므로 食·色의 자연성이 곧 인간의 본성이라 할 수 있다. 그리고 性을 氣質로 이해할 때 인간의 욕망은 긍정된다. 따라서 강유위에게 있어 일체의 가치판단의 기준이 되는 것은 "즐거움을 추구하고 고통을 제거하는 것(求樂去苦)이다. 다시 말해 선과 악의 기준은 모든 사람에게 즐거움을 주느냐, 괴로움을 주느냐에 의지한다. 한편 康有爲는 중국의 전통적인 관념인 變易사상을 기본으로 서구의 進化論을 흡수하여 자신의 고유한 三世進化論을 창안 할 수 있었다. 據亂世·升平世 大同世의 三世는 다른 질적 변화를 거치며 각 단계는 뛰어넘을 수 없는 것이어서 순서대로 진행된다. 이러한 三世進化論은 강유위가 대동사회의 현실적 구현을 확신하게끔 만든 역사관이다. Ⅲ장에서는 대동사회의 구체적인 모습을 조망하였다. 강유위는 인류의 평등과 완전한 행복이 실현된 사회를 건설하기 위해서는 국가, 가족, 계급등의 九界를 철폐해야 한다고 보았다. 중국 봉건제도에 대한 비판과 접목된 그의 대동 사회론은 世界政府論, 社會平等論, 家族>止論, 公有制論으로 크게 나눌 수 있다. 이러한 강유의 대동 사회론은 중국을 정점으로 서열화된 自己完結的인 전통적 세계관이 서구의 물리적 충격에 의해 변모하지 않을 수 없었던 시대상황을 배경으로 하고 있다. 강유위는 전통적 세계관을 확장함으로써 보다 완결된 세계관을 창출하지 않을 수 없었고, 이에 대동세라는 전인류의 낙원으로서 근대적 현실과 전통적 세계관 간의 대립·모순을 해결한 것이라고 하겠다.
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