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Samson Agonistes 연구

Title
Samson Agonistes 연구
Other Titles
(A) study of Samson Aagonistes : Samson as a Hero of faith
Authors
姜熙珠
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
SamsonAgonistes삼손아고니스트스신앙영웅
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이근섭
Abstract
Samson Agonistes 는 문학의 교육적 측면을 강조하는 전통 속에 쓰여졌다. 구약의 사사기에서 내용을 차용하고 희랍 비극의 양식을 도입한 이 작품은 타락이라는 보편적 인간 상황에서 한 사람이 겪는 영혼의 투쟁과 재생의 전개과정을 소개하고 있다. 희랍 비극에서 나타나는 영웅주의의 특성을 가미시킨 Samson의 영웅주의는 그러나, 그 내면적 갈등과 부단한 윤리적 선택 과정의 면에서 희랍 비극의 영웅들이 따라올 수 없는 차원높은 성숙의 특성들을 보여준다. 20세기의 많은 비평가들은 Samson Agonistes를 기독교적 영웅주의로써 해석하고 있는데, 고통과 절망의 상황에서 Samson이 겪는 내면의 고통, 자각, 그리고 고양된 윤리성의 선택들에 촛점이 맞추어지고 있다. 본 논문은 Samson이 타락한 자신의 본성 앞에서 어떻게 자신의 내면적 진실을 직시하게 되는지, 또 그를 둘러싼 여러 시험의 상황들 앞에서 Samson이 취하게 되는 윤리적 사고와 선택의 특성들은 어떠한지를 살펴 봄으로 Samson의 윤리성 회복과 그 영웅적 정신을 고찰해 보았다. 이스라엘의 구원을 위한 사명 가운데 인간 중에서 가장 탁월한 힘의 능력을 부여받고 율법의 엄격한 준수와 신의 약속의 보호 가운데 있었던 Samson은 모든 대적을 두렵게 하고 모든 이의 찬탄을 받는 용사요 지도자였지만 그의 영혼의 나태와 교만은 Samson으로 하여금 쉽게 하나님과의 약속을 위반하고 색욕에 빠져버리게 한다. 그는 블레셋의 노예가 되어 두 눈을 뽑히고 모든 힘과 위력을 상실한 채로 지하감옥에 갇혀 영혼과 육체의 암흑을 경험한다. 그러나 극심한 절망 가운데서도 하나님께 대한 신앙의 면모를 가지고 있었던 Samson은 모든 실패와 고통의 원인이 결국 자기 자신에게 있었음을 깨닫고 자신의 연약함을 정직하게 수용하는 발전을 보인다. 절망 가운데서 내면의 분별력을 회복하게 된 Samson은 신의 섭리의 부당함과 어리석음을 주장하는 위로자들의 유혹 앞에서 오히려 자신의 범죄에 대한 솔직한 시인과 신의 공의와 모든 섭리의 정당성을 밝히며 옹호한다. Samson의 내적 자각과 회복된 신앙의 윤리는 나아가 Dalila와의 대면을 통해 모든 실패의 원인이 되었던 죄악을 근절시키고 하나님의 사랑에 대한 올바른 이해를 하게 한다. Harapha와의 대면을 통해서는 하나님의 이름을 위한 투사로서 자처하여 육체적 힘의 소생을 경험하는 그는 정화된 신앙의 윤리를 좇아 성령의 인도를 택하고 Dagon신전에서 하나님의 투사로서의 장렬한 최후를 마치게 된다. 그의 최후는 신앙의 영웅으로서의 최후였고, 그의 승리는 Dagon신전과 블레셋에 대한 승리이기 이전에 모든 의심, 갈등을 척결시킨 내면의 승리였다. 연약한 한 인간이 보여준 내면적 승리와 윤리성의 선택 과정들은 시간과 공간을 뛰어넘어 모든 사람들로 하여금 자신의 한계를 뛰어넘는 영웅적 자아 성취와 승리의 삶을 교훈한다.;Samson Agonistes has been written in the tradition of literature which has put emphasis on the educational aspect. Dramatized with an old Testament myth, Judges 13-16, in the form of Greek tragedy, it shows a spiritual struggle and a process of regeneration of a fallen man, which represents general hum an condition. S heroism ,much added from the Greek tragedy, reveals a still higher-levelled heroism, in the respect of the inner struggle and of the continued process for ethical choice. M any of Twentieth Century critics interpret Samson Agonistes as a Christian Heroism in the respect of characteris tics told above. Therefore this thesis has researched Samson's restoration in spiritual and moral aspects and the nature of his heroic spirit. Samson, engaged as a deliverer of Israel, endowed with a gift of power which excelled all men, keeping the Mosaic Law rigorously and protected within the God's Promise, has fallen into lechery by his spiritual negligence and pride. Degenerated into a imprisoned Philistine's slave, pulled out both his eyes by Philistnes he has experienced the spiritual and physical darkness. But, even though in death-like despair, Samson has faith about his God, which leads him to realize the real cause of his pain, then he admits that he was the sole cause. Admitting and accepting himself as he is, he is walking toward spiritual purification and restores his insight from despair. After this, h e vindicates God's righteousness against the chorus offence of insisting that God is unright and foolish and deceptive in leading Samson. In the scene with Dalila, h e overcomes his erstwhile lechery and gains the right understanding of the love of God. In the confrontation with Harapha, he arises still higher in godly confidence and is able to subdue his physical apathy. Thus Samson reveals himself as God's athlete, enters the Dagon temple according to his inward impulses and lists himself in the ranks of the blessed. Samson has concluded his life as a hero of faith, and his inner-victory and ethical achievement as a normal person, instructs and encourages every person to live a heroic life and to fulfill ethical task beyond his limited self.
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