View : 824 Download: 0

J. S. Bach Sonata No. 2 in D Major for Cello and Piano BWV 1028과 J. Brahms Sonata No. 1 in e minor for Cello and Piano Op.38에 대한 연구

Title
J. S. Bach Sonata No. 2 in D Major for Cello and Piano BWV 1028과 J. Brahms Sonata No. 1 in e minor for Cello and Piano Op.38에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on J. S. Bach Sonata for Cello and Piano No. 2 BWV 1028 and J. Brahms Sonata for Cello and piano NO. 1 Op. 38
Authors
김원정
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachBrahmsCelloPiano
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김용윤
Abstract
This thesis is a theoretical study on Johann Sebastian Bach Sonata for Cello and Piano No. 2 BWV 1028 and Johannes Brahms Sonata for Cello and Piano No. 1 Op. 38, which were part of the Graduate Recital program for master's degree. In the paper, each composer's life, musical characteristics, musical background and characteristics of each pieces are introduced. Then concentrating on the formal aspects, thematic development, transformation, application, rhythmic development and harmonic structure have been analytically studied. In this analytical study, the classical features of classical sonata form have been found in both pieces where main themes are developed and transformed. Music comes to life as a perfect form of art only when it is accompanied by each musician's performance, based on their unique interpretations. For that reason, the audience only meet with the music recreated by that specific performer. Therefore, the performer's understanding of the music plays very important part in the completing process of a musical piece. The thsis is to help performers not to misinterpret the composer's intention in performing Bach Sonata for Cello and Piano No. 2 BWV 1028 and Brahms Sonata for Cello and Piano No. 1 Op. 38.;본 논문은 석사과정 이수를 위해 연주하였던 곡목중에서 Johann Sebastian Bach(1685-1750)의 Cello와 Piano를 위한 Sonata No.2 BWV 1028과 Johannes Brahms(1880-1959)의 Cello와 Piano를 위한 Sonata No.1 Op.38을 이론적으로 연구한 것이다. 연구내용은 여러 문헌을 통하여 작곡자의 음악적 특성, 그리고 작곡배경과 곡 전체의 전반적인 특징을 살펴본 후 작품의 형식을 중심으로 동기적 소재의 발전과 응용, 리듬의 전개, 화성의 구조를 연구·분석하는 방법으로 전개되어 진다. 이러한 두 작품의 연구·분석을 통하여 두 작품 모두에서 전형적인 Sonata형식의 고전적인 면모를 발견할 수 있었으며, 주요 동기가 계속해서 발전·응용되는 것을 알 수 있었다. 또한 주요동기의 제시, 발전, 재현이 한 악기에서만 이루어지는 것이 아니라 Cello와 Piano에서 동등하게 나타난다는 것도 알 수 있었다. 그러므로 이 두 곡을 연주하는데 있어서 Cellist와 Pianist는 작품해석 방향을 동일한 곳으로 이끌어 가는 것이 바람직한 연주방법이다. 본 논문은 J.S.Bach의 Cello와 Piano를 위한 Sonata No.2 BWV 1028과 J.Brahms의 Cello와 Piano를 위한 Sonata No.1 Op.38을 연주하는데 있어서 두 작곡가의 작곡의도에 벗어나지 않는 연주가의 작품해석을 돕고자 하는데 그 목적이 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE