View : 34 Download: 0

5-6세 유아들의 동요선정에 관한 연구

Title
5-6세 유아들의 동요선정에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SELECTION OF SONG CHILDREN AROUND THE AGE OF FIVE OR SIX
Authors
주원숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
유아동요선정음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주원숙
Abstract
본 연구는 유아들에게 쉽고, 체계적으로 동요를 지도하기 위하여 유아의 성장발달에 따른 알맞는 동요지도 방법을 토대로 유아용 동요자료 선정을 위한 지침을 마련하는 것을 목적으로 하였다. 현재 우리나라 유아교육기관에서 나온 공식적인 지침은 찾아볼 수 없으며, 유아를 지도하는 각 기관에서는 상황에따라 선별기준 없이 적절한 관련 서적을 참조하여 동요를 선정하고있는 실정이다. 따라서 체계적인 유아용 동요자료선정을 위한 지침이 마련되어야 한다. 유아용 동요자료 선정을 위한 지침을 만들기 위하여 다음과 같은 연구를 하였다. 유아의 성장발달 특징은 J. Piaget, J. Bruner, M. Montessori 의 이론을 중심으로 고찰하였으며, 유아음악지도방법으로 음악교육에 막대한 영향을 끼친 Z. Koda´ly의 음악지도방법과, 이 방법을 현장에 적용시켜 연구한 B. Andress와 M. Greenberg의 유아음악지도 방법을 조사해 보았다. 교육현장에서 실시되고 있는 동요의 내용과 질을 분석하기 위하여 선행연구들이 조사한 가사, 음역, 음정, 리듬, 형식등의 음악적 요소를 사용하였으며, 연구자의 현장 경험, 그리고 교육이론의 시사성을 감안하여 유아용 동요자료 선정을 위한 지침을 제시하였다. 지침의 구성은 크게 내용 면과 지도방법 면으로 나누었다. 지침은 가사, 조성, 형식, 음역, 음정, 빠르기, 셈여림의 내용면과 유아중심, 흥미, 직접경험 창의적 활동위주의 교육방법과 새로운 동요를 가르칠때의 방법, 발성 지도방법, 순위적인 (sequence) 교육방법등으로 제시하였다. 이 지침에 근거하여 동요자료를 선정하였으며, 동요자료 시안에는 지도방법과 내용을 포함하였고, 지침서의 사용 실례를 구체적으로 들고자 하였다.;This research is designed to provide a guideline for the selection of children's song based on methods to teach adequate children's song in accordance with the growth of children, with a view to giving an easy and systematic guide to children's song/ At present, there is no official guideline set by educational institutions for children in our country, so that each institution has selected and utilized several guidelines from relevant books appropriate to occasions. Therefore, a guideline should be provided to select children's song systematically. For this purpose, this researcher has made the following procedures: The researcher looked into the characteristics of growth of children with particular emphasis on theories of J.Piaget, J.Bruner and M. Montessori, and analyzed method of music education of Z. Koda´ly, who has a great influence on music education through teaching children's song, as well as method of children's music education of B.Andress and M.Greenberg who have developed a great deal of materials and song books for chilIdren. Furthermore, with the analysis of contents and quality of curreatly used children's songs, this researcher examined texts, range of voice, interval, rhythm and form. For this study, some thesis by former researchers have been referred to. A guideline, developed on the above-mentioned theories, is suggested in this research for texts, form, range of voice, interval, rhythm, tempo and dynamics, Based on the suggested guideline, children's songs are selected and draft of lesson plans are provided to fullfill the requirement of the suggested guideline. This draft of guidnce is provided as an example of effective selection of children's song for materials of education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE