View : 44 Download: 0

순환과 배설에 대한 중학생의 개념조사 및 오개념 교정을 위한 개념도 수업의 효과

Title
순환과 배설에 대한 중학생의 개념조사 및 오개념 교정을 위한 개념도 수업의 효과
Other Titles
(The) effectiveness of the concept mapping to change students' misconception in the unit of human circulatory/excretional system
Authors
최주영
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
순환배설중학생개념오개념생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
학습자 개인이 가지고 있는 경험과 개념구조는 다양하며, 학습자가 가지고 있던 선개념은 긍정적으로든 부정적으로든 학습에 영향을 준다는 것이 여러 연구를 통하여 밝혀졌다. 특히 잘못 알고 있는 선개념은 학습을 방해하며 또 다른 오개념을 유발하기 때문에 이런 잘못된 오개념의 형성을 예방하고 교정하기 위한 교수법의 개발이 필요하다. 본 연구는 중학생들의 「순환, 배설」단원에 대한 개념유형을 파악하고, 이를 토대로 하여 오개념을 교정하기 위한 교수/학습 방법을 개발하고 현장 투입 후 그 교수/학습 방법이 개념변화에 미치는 효과를 알아보는데에 목적이 있다. 본 연구에서는 214명의 중학교 2학년 학생을 대상으로 「순환, 배설」에 대한 개념유형을 조사하고, 실험반은 Novak이 고안한 개념도를 적용한 수업방법으로, 통제반은 전통적인 강의식 방법으로 수업한 후 개념 변화를 비교하였다. 1. 개념유형의 분석결과 학생들이 가지는 대표적인 오개념은 다음과 같다. (1)혈액은 단순한 운반기관이다. (2)동맥과 동맥혈은 같은 것이다.(용어의 동일성에서 유발된 혼동) (3)대장이나 항문도 배설기관이다(소화기관의 말단부분을 배설기관으로 오인). (4)소변의 생성기관을 신장이 아닌 방광으로 생각하고 있다. (5)소변, 대변과 땀을 모두 같은 배설물로 생각한다. 2. 개념도를 적용한 수업방법은 강의식 수업방법과 비교하여 위에서 밝힌 오개념의 교정에 효과적이었다. ANCOVA 분석결과 실험반, 통제반은 공변인(사전검사)의 효과를 제거하였을 때 유의미한 차이를 보였다(p < .01). 3. 그러나, 개념도 수업의 효과에서 성별에 의한 차이는 없었다. ANCOVA 분석결과 남학생과 여학생은 유의미한 차이를 보이지 않았다.;The purpose of this study is to investigate the misconception of circulatory / excretional system and to determine the effectiveness of two teaching strategies. The subject was 214 middle school students. The control groups were instructed with the traditional teaching method. On the other hand, the experimental groups were taught with the concept mapping teaching method. Then the effectiveness of the two teaching strategies were compared in terms with the changes of their conceptions in the unit of circulatory / excertional system. The major findings of this study are as follows. 1. The major misconception type. 1) Blood is just carrior. 2) The artery is equal to arterial blood. 3) The colon and the anus are also excretional organs. 4) Urine is formed from the bladder. 5) Urine and feces are also excrement. 2. Different conceptional change was observed between control group and experimental group at 0.05 level. The concept mapping strategy was more effective than traditional teaching method. 3. No significent difference was found between male and female students in the effectiveness of concept mapping strategy.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE