View : 25 Download: 0

학교무용수업에서 무용에 대한 즐거움의 요인분석 및 변화과정

Title
학교무용수업에서 무용에 대한 즐거움의 요인분석 및 변화과정
Other Titles
(The) Analysis and Changing Procedure of The Factor about Enjoyment of Dance in Dance Class : centering on the subject study of dance
Authors
劉眞暎
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
학교무용수업무용즐거움요인분석변화과정무용과제학습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남식
Abstract
본 연구의 목적은 무용과제학습을 통해서 학습자에게 무용의 즐거움을 촉진시키고, 학습과정에 따른 무용의 즐거움의 요인을 분석, 파악, 재검토 하는것에 있다. 이 연구에서는 S중학교 여학생 160명을 대상으로 하여 16시간동안 무용과제학습을 실시하였고, 학습전기, 학습중기, 학습후기 3차에 걸처 무용의 즐거움에 대한 요인을 분석하였다. 측정방법은 무용수업을 4시간 실시한 후 1차 측정을, 9시간 실시한 후 2차측정을, 16시간 실시한 후 3차측정을 하였고, 측정의 시기는 학습전기 학습중기 학습후기를 기준으로 정하였다. 분석의 결과로는 1) 학습전기는 F1[자유로운 개성표현] F2[운동욕구 충족(감동)] F3 [리듬감 있는 동작발견] F4[완성된것의 발표(감상)] F5(음악과의 체화) F6(협력)] 이라는6가지의 요소가, 학습중기는F1 [독자의 변신] P2[독자성의 표출] F3[완성된것의 발표(운동)] F4[발견(완성)] F5[협력, 표현] F6(운동욕구 충족]이라는 6가지 요소가, 학습 후기에는 F1[자유롭게 변신하여 표현] F2[독자성의 발표] F3[리드미컬한 동작발견] F4[감상(공감)] F5[협력] F6[완성된것의 발표]라는 6가지 요소가 추출되었다. 2) 학습과정에 따른 무용의 즐거움은, 학습전기에서 학습중기로 옮겨 오면서 더욱 더 진전되고 심층화 되었다. 이것은 요소가 복합화 되어있기 때문에 즐거움이 다양하게 혼재되어 있다고 볼 수 있는 것이다. 여기에서 학습과정에 따른 바람직한 즐거움의 변화를 볼 수 있으므로 학습자는 개인적으로 반응해서 춤의 특성에 젖어든다고 생각된다. 결론적으로, 무용학습에 대한 즐거움은 학습과정이 진행됨에 따라 복합화 되고 심층화되어 바람직하게 변화했다고 볼 수 있으므로 무용수업에 있어서 무용과제학습이 설정된것은 적절했다고 볼 수 있다. 무용과제학습에서는 자유로운 개성표현의 요인이 가장 높은 비중을 차지하므로 무용과제학습은 개성에 따른 적절한 지도가 필요하다고 보여진다.;This thesis was investigated for our position which shod develop and train dancing with the precise understading of it, which quires the most abstract and the most sientific analysis. The purpose of this thesis is re examination of the cdntent of study by the wide developing of the possibilityof dance study and the simulation of leaner's dancing pleasure. In this resercher, subject study of dance was carried out by 160 students of S Girls' Middle School and dancing pleasure was analyzed through the fomel, middle, and the latter terms. As the resurt of the anaiysis, 1) In the former term of the study, the 6 elements such as [free expression of individual characteristics] [satisfaction of the desire for training] [discovery of rythmical motion] [expression(appreciation) of completed thing] monization with music] [coorperation] In the middle term of the syudy, the 6 elements such as [changing of individual] [expression of individualitis] [expression of completed thing (exercise)] [discovery(completion)] [cooperation, expression] [satisfaction of desire for traning]@ In the lattrer term, the 6 elements such as [expression with free changing] [expression of individualitis] [discovery of rythmical motion] [appreciation (sympathy)] [cooperation] [expression of completed thing] were ewtracted. 2) the dancing pleasure accoding to study procedure was more advanced and more deepened shifting from the former term of study of the middle tern of it. this can be undewstood as the coexistence of versertile pleasre owing to the complication of various elements. the leaner seems to be absorbed in the characteristics of dance responding individually because she can see the desirable changing of pleasure according to study procedure. Conclusively, as the pleasure of dance study seems to be complicated and deepened through the proceeding of study procedure and changed desirably, the dance lesson was appropriare. It seems that the proper instruction amding to individual characteristics is nassary because the factor which is free expression of individualities is most importent.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE