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내외통제성과 수업방식의 상호작용이 학업 성취도에 미치는 효과

Title
내외통제성과 수업방식의 상호작용이 학업 성취도에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of the Interation between Learner's Internal & External Control and Teaching Method on Academic Achievements
Authors
계현아
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
내외통제성수업방식상호작용학업 성취도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정확실
Abstract
본 연구는 학습자의 특성에 일치하는 효과적인 수업 방식을 탐색하기 위하여, 학습자의 내외 통제성과 수업 방식의 상호작용이 학업 성취도에 미치는 효과를 밝히는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 해결하고자 한 구체적인 연구 문제는 내적 통제 성향의 학습자와 외적 통제 성향의 학습자는 설명 수업과 발견 수업에서 학업 성취도에 어떠한 차이를 보이는가를 규명하는 것이었다. 내외 통제성은 Heider, Rotter, Crandall 등의 이론을 발전시켜 Weiner등이 체계화한 통제이론을 적용하였으며, 내외 통제성 검사 결과에 따라 즉, 어떤 행위나 사태의 결과에 대한 원인 지각에서의 학생들의 개인차를 중심으로, 중간 집단을 배제하고 29점이상을 득점한 상위 집단은 내적 통제 성향의 학습자로, 20점이하를 득점한 하위 집단은 외적 통제 성향의 학습자로 분류하였으며, 구안된 두 가지의 수업 지도 준거안에 의거하여 구체적인 수업 지도안을 작성하여 각 집단에 실험 처치 수업을 진행하였다. 설명 수업은 가르치려는 개념이나 원리를 교사가 학생들에게 먼저 설명해 주고 나서 그fl 관련되는 예를 들어 설명해 주는 수업으로서 학습 활동이 거의 전적으로 교사에 의해 지시되고 통제되는 수업 형태로, 발견 수업은 교사가 예를 설명없이 제시한 다음, 그 예들로 부터 개념의 정의나 법칙을 학생들이 스스로 찾아 내도록 요구하는 수업으로서, 학생 스스로 학습 활동을 결정하고 통제할 수 있는 선택의 폭이 넓은 수업 형태로 규정하고, 이에 의거하여 두 수업 지도 준거안을 구안하여 실험에 적용하였다. 연구 대상은 서울시 노원구에 소재하는 J국민학교 6학년 4개학급 200명을 선정하였으며, 이들을 임의로 두 학급씩 설명 수업 집단과 발견 수업집단으로 배정하였고, 내외 통제성 검사 및 실험 처치 과정이나 사전, 사후 검사에서의 불참자 등을 제외하여, 연구의 최종분석 대상자는 설명 수업 집단 66명, 발견 수업 집단 66명, 총 132명이었다. 본 연구에서 사용한 내외 통제성 검사도구는 Nowicki & Strickland가 제작한 내외 통제성 검사를 번안하여 일부 수정 보완한 것을 사용하였고, 선수 학습 검사와 학업 성취도 검사 도구는 본 연구자가 직접 제작하여 연구에 활용하였다. 실험을 위해 채택한 학습 과제는 국민학교 6학년 산수과의 「도형의 닮음」단원으로 수업 제재를 결정하고 구안한 수업 지도 준거안에 의거하여 11차시의 수업 지도안을 구체적으로 작성하였다. 그리고, 연구자가 수업의 전개 과정에 익숙하도록 하고 또, 학생들이 새로운 수업 방식에 적응하지 못함으로써 생길 수 있는 변인을 제거하기 위해 각 한 차례에 걸친 예비수업 과정를 거쳤다. 연구 결과의 분석은 선수 학습 정도를 통제하여 이원 공변량 분석을 하였으며, 집단간 비교는 공변인에 의해 교정한 각 집단의 평균을 Finney의 t공식에 의하여 검증하였다. 이원 공변량 분석 결과, 학습자의 통제 성향과 수업 방식 간에는 상호작용 효과 (p<.01)가 있는 것으로 나타났다. 또 집단 간의 교정 평균을 조합 비교하여 검증한 결과, 내적 성향 학습자는 설명 수업보다 발견 수업에서 학업 성취도가 의의있게(p<.05) 높았으며, 외적 성향 학습자는 설명 수업과 발견 수업에서 학업 성취도에 의의있는 차이가 없었다(p>.05). 또한 설명 수업에서 내적 성향 학습자와 외적 성향 학습자 간에는 학업 성취도에 의의있는 차이가 없었으나(p>.05), 발견 수업에서는 내적 성향 학습자는 외적성향 학습자보다 학업 성취도가 의의있게 높았다(p<.05). 이러한 결과를 통해, 학습자의 내외 통제 특성은 모든 수업 상황과 조건에서 학업 성취도를 예언해 주지는 못한다는 결론을 내릴 수 있다. 즉, 내적 성향의 학습자는 교사가 전적으로 수업 상황을 통제, 지시하는 교사 중심의 설명 수업에서 보다는 학습자 스스로 학습 상황을 선택, 결정하고 통제할 수 있는 아동 중심의 발견 수업 상황에서 높은 성취를 나타내지만, 외적 성향의 학습자에게는 두 수업방식의 차이가 학업 성취도에 의의있는 영향을 주지 못한다는 결론을 내릴 수 있다.;Ⅰ. Purpose of the study The purpose of this study was to identify the effects of the interaction between locus of control(internal-external control) and teaching method on academic achievements. Internal-external control is based on Weiner's attribution theory which has developed the works of Heider, Rotter, and Cranciall. Locus of control refers to a person's beliefs about control over life events. Children who feel personally responsible for the things that happen to them are labeled internals. On the dther hand, children who feel that their outcomes in life are determined by forces beyond their control are labeled externals. Two kinds of teaching methods, expository and discovery method were applied in this study. They are in contrast to each other in terms of instructional sequence, teacher guidance, and initiative in instructional activity. In expository method, teachers explain concepts or principles to children, and then show concrete examples related to them. This method can be referred to as teacher-centered activity because children's learning activities are entirely directed and controlled by teachers. On the other hand, in discovery method, teachers show examples without explaining them, and then call upon children to find out the definition of concepts or principles without teacher's help. this method can be referred to as student-centered activity because children can decide and control their own learning activities. Based on the theoretical background on the locus of control and teaching method, it was predicted that the effects of discovery and expository method according to children's locus of control would be different. Ⅱ. Hypotheses Hypothesis Ⅰ : I-Control children's academic achievements would be significantly higher under discovery method than under expository method. Hypothesis Ⅱ: There would be no significant difference in E-Control children's academic achievements under both teaching methods. Hypothesis Ⅲ: There would be no significant difference between Ⅰ-Control children's achievements and E-Control children's achievements under expository method. Hypothesis Ⅳ: I-Control children's achievements would be higher than E-Control children's achievement under discovery method. Ⅲ. Method and Procedures The subjects of this study were 200, 6th graders of an elementary school in Seoul, 66 subjects were assigned to expository treatment group, and 66 subjects to discovery treatment group, with both the intermediate group in locus of control and the absentees in pre-test and post-test eliminated from the analysis of this study. I-E Control Scale was administered to measure children'slocus of control. According to the score of I-E Control Scale, subjects were divided into two groups. The subjects who scorded above 29 were classified as I-Control groups. The subjects who scored below 20 were classified as E-Control group. Pre-test was administered to measure the level of previous learning experience before treatment. Also, Post-test was administered to measure academic achievements after treatment. The scores obtained were analyzed by ANCOVA with 2×2 factorial design with the score of pre-test as a covarlate. In addition, Finney's t-formula was applied to testify the above hypotheses. Ⅳ. Results The results of this study were as follow: 1. I-Control children's achievements were significantly higher under discovery method than under expository method. 2. There was no significant difference in E-Control children's achievements under both teaching methods. 3. There was no significant difference between I-Control children's achievements and E-Control children's achievements under expository method. 4. I-Control children's achievements were higher than E-Control children's achievements under discovery method. Consequently, there was significant interaction effect between locus of control and teaching methods. In conclusion, I-Control children learn better under student-centered discovery method than under teacher-centered expository method. But in case of E-Control children, these two teaching methods have no different influence on academic achievements. the results of this stuy imply that teaching style appropirate to the learner's locus of control should be considered to improve individual learner's performance.
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