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사려-충동성 인지양식과 아동의 사회성 발달에 관한 연구

Title
사려-충동성 인지양식과 아동의 사회성 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Reflection-Impulsivuty Cognitive Style and Children's Social Development
Authors
계수정
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
사려-충동성인지양식아동사회성 발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전찬화
Abstract
본 연구는 사려성-충동성 인지양식과 연령이 아동의 사회성 발달과 관계가 있는지 알아보고자 한 것이다. 서울 시내 유치원아 148명에게 사려-충동성 인지양식검사를 실시하여 사려-충동적 인지양식을 가진 것으로 분류된 111명의 아동 중에서 5세(4. 6세) 아동 13명과 6세(6. 0세) 아동 13명, 충동적 인지양식을 가진 5세 아동 13명과 6세 아동 13명(총 52명)을 연구대상으로 선정하였다. 연구 대상아의 사려성-충동성 인지양식을 분류하기 위한 도구로는 Matching Fammiliar Figures Test(MFFT)를 사용하였고, 사회성을 측정하기 위하여는 두 인지양식으로 분류된 아동들의 담임교사에게 행동과학연구소에서 제작한 <사회. 정서적 발달 평정척도>를 통해 그들의 행동 및 반응을 평가하게 하였다. 연구의 자료는 t-검증, ANOVA를 이용하여 통계처리되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아동의 인지양식 검사에서 반응시간과 오답수는 연령에 따라 유의한 차이가 없었다. 5세 아동과 6세 아동의 평균 반응시간과 평균 오답수가 차이가 있기는 하였으나 통계적으로 유의한 정도는 아니었다. 2. 아동의 사회정서적 발달수준은 인지양식에 따라 유의한 차이가 있었다. 사려성 인지양식을 가진 아동이 충동적 인지양식을 가진 아동보다 사회정서적으로 더 성숙한 발달수준을 보였다. 3. 아동의 사회정서적 발달수준은 연령에 따라 유의한 차이가 있었다. 즉, 6세 아동이 5세 아동보다 더 높은 사회정서 발달수준에 있음이 나타났다. 4. 인지양식과 연령에 따라 사회성 발달수준에 대한 차이가 의미있게 나타났다. 사려적 집단이 충동적 집단보다, 6세 집단이 5세 집단보다 사회성 발달수준에서 앞서 있음을 보였다. 5. 사회정서적 발달의 하위요인 중 교사에의 의존성, 다른 아동과의 상호관계, 성취동기에서 인지양식과 연령에 따른 유의한 차이가 있었다. 사려적 아동과 6세 아동이 각기 충동적 아동과 5세 아동에 비하여 교사에게 더 친근히 의지하고, 동료와 교류가 많고, 성취동기가 높았다. 하위요인 중 호기심에 있어서는 인지양식에 의한 차이만이 의미있었다. 곧, 사려적인 아동이 충동적인 아동보다 유치원 생활에서 더 많은 호기심을 보였다. 이 연구의 결과로 사려성-충동성 인지양식과 연령이 아동의 사회성 발달에 영향을 미친다는 견해가 입증되었다. 더불어 사려적인 인지양식이 아동의 지적, 비지적 측면의 발달에 영향을 미치는 긍정적 요인임이 밝혀졌다.;The purpose of this study was to examine the significant differences in children's social development according to reflection-impulsivity cognitive style and to observe affections of them. The subjects of this study were 148 preschool children. The Matching Familiar Figures Test(MFFT) was administrered to assess reflection-impulsivity for 148. From this result, 111 children were grouped. Finally 52 children were devided by age(five years and six years)and cognitive styles(reflection-impulsivity). Then the Social. Emotional Development Rating Scales by the theachers were employed. The data were analyzed applying t-test and two way ANOVA. The following results were obtained. 1. No significant age differences were in reflection-impulsivity cognitive style. 2. There were significant differences in social development according to reflection-impulsivity cognitive style. 3, There were significant differences in social development according to age. 4. There were significant differences in social development according to cognitive style and age, Reflective group was higher level in social development than impulsive. And six years group (vs five years group)was, too. 5. There were significant differences in social development subscales according to cognitive style and age, Reflective droop and six years group were higher level in depence on theacher, interaction with others and acheivement motivation than impulsive or five years group. And in curiosity reflective group got heigher score than impulsive group. From these results, the effects of cognitive style and age in social development were clarified. And it was observed that reflection makes children's a variety of development levels higher.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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