View : 812 Download: 0

교회학교 노인교육 프로그램의 현황과 요구조사

Title
교회학교 노인교육 프로그램의 현황과 요구조사
Other Titles
(A) Study on the sunday school's educational program for the aged
Authors
황경자
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
교회학교노인교육프로그램교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 논문은 교회학교 노인교육의 목표, 내용 및 방법, 평가와 학습자의 교육적 요구를 조사함으로써 교회학교 노인교육 프로그램 개발 및 운영을 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적이 있었다. 이러한 목적을 위하여 본 논문에서 밝히고자 하는 연구문제는 다음과 같았다. 첫째, 교회학교에서 추구하는 노인교육의 목표, 내용 및 방법, 평가는 무엇인가? 둘째, 현재 실시중인 교회학교 노인교육의 목적, 내용 및 방법, 평가는 무엇인가? 셋째, 교회학교 노인교육 프로그램에 참여중인 학습자가 요구하는 교육의 목적, 내용 및 방법, 평가는 무엇인가? 넷째, 교회학교의 궁극적 교육목표, 내용 및 방법, 평가와 현행 교회학교 노인교육의 목적, 내용 및 방법, 평가의 차이는 무엇인가? 다섯째, 교회학교의 궁극적 교육목표와 노인 학습자가 요구하는 교육목표, 내용 및 방법, 평가의 차이는 무엇인가? 이상의 문제를 해결하기 위한 연구의 방법은 교회학교 교육과 노인교육에 관한 문헌연구, 그리고 교회학교 노인교육 담당자와 노인을 대상으로 한 설문조사의 두가지 방법을 사용하였으며 연구결과는 다음과 같았다. 연구결과 현행 교회학교 노인교육 프로그램의 목표는 궁극적인 교회학교의 이상과 노인 학습자의 요구와 대체로 일치하고 있었다. 그러나 내용에 있어 노인 학습자의 신앙적 요구를 위한 프로그램은 예배에 한정되어 있었으며, 이것은 노인교육의 교회학교로서의 역할이 제대로 실행되지 못하는 부분을 나타내는 점이다. 교회학교에 나오는 노인 학습자들의 현재 신앙상태는 구원의 확신을 가지고 있고 기도와 말씀(성경)으로 생활하고 있는 것으로 나타났다. 노인대학에 나오는 목적은 예배를 위한 목적이 가장 많았으며, 교육내용에서도 신앙의 성장을 위한 성경을 배우고자 하는 요구가 가장 높게 나타났다. 사회교육차원에서는 노인 학습자들은 실제적이며 자신의 일상생활과 직접관련이 있는 일상생활교육, 건강교육, 여가 및 취미학습, 경제활동 방법, 화목한 가족관계와 지역사회 유대관계, 사회활동 참여, 전통문화와 미풍양속, 사회적응 방법 등의 내용영역에 대한 교육을 요구하였다. 교육방법에 있어서는 노인 학습자들 대부분이 강의식을 선호하는 것으로 나타났고, 평가는 학습자의 요구가 있었으나 노인교육 프로그램 내용에 대한 평가가 이루어지지 않고 있었다.;The purposes of this study were the following: (a) to identify the discrepancies and agreements between the ideal educational program for the aged proposed by the church and the actual program used by the church; and (b) to find the educational needs of the aged who were the participants of the educational program in the church. In light of the stated purposes, five research questions were formulated: 1. What is the ideal educational program for the aged proposed by the church in terms of objectives, contents and methods, and evaluation? 2. What is the actual educational program for the aged used by the church in terms of objectives, contents and methods, and evaluation? 3. What are the educational needs of the aged who are participating in the educational program in the church in terms of objectives, contents and methods, and evaluation? 4. To what extent do the ideal educational program proposed by the church and the actual program used by the church vary or agree? 5 . To what extent do the ideal ,educational program proposed by the church and the educational needs perceived by the aged vary or agree? The methods of the study were document analysis and interviews with the aged. The results of the study were as follows: The objectives of the ideal educational program for the aged agreed with the educational needs of the aged. In terms of contents and methods, the aged showed needs in the area of spiritual growth. However, the actual program was limited only to worship to meet these needs. The aged who participated in the educational program offered by the church believed in Jesus Christ as our Savior and incorporated praying and studying the Bible in their daily life. They participated in the program primarily to meet their spiritual needs. In terms of content, they wanted the program to include studying the Bible in addition to worship. In the areas of social education, the aged wanted contents related to their daily lives. They wanted to study living skills, health education, recreation and leisure, home economy, family relationship, community relationship, social activity, culture and tradition, and social adaption. In terms of methods and evaluations, the aged preferred the lecture and they wanted program evaluation in some way. However, no evaluation was made in the actual program used by the church.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE