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Bach-Busoni의 "Chaconne D단조"와 F. Liszt의 "Sonata B단조"에 관한 연구

Title
Bach-Busoni의 "Chaconne D단조"와 F. Liszt의 "Sonata B단조"에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Chaconne D Minor of Bach-Busoni and Sonata B Minor of F. Liszt
Authors
김재아
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachBusoniChaconneLisztSonata B 단조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 연구자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목중 Bach-Busoni의 Chaconne D단조와 E Liszt의 Sonata B단조에 대하여 화성적인 측면보다는 전체적인 곡의 흐름을 중점으로 연구분석한 것이다. F Busoni는 19세기 말에는 20세기 초에 독일에서 활동한 신고전주의의 작곡가이다. 그의 피아노곡 Chaconne D단조는 J.S. Bach의 바이올린을 위한 파르티타 2번중 Chaconne를 편곡한것으로 주제와 32개의 변주, 그리고 코다로 구성되어 있으며 각 변주는 주제의 화성 진행을 기본으로 화성적, 대위법적인 구조로 되어있다. Busoni는 원곡을 편곡함에 있어서 속도의 변화, 음역의 확대, 지속음 사용, 상세한 악상 지시로 독특한 음향을 창출하였고, 피아노의 다양한 연주 기법을 활용하였다. F. Liszt는 19세기 낭만주의 작곡가임과 동시에 기교주의 피아니스트이다. 그의 유일한 피아노 소나타인 Sonata B단조에서는 5개의 주제적 소재가 주제변형기법을 통해 전곡에 걸쳐 순환적인 형태로 나타나며, 조성에 있어서는 고전 소나타의 조성을 고수 하나, 구조적인 면과 주제를 다루는 면에서 고전형식과 다른 단일 악장의 구성을 보인다. 이것은 그 전통적 형식에서 벗어나려는 움직임을 보인 것으로, 주제를 다루는데 있어서 리듬의 축소, 확대 또는 주제의 단편화를 사용하였으며, 교향시의 기법을 피아노라는 악기에 반영, 관현악적 음양을 최대한으로 건반악기에서 활용하고 있다.;In this thesis, two selections from the graduation concert repertoire Bach-Bisoni's Chaconne d minor and F.Siszt's Sonata b minor are carefully examined. F.Busoni is a New Classical german composer who lived an active life from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. Chaconne d minor, one of his piano pieces, is an arrangement of Chaconne of J.S.Bach's Partita No.2 for violin. It is composed of the theme & 32 variations and coda. Each variaton is consisted of harmonic and contrapuntal structure on the basis of the harmonic progress of the theme. Arranging the original music, Busoni created a peculiar sound by means of variating tempo, expansion of range, use of continuant, and detailed directon of musical symbol. In addition, he employed various techniques. F.Liszt is a composer of 19th century Romanticism as well as a talanted pianist. In his one and only piano sonata b minor, five thematic elements appear in the cyclic form throughout the whole music by means of the thematic variation technique. As for the tonal structure, he sticks to that of classical sonata. However, in the aspect of composition and handling the theme, he shows a single movement composition other than classical form. This indicates that he tried to overcome the traditional form. He used Augmentation and diminution rhythm and simplication of the theme. By applying technique used in symphonic poem to piano, he made the best use of the orchestral sound on the keyboard instrument.
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