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<鍾玉傳> 硏究

Title
<鍾玉傳> 硏究
Other Titles
(A) Study of Chong Ok Jeon
Authors
鄭善姬
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
종옥전소설연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정하영
Abstract
Chong Ok Jeon is a story written in Chinese at 1803. The individual study of Chong Ok Jeon has not been done because the story is similar to 0 Yu Ran Jeon and Bae B i Gang Jeon. Chong Ok Jeon , however, has its characteristics to study which shows the writer's independent Viewpoint. In chapter Ⅱ,we preview the bibliography and the writer. Chong Ok Jeon is composed of 65 pages with no other copies, and the writer, Mok Tae L i m who has not common and nobelistic viewpoint at the same time, comes from poor nobleman family in Young Nam Province. His works are one cllection of works and Choon Hyang Sin Seol. In chapter Ⅲ,we review the background and the organization of Chong Ok Jeon. We divide tales which seem to be subjects of Chong Ok Jeon into an unadaptable man type, Kisaeng type and intermediate man type. The writer selects the subject matter and develops the story according to his intention: sex is an human nature which nobody can control, so that it is necessary to realize sexual desire in harmonious. Since then, we compare Chong Ok Jeon with 0 Yu Ran Jeon and Bae B i Gang Jeon. In chapter Ⅳ, plot, characters and expressions are examined. First, the plot is composed of visious and initiation. Chong Ok becomes a mature adult in his uncle's. house through social and sexual initiation. Second, characters in the story have complex characteristics. Chong Uk is both unadaptable and affectionate, who suppresses his affection at first and changes himself later. uncle is a nobleman with humanistic character. Hyang Ran is a Kisaeng, but she is described as an wise lady, which shows the decreased role of Kisaeng unlike in Bae Bi Gang Jeon caused by uncle's cautious intention. Third, in the expressions, various types of poems are inserted to inspire the atmosphere, to show love between manand woman, to reveal the writer's mind and his talent in writing poetry. Furthermore, the writer often uses historical facts and old stories in China. In chapter Ⅴ, we consider the significance and the literary status of Chong Ok Jeon First, it realizes a new type of human nature. The character in the story opposes to the utmost Confucianism prevailing from 17century. Second, Chong Ok Jeon follows the traditional Chinese novel and changes it. In other words,Chong Ok Jeon adpts the expressions of 傳寄小說 and 夢遊錄. It was in the early nineteenth century when Korean story readers increased and story-telling was popular. Nevertheless, to follow the tradition of Chinese novel reveals the limit of conservative provincial novelman who always exists in progressive history. To close, the literary meaning of Chong Ok Jeon is that it shows the possible change of the subject matter of Chinese novel in the late of Chosun. Furthermore, the story represents the resistant human character against strict Confucianism, which to modern literary characteristic.;<鍾玉傳>은 1803년에 쓰여진 한문소설로, 色에 고지식하던 종옥이 기생을 통한 숙부의 시험을 받고 나서 개선되었다는 내용이다. 그 줄거리가 <鳥有蘭傳>, <裵裨將傳>과 비슷하다는 이유 때문에 이들 작품이 연구될 때 함께 거론되는 정도에 그쳤었다. 그런데 <鍾玉傳>은 이 유형의 다른 소설들과는 달리 兩班 作者에 의해 쓰여진 것이 확실하다는 점에서 독자적인 연구의 의의를 지닌다. 총65면의 筆寫本으로 異本은 없으며, 작자 睦台林은 영남의 한미한 양반가의 사람으로 양반계층에 속해 있으면서도 그들에게 완전히 동화되지 않고 문제의식을 지니고 있었다고 보아진다. 먼저, <鍾玉傳>의 생성배경을 알아보고자 이 작품의 소재가 되었을 법한 이야기를 고지식한 인물형, 기생형, 中間者형으로 나누어 살펴보았다. 色은 인간의 본성이므로 이를 억누르려고만 하지 말고 조화롭게 구현해야 한다는 작자의 서술시각에 의해 소재가 선택되고, 작품화되는 과정을 고찰했다. 다음으로 <鐘玉傳>의 문학적인 특성을 그 구조와 인물, 표현을 통해 살펴 보았다. 첫째, 구조는 幻夢性을 지닌 通過儀禮 構造이다. 주인공 종옥이 원주 숙부의 집에서 官과 婚에로의 통과의례를 겪고 성숙한 성인이 되는 과정이다. 둘째, 인물들은 모두 複合的인 性格을 지니고 있다. 종옥은 고지식한 면과 情感있는 면을, 숙부는 儒學者이면서 인간적인 면을, 향란은 妓生이면서 窈窕淑女와 같은 면을 갖고 있으면서, 이들이 서로 관계지워져 있다. 셋째, 표현의 면에서는 여러 형태의 漢詩들이 삽입되어 분위기의 조성, 남녀의 애정 표현, 주인공의 心懷 표출, 작자의 詩才 과시 등의 기능을 했으며, 중국의 經典이나 故事가 활용되었다. 이러한 문학적인 특성들이 나타나는 이유는, 18세기 이후 계층간의 문학교류가 나타나 양반사회의 울타리 안에만 갇혀 있던 漢詩나 중국소설 등이 서민사회로 흘러나오고, 양반지배층에 대한 풍자와 해학이 양반자신에 의한 한문학 속에서도 나타났던 현상의 연장선상에 있다고 할 수 있다. 이상에서 필자는 <鍾玉傳>의 소설사적인 의의를 크게 두가지로 추출했다. 첫째, 새로운 인간상을 구현하려 한 점이다. 17세기부터 강화된 禮論이 인간을 억압하고, 형식이 지나쳐 나타난 儒敎의 弊害가 심해지던 것에 반발하는 인간을 제시했다는 것이다. 이러한 작자의 생각은 叔父라는 인물에 의해 드러나, 주인공인 종옥을 변화시키기에 이르렀다. 둘째, 漢文小說을 계승하고 변모했다는 점이다. 소위 중국적 한문소설인, <金鰲神話>를 비롯한 傳奇小說과 夢遊錄 등의 형식을 차용한 것이다. 19세기는 한글 坊刻本 소설이 나오면서 國文小說의 독자가 늘고, 講談과 판소리등 口演文學이 성행하던 때였음에도 불구하고 한문소설의 전통을 이은 것이 주목된다. 소설의 형식에 있어서의 이러한 보수성은 작자의 문학 성향이 賦를 많이 짓는 등 한문에 익숙했다는 점과 작자가 이 작품의 독자로 겨냥한 계층이 양반이라는 점 때문에 나타났다고 생각된다. 요컨대, <鍾玉傳>은 양반이 서민설화를 소재로 삼아 양반적인 방식으로 소설화했으므로 조선후기 한문소설의 소재변화의 모습을 보여 주며, 또한 지나친 儒敎主義에 반발하는 인간상을 제시함으로써 근대적인 인물의 시초를 보여준다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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