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하이퍼미디어를 이용한 언어학습스택의 설계 및 구현

Title
하이퍼미디어를 이용한 언어학습스택의 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Language Training Stack by Hypermedia
Authors
조영실
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
하이퍼미디어언어학습스택정신지체아동교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
채기준
Abstract
Microcomputer technology development can provide a solution to many problems facing the handicapped. Today, hypermedia system is used as a new learning tool in 21th century. It can be also utilized as an multimedia system which will assist the mentally retarded children in individual cognitive learning. Hypermedia is a way of linking a variety of electronic devices and allows the user to follow associative links between elements of nonsequential information. So, the purpose of thesis was to design and implementation of stack for the effective of language training. This stack has developed by Macromind Director which is one of popular authoring tool. This main features of this stack are as follows : Firstly, it simplified the process of maneuver just by using mouse for higher level of learnings. Secondly, in order to give children easier access to korean, it consist of both text and icon together when it comes to the selection of the content of learning. Thirdly, it actualizes nonsequential method which is accompanied by association process. Fourthly, it is useful for audio-visual trainings by providing various types of information which is systematically composed by graphic, text, animation and sounds. Finally, it generales animal sound and children's fravorite fairy tales repeatedly. Thereby, it helps children improve language ability by motivating them to gain more interests and understanding about what they are learning.;Multimedia용어와 함께 새로 등장한 Hypermedia는 멀티미디어의 기능을 갖추고 있을 뿐만 아니라, 복합적인 학습방식을 가능케하고, 인간의 인지활동의 자유로운 연산작용(Association)에 따라 학습을 진행할 수 있도록 하는 특성을 지니고있어, 인지론적인 교육공학적 접근을 시도하는 교육분야에 새로운 가능성을 열어주는 강력한 시스템이라 할 수 있다. 본 논문에서는 Hypermedia 저작도구를 이용하여 교육가능 정신박약학교 초등부 교육과정인 언어학습을 위한 스택을 개발하였다. 개발도구로는 매크로마인드(MacroMind)사의 디렉터(Director) version 3.0/스크립트 언어(Script language)인 LINGO, 하이퍼카드(Hypercard)를 사용하였으며, H/W는 Macintosh Quadra 800, 0.S는 한글 Talk v.7.1을 사용하였다. 그 밖의 그래픽과 사운드는 별도의 편집과정을 거쳐 화일로 만든후 MMD안에서 이를 통합하여 하이퍼카드에서 완성하는 형식으로 제작하였다. 본 논문에서 개발된 언어학습 스택은 학습대상을 고려하여 마우스만으로 학습을 진행할 수 있도록 사용방법을 단순화 하였고, 학습내용 선택버튼은 텍스트와 icon을 함께 제시함으로써 학습자가 쉽게 문자에 접할수 있도록 구성하였다. 학습진행방식은 학습자의 인지활동에 따라 비순차적으로 연결되며, 나레이션과 그림 및 텍스트를 병행하여 보여줌으로써 정신지체아동의 학습 흥미 및 학습에 대한 이해를 향상시킬 뿐 아니라 시청각 훈련에도 도움을 줄 수 있다. 또한 동화형식의 이야기는 어린이들이 좋아하는 말과 동물의 울음소리등을 되풀이하여 들려줌으로써 말을 배우는 학습자의 언어능력 향상에 많은 도움을 줄 것이다.
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교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
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