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초기 다성미사곡의 생성에 관한 연구

Title
초기 다성미사곡의 생성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the formation of early polyphonic Mass Music
Authors
이미경
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
초기다성미사곡생성Music
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
-
Abstract
The mass, a centural act of the Roman Catholic church liturgy, was gradually linked to musical form, and by the 15th century, mass music had a completely independent music form. Before 1250 composers were interested in the proper of the mass. But when the catholic liturgy was almost completed, and new forms of 1iturgy were not added, composers became interested in the ordinary of the mass which is sung all the year round rather than the propers of the mass, each of which is sung usually only once a year. In the 15th century, polyphonic compositions of five parts of the ordinary of the mass -Kyrie. Gloria, Credo. Sanctus and Agnus Dei- was established as a unified work, the parts of which are related to one another. This thesis is a study on early polyphonic mass compositions which explains the theoretical background of the ordinary of the mass and the forms of polyphony until the Messe do Notre Dame, the first setting by one composer. This thesis deals with the content and form of mass music, the basic concepts of polyphony the musical characteristics of polyphony the meaning of the history of polyphony along with an analysis of the score. The trend of the English school, and the achievements of Guillaume Dufuy's mass compositions, are studied. Finally there is a brief survey of the types of mass compositions in the 15th century.;미사란 로마 카톨릭 교회 전례의 가장 중심되는 행위로서 점차 음악적인 의미와 관련되어, 15세기에 이르러서는 완전히 독립된 음악형식으로 정착되었다. 다성 음악 초기 즉 1250년 이전에는 작곡가들의 관심이 고유문에 집중되었다. 그러나 전례 예식이 거의 완성되자 새로운 전례문의 첨가가 드물어졌고, 더우기 1년에 한 번정도 쓰이는 고유 부분보다 연중 쓰일 수 있는 통상 부분에 작곡가들의 관심이 기울어지기 시작했다. 그리하여 15세기에는 미사 통상문의 다섯부분 Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei의 다성음악 작곡을 상호 관계가 있는 통일된 곡으로서 확립하였고, 음악사 전체를 통해서 볼때 거의 모든 유명한 작곡가들은 미사 통상문의 가사를 예술적 영감의 훌륭한 원천으로 삼아왔다. 본 연구의 목적은 미사 통상문의 각 부분이 한 작곡가에 의해 통일된 한 곡으로 작곡되기까지의 이론적 배경과 과정을 알아보는 데 있다. 그러한 목적하에 본 연구는 미사 통상문 각 부분의 내용과 구조를 살펴보고, ‘다성음악’에 대한 기본 개념을 다루고 있으며, 다성음악 양식들의 음악적 특징과 음악사적 의미를 악보와 함께 연구한다. 또한 Machaut의 Messe de Notre Dame이 탄생하기까지의 배경과 중요성을 설명하고 Messe de Notre Dame에 사용된 시대적 음악어법을 악보를 통해 분석한다. 그 이후 영국 악파의 경향과 Guillaume Dufay에 의해 미사 통상문의 모든 부분이 음악적으로 통일되어 한 곡으로 이루어지기 까지의 미사곡 작곡단계, 그의 업적을 연구하고, 마지막으로 15세기까지의 미사작곡 유형을 세 가지로 분류하여 살펴 본 것이다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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