View : 45 Download: 0

4세아 발달에 대한 유아교사들의 기대에 관한 연구

Title
4세아 발달에 대한 유아교사들의 기대에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Teacher's Expectation for 4 years old children's Development
Authors
박혜경
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
4세아발달유아교사기대
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
The purpose of this study is to know the difference of expectation that 4 years old class teachers and 5 years old class teachers have, and according to leaching experience for the skills that 4 years old children obtains by early childhood education programs. The questions for this study are as follows ; 1. What is the whole expectation that teachers have for the skills that 4 years old children obtains by early childhood education programs? 1-1. Is there any difference in 4 years old class teachers and 5 years old? 1-2. Is there any difference in teachers experience? 2. What i s the categorical expectation that teachers have for the skills that 4 year's old children obtains by early childhood education programs? 2-1. Is there my difference in 4 years old class teachers and 5 years old? 2-2. Is there any difference in teachers experience? 3. What is the order that teachers think most important for 4 years old children? 3-1. Is there any difference in 4 years old class teachers and 5 years old? 3-2. Is there any difference in teachers experience? The subject of this study were 202 kindergarten teachers in seoul sampled by randomly. Measure was used A.H.Hains, S.A.Fowler, HSSchwartz, S.Rosenlroetter's "The Skill Expectation Survey for Kindergarten Readiness(SESKR)". The survey was maked during 20 days (1993.9.8 - 9.27). The analysis methods of data are t-test, F-test, frequencies, percentage, averages, and standard deviation. The result of this study are as follows; 1. Whole expectation of teachers having for skills that 4 years old children achive in kindergarten is average 265.81 of total 339 degree. 4 years old class teacher have more expectation than 5 years old in all questions(t=2.72,p<.05) and teachers who having more than 4 years experience have more expectation. but there is no significance difference in teachers experience. 2. The difference of 4,5 years old class teacher in category is as follows. There is no significance difference in academics, cammunication, self-care and classroom conduct, but in social interaction, independent work activity transitions, large group participation, instruction following 4 years old class teacher have more expectation than 5 years old. 3. The order that teacher think most important to 4 years old children in category is social interaction, self-care, communication. The order according to teachers experience is as follows. In case teachers having 2-4 year experience, the order is social interaction, self-care, independent work. In case teachers having more than 4 years experience or under 2 years, the order is social interaction, self-care, communication, that is to say teachers think that social interaction is most important to 4 years old children.;본 연구의 목적은 4세 유아가 유치원 교육을 통해서 형성해야 되는 능력에 대하여 4세아 담당교사와 5세아 담당교사가 갖는 기대 수준의 차이 및 교사의 경력에 따른 기대 수준의 차이를 알아보는 데 있다. 이와같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 4세아가 유치원 교육을 통해서 형성해야 되는 능력에 대해 교사들이 갖는 전체적인 기대 수준은 어떠한가? 1-1. 4세 담당교사와 5세 담당교사간에 차이가 있는가? 1-2. 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 2. 4세아가 유치원 교육을 통해서 형성해야 되는 능력에 대해 교사들이 갖는 각 범주별 기대 수준은 어떠한가? 2-1. 4세 담당교사와 5세 담당교사간에 차이가 있는가? 2-2. 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 3. 교사들이 4세아에게 '가장 중요하다'고 응답한 범주별 순위(1-3)는 어떠한가? 3-1. 4세 담당교사와 5세 담당교사간에 차이가 있는가? 3-2. 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서울 소재 유치원에 근무하는 4세 및 5세 담당교사중 무작위로 추출된 202명의 교사를 대상으로 하였다. 연주도구는 A.H.Hains, S.A.Fowler, H.S.Schwartz, K.Kottwitz, S.Rosenkoetter가 개발한 The Skill Expectation Survey for Kindergarten Readiness(SESKR)를 수정하여 사용하였다. 조사기간은 20일간으로 1993년 9월 8일부터 9월 27일까지였다. 자료분석은 빈도와 백분율, 평균, 표준편차 그리고 4, 5세 담당교사간의 차이 및 경력에 따른 차이를 검증하기 위하여 t검증과 F검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 4세아가 유치원 교육을 통해서 형성해야 되는 능력에 대해 교사들이 갖는 전체적인 기대 수준은 총 339점 만점에 평균 265.81로서 비교적 높게 나타났다. 4. 5세 담당교사간의 차이를 살펴보면 4세 담당교사의 기대가 5세 담당교사의 기대보다 더 높게 나타났으며(t=2.72 p<.05), 교사의 경력에 따른 차이는 유의하지 않았으나 일반적으로 4년 이상의 경력을 지닌 교사들의 기대가 가장 높은 것으로 나타났다. 2. 각 범주에 따른 4, 5세 담당교사간의 차이를 살펴본 결과 학업능력, 의사소통능력, 자조능력, 교실에서의 행동 등 4가지 범주에서는 4, 5세 담당교사간에 유의한 차이가 없었으나 사회적 상호작용 능력, 독립성, 전이능력, 대집단 활동 참여능력, 교사의 언어적 지시에 따르기 등 5가지 범주에서는 4세 담당교사의 기대가 더 높게 나타났다. 교사의 경력에 따른 차이를 살펴보면 독립성, 자조능력, 교실에서의 행동 등 3가지 범주면에서 교사 경력이 많아질 수록 4세아에 대한 기대가 점차 높아지는 결과를 나타냈다. 또한 4세아가 형성해야 되는 능력중 교실에서의 행동, 대집단 활동 참여능력은 4년 이상의 경력을 지닌 교사들의 경우에서 가장 높은 기대치를 나타냈다. 3. 교사들이 4세아에게 '가장 중요하다'고 응답한 범주별 순위를 살펴본 결과 4, 5세 담당교사 모두 사회적 상호작용 능력, 자조능력, 의사소통능력의 순으로 중요시 하고 있었다. 교사의 경력에 따른 순위를 살펴보면 2-4년의 경력을 지닌 교사들은 사회적 상호작용 능력, 자조능력, 독립성의 순으로, 2년 미만이거나 4년 이상의 경력을 지닌 교사들의 경우에는 사회적 상호작용 능력, 자조능력, 의사소통능력의 순으로 중요시 하였다. 즉 대부분의 교사들은 사회적 상호작용능력이 4세아에게 있어서 가장 중요한 능력이라고 인식하고 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE