View : 683 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신은경-
dc.contributor.author백정숙-
dc.creator백정숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:54Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:54Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019700-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197622-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019700-
dc.description.abstract본 연구는 무용전공 여고생과 일반 여고생들을 대상으로 사회성 검사를 실시하여 무용전공 학생과 일반학생들의 사회성 특성을 파악하고 이를 기초로 하여 무용교육의 중요성을 인식하고 무용활동의 정상화에 필요한 기초자료를 얻고자 하는 데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위하여 먼저 무용전공학생과 일반학생의 사회성 특성의 차이를 검증하였으며, 또한 무용전공 학생들의 사회성 특성 차이를 보다 구체적으로 파악하기 위하여 전공 (한국무용, 발레, 현대무용)별, 무용발표회 참가유무, 무용콩클 참가유무별로 사회성 특성의 차이를 검증하였다. 연구대상에 있어서는 서울지역의 예술고등학교의 무용전공 여고생 230명(한국무용:144명, 발레:53명, 현대무용:33명)과 일반여고생 202명 등 총 432명을 대상으로 하였으며, 검사도구로써는 정범모 제작 인성검사지와 황정규의 욕구진단검사에서 사회성에 관련된 문항을 발췌하여 사용하였다. 문항들은 타당도와 신뢰도 검사를 하고 회수된 검사지를 자료 입력한 후 기존 통계프로그램인 사회과학 통계패키지 SPSS틀 사용하여 분석하였다. 무용전공 여고생과 일반 여고생의 사회성 특성비교, 전공별 사회성 특성비교, 무용 발표회 참가유무에 대한 사회성 특성비교, 무용콩클 참가유무에 대한 사회성 특성비교 는 변량분석(one way ANOVA analysis)으로 유의도의 차이를 비교분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 무용전공 여고생이 일반 여고생에 비해 활동성, 사려성, 협동성에서 유의한 차이(P<.05) 가 나타났다. 2. 무용전공 여고생의 전공별 사회성 특성에서는 한국무용>현대무용>발레 순으로 사교성에서만 유의한 차이(P<.05) 가 나타났다. 3. 무용전공 여고생의 발표회 참가 유무에 따른 사회성 특성에서는 참가경험이 있는 여고생이 참가경험이 없는 여고생보다 사려성에서 (P<.05)와 협동성에서 (P<.001) 유의한 차이가 나타난 반면 책임성 요인은 낮게 나타났다. 4. 무용전공 여고생의 콩클 참가 유무에 따른 사회성 특성에서는 참가경험이 있는 여고생이 참가경험이 없는 여고생보다 성취성에서 유의한 차이 (F<.01) 로 높게 나타난 반면 책임성 요인은 낮게 나타났다.;This thesis takes its aim at appreciating the importance of dance education and normalizing the dance activities in Korea based upon the findings in examining the sociological characteristics of the dance majoring high-school girl students and the ordinary high-school girl students and thus analyzing them. To achieve these objectives I verified the differences in their sociological characteristics between the two groups and then clarified the sociological characteristics of the dance majoring students more in detail by grouping them according to their dance genres (Korean Dance, Ballet, Modern Dance) and their experience of participation in a dance presentation and/or in a dance competition event. To carry out this study, 1 Polled 230 dance majoring girl students (Korean Dance majors: 144, Ballet ma.iors:53, Modern Dance ma.iors: 33) taken at random from four art high schools located in Seoul and 202 ordinary girl students taken at random from two general high schools located in Seoul, with the total of 432 students polled. The tools I used for this poll examination were the questionnaires pertinent to sociaitty which were extracted from PESONALITY TEST BY CHUNG, Bum Mo and Desire Analysis Test By Hwang, Jdng Kyu. Each questionnaire was examined for its validity and reliability. The filled out questionnaires were computer-processed by the existing statistical progrm - the sociological statistics package SPSS. The 'one way ANOVA analysis' was used to compare the sociological characteristics of the dance majoring girl students with those of the ordinary girl students. And I continued to analyze the sociological characteristics of the dance majoring students according to their dance genres and their experience of participation in a dance presentation and/or in a dance competilion event The followings are the conclusions of this thesis. 1. The dance majoring girl students have made a difference (P<.05) in activity, thoughtfulness ness and cooperativeness compared wi th the ordinary students. 2. Among the dance majoring students they have showed a di florence (P<.05) only in sociability in the order of Korean Dance ma.iors, Modern Dance ma.jors, and Bal let ma.jors. 3. In their sociological characteristics according to their experiences of participation in a dance presentation, the students who have showed a difference in thoughtfulness (P<.05) and in cooperativeness (P<.001) compared with those who don't, while showing weaker sense of responsibi1ity. 4. In their sociological characteristics according to their experiences of participation in a dance competition event, the students who have showed a difference (P<.01) in sense of achievement compared with those who don't, while showing weaker sense of responsibility.-
dc.description.tableofcontents목차 표목차 그림목차 논문개요 Ⅰ. 서론 A. 연구의 필요성 및 목적 B. 연구문제 C. 연구의 제한점 Ⅱ. 이론적 배경 A. 청소년기의 사회성 1.사회성(Sociability) 의 개념 2. 청소년기의 특성 B. 무용교육의 이해 1. 전문교육 (무대무용) 2.학교 교육 C. 무용교육과 사회성 Ⅲ 연구방법 A 표집 B 도구 1. 설문지의 구성 2. 설문지의 타당도 3. 설문지의 신뢰도 C. 조사 절차 및 자료처리 1. 조사 절차 2. 자료 처리 Ⅳ. 결과 분석 A. 무용교육 경험유무에 따른 사회성 B. 무용 교육 경험자에 따른 사회성 1. 무용전공 여고생의 전공별 사회성 2. 무용발표회 (군무) 참가유무에 따른 사회성 3. 무용 콩쿨 (독무) 참가 유무에 따른 사회성 Ⅴ. 요약 및 결론 참고문헌 부록 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1474923 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject무용교육-
dc.subject사회성발달-
dc.subject청소년기-
dc.subject여고생-
dc.subject.ddc700-
dc.title무용교육에 따른 사회성 발달에 대한 차이 비교-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle청소년기 여고생을 중심으로-
dc.title.translatedcomparison of the individual sociality development according to dance education : focusing on the adolescent high school girl student-
dc.format.page65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE